Volledig scherm
Noor van Gemert en haar vriend Lex van der Steen. © Fotopersburo van de Meulenhof BV

Ondanks zwaar ongeluk zit de havo er voor Noor van Gemert (19) uit Aalst bijna op

AALST - Binnenkort sluit Noor van Gemert (19) uit Aalst een donkere periode in haar leven af. Na haar eindexamen havo zet zij een stap richting een nieuwe toekomst. Een punt achter een periode van hoofdpijn, concentratiestoornis, eenzaamheid en weinig sociale contacten. Allemaal als gevolg van een ernstig auto-ongeluk. ,,Ik kon niet naar school. Slechte concentratie. Geen energie. Enkel nietsdoen, niksen, naar buiten kijken. Soms werd ik al blij van regen.”

Noor zat op het moment van het ongeval, in november 2015, in haar eindexamenjaar. In Budel werd de auto waarin zij achterin zat, in de flank aangereden. Bewusteloos na de botsing, vier dagen ziekenhuis en zware hersenschudding. Met wel het idee om begin 2016 de studiedraad op de Valkenswaardse scholengemeenschap Were Di weer op te pakken. Helaas, te veel lichamelijke ongemakken. ,,Mijn eindexamen kon ik gelukkig splitsen. Drie vakken in mei vorig jaar en de overige vier dit jaar, vanaf 12 mei.”

Na het ongeluk heeft Noor op school geen lessen meer gevolgd. Vanaf september 2016 werd het mogelijk via de organisatie Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen (OZL) gebruik te maken van de regeling passend onderwijs voor een langdurig zieke leerling.  ,,Ik wilde per se dit jaar mijn diploma halen. Daarna wil ik internationaal recht gaan studeren.”

Noor kon thuis lessen volgen via een webcam en een speciale ict-set (de KPN Klasgenoot) op school. Twee keer per week kreeg ze thuis via OZL les van een speciale bijlesdocent. Were Di zorgde voor een aangepast toetsrooster. En het komende eindexamen wordt op een aparte manier afgenomen.

,,Vooral de lessen via de webcam waren wennen. Het contact liep via een vast klasgenootje. Ik kwam bij aanvang van dit schooljaar in een totaal vreemde groep. Ik kende niemand. Dankzij twee permanente buddy’s in de klas heb ik alles prima kunnen volgen.”

Zelfdiscipline
Via een groepsapp onderhield ze de contacten. Noor gaf zelf aan wanneer ze de les wilde volgen, afhankelijk van haar gezondheidstoestand. Eén les per dag, maximaal drie dagen per week. Eén lesuur vergde een heel etmaal herstel. Een grote zelfdiscipline wat betreft tijd, voorbereiding en verwerking was nodig. ,,Ik heb vooral de sociale contacten enorm gemist. Nooit even een babbeltje tussen de lessen zoals op school.”

Quote

Ik doe even een tussenjaar om, door middel van een verblijf in Canada en Frankrijk, aan mijn talen te werken.

Noor van Gemert (19) uit Aalst

Vriend Lex van der Steen, uit Waalre, was in mentaal opzicht haar steun en toeverlaat. Vooral vanwege een luisterend oor, er vaak gewoon te zijn, meedenken in hoe het nu verder moet. ,,Ik kon altijd mijn ei bij hem kwijt.”

Voor het komende eindexamen van de resterende vier vakken wordt voor Noor bij Were Di een apart klaslokaal ingeruimd. ,,Drie uur aan één stuk met dezelfde docent, enkel als surveillant. Voor optimale concentratie gebruik ik oordoppen. Elk geluidje stoort.”

De gevolgen van het ongeval werken nog steeds door. De herstelperiode wordt wel korter, vooral de laatste maand, mede door behandeling bij een neuropsycholoog. Noor verwacht te slagen, maar haar hbo-studie internationaal recht schuift ze om gezondheidsredenen toch nog even wat verder vooruit. ,,Ik doe even een tussenjaar om, door middel van een verblijf in Canada en Frankrijk, aan mijn talen te werken.”

Valkenswaard e.o.