article
1.6810977
SAN SALVADOR DE JUJUY - Gerard de Rooy uit Son, titelverdediger bij de trucks, heeft woensdag in het eerste gedeelte van de derde etappe van Dakar 2017 ruim een half uur verloren. De transportondernemer had een probleem met het bandensysteem van zijn Iveco Powerstar Torpeda, waardoor drie banden leegliepen. "En die konden we dus ook niet oppompen", liet De Rooy tijdens de neutralisatie van de klassementsproef weten.
Kapot bandensysteem kost Gerard de Rooy half uur
SAN SALVADOR DE JUJUY - Gerard de Rooy uit Son, titelverdediger bij de trucks, heeft woensdag in het eerste gedeelte van de derde etappe van Dakar 2017 ruim een half uur verloren. De transportondernemer had een probleem met het bandensysteem van zijn Iveco Powerstar Torpeda, waardoor drie banden leegliepen. "En die konden we dus ook niet oppompen", liet De Rooy tijdens de neutralisatie van de klassementsproef weten.
http://www.ed.nl/sport/sport-regio/kapot-bandensysteem-kost-gerard-de-rooy-half-uur-1.6810977
2017-01-04T18:45:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6809203.1483483094!image/image-6809203.jpg
Eersel,Son en Breugel,Autosport,Motorsport,Dakar,Dakar Rally
Sport regio
Home / Sport / Sport regio / Kapot bandensysteem kost Gerard de Rooy half uur

Kapot bandensysteem kost Gerard de Rooy half uur

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Gerard de Rooy
      Titel
      Gerard de Rooy
      Beschrijving
      De Iveco van Gerard de Rooy in de eerste etappe van Dakar 2017
      Fotograaf
    SAN SALVADOR DE JUJUY - Gerard de Rooy uit Son, titelverdediger bij de trucks, heeft woensdag in het eerste gedeelte van de derde etappe van Dakar 2017 ruim een half uur verloren. De transportondernemer had een probleem met het bandensysteem van zijn Iveco Powerstar Torpeda, waardoor drie banden leegliepen. "En die konden we dus ook niet oppompen", liet De Rooy tijdens de neutralisatie van de klassementsproef weten. 
    De achterbanden konden chauffeur De Rooy, navigator Moi Torrallardona en monteur Darek Rodewald wisselen met de twee reservewielen die ze bij hadden. “Maar vervolgens liep ook een van de voorbanden leeg. We zijn zes keer gestopt om die handmatig bij te pompen.” En dus heeft De Rooy na 72 van de 199 kilometer wedstrijdproef van woensdag al een achterstand van 31.40 minuten op de winnende Rus Eduard Nikolaev (Kamaz). De resterende 127 kilometer legde De Rooy af met nieuwe reservebanden die hij van snelle service Wuf van Ginkel van Petronas Team De Rooy heeft gekregen. Hij hield de schade beperkt tot 34.16 minuten. “Het tweede deel ging probleemloos”, zei De Rooy. “Ik kon stevig doorrijden, zodat ik niet nog meer tijd verloor, maar op een paar lastige stukken heb ik voorzichtig aan gedaan om te voorkomen dat ik lek reed. Op hoogte, in de ijle lucht, hield de Powerstar zich fantastisch.”

    Gemist waypoint
    Voor de tweede keer in drie dagen tijd is de Eerselse trucker Ton van Genugten bestraft met extra minuten. Woensdag miste Team TonTrans een waypoint (locatiemarkeerder) en dat betekent plus 20 minuten. Ton van Genugten gaf slechts een minuutje toe op Nikolaev, maar omdat hij een verborgen waypoint niet aantikte viel de Eerselnaar van het dagpodium: van 3 naar 12. In het algemeen vrachtwagenklassement staat Van Genugten nu twaalfde op 32.18 van leider Nikolaev. Gerard de Rooy heeft een achterstand van 33.04. Het was voor het eerst in de lange carrière van de Bladelse navigator Anton van Limpt dat hij een waypoint miste. “We zaten al heel snel op de hielen van Nikolaev, maar we konden er in het stof niet voorbij. De helikopter die laag boven ons vloog, maakte nog meer stof. Daardoor hebben we een verkeerd pad gekozen. Het vervelende van zo’n verborgen waypoint is dat je pas merkt bij het volgende waypoint. Het zou minstens evenveel tijd kosten om terug te rijden, terwijl we net Nikolaev voorbij waren en stofvrij voorop konden rijden. Die gok hebben we dus maar genomen, maar het is wel jammer.”