Volledig scherm
Elektrische bussen van VDL in Eindhoven. © Fotopersburo van de Meulenhof bv

Van diesel bussen naar elektrische exemplaren is megaklus voor VDL en Hermes

EINDHOVEN - Hermes, de openbaar vervoerder in deze regio, durfde het aan om in Eindhoven te starten met de grootste vloot elektrische bussen, namelijk 43, van Europa. „Want VDL kan toch niet falen in zijn eigen achtertuin.” 

Dat vertelde directeur Juul van Hout van Hermes dinsdag in Eindhoven aan zo’n dertig vertegenwoordigers van de vakpers uit vijftien Europese landen. Ze volgen twee dagen lang een uitgebreid programma van VDL Bus en Coach over wat er komt kijken bij het overschakelen van dieselbussen naar elektrische bussen.

Dat blijkt heel wat. „Het gaat bij elektrische bussen niet meer alleen over het verkopen van bussen”, vertelde manager Alex de Jong van VDL Bus en Coach. „De systematiek eromheen van het laden met elektriciteit, overdag met snelladers en ’s nachts met gewone opladers. De roosters die erbij komen kijken en zelfs de leveringen van genoeg elektriciteit, het moet allemaal geregeld worden. Ook al hebben we er speciale computerprogramma’s voor gemaakt, dat is moeilijk in goede banen te leiden. Behalve busverkopers zijn we daarom nu ook adviseurs, opleiders en begeleiders.”

Hoofdbrekens
Van Hout legde uit dat bij Hermes de afstand van 75 kilometer die een bus met een volle accu kan afleggen voor veel hoofdbrekens zorgde. „Op de routes moeten 33 bussen tegelijk rijden en om dat mogelijk te maken, berekenden we dat we er twintig extra nodig zouden hebben. Alleen met een heel strak schema, waarbij iedere tien minuten een bus van Neckerspoel naar de remise aan de Dorgelolaan rijdt om daar met een snellader te worden opgeladen, lukte het met zeven bussen extra. Maar, dat kan alleen als de chauffeurs heel gedisciplineerd hun werk doen.”

Met de overschakeling naar elektrische bussen is Hermes overigens nog lang niet klaar. „Dit is pas de eerste fase waarin we 43 elektrische bussen hebben ingezet. Daarnaast hebben we deze maand twee bussen in gebruik genomen die op waterstof rijden. Van 2019 tot 2021 gaan we 32 stadsbussen en 33 streekbussen met elektrische aandrijving in gebruik nemen. In de laatste fase tot 2024 gaan we de rest van onze vloot van in totaal 203 voertuigen elektrisch maken.”

Europese markt
Buiten stonden dinsdag de zes types elektrische bussen klaar waarmee VDL nu de Europese markt bestormt. Ze zijn al verkocht in Denemarken, Duitsland, Zweden, Finland, IJsland en Nederland. Ze stonden er extra mooi opgepoetst, want onder het gezelschap vakjournalisten zit ook de jury voor de verkiezing van bus/coach of the year. Gisteren en vandaag mogen de juryleden de bussen uitproberen en ze maken een toer langs VDL-vestigingen en de busremise van Hermes.

De Jong van VDL zei vol vertrouwen te zijn dat zijn bedrijf met deze bussen de markt kan veroveren. „Als je ziet dat we in 2015 23 elektrische bussen verkochten, dat dit aantal vorig jaar steeg naar 92 en dit jaar doorstijgt naar 200, dan is dat heel veelbelovend. We zijn met 31 procent van de West-Europese markt momenteel marktleider en we zijn van plan dat te blijven.”

Economie