Irene van de Ven en collega Sabrina Kantelbergs treffen voorbereidingen voor het maken van de jaarlijkse Prinsenfoto in het Bavaria Brouwerijcafé in Lieshout.
Volledig scherm
Irene van de Ven en collega Sabrina Kantelbergs treffen voorbereidingen voor het maken van de jaarlijkse Prinsenfoto in het Bavaria Brouwerijcafé in Lieshout. © DCI media

Carnaval: een traditie waar we elk jaar volop over schrijven bij het ED

Achter de schermenBrabant is vanaf komende zaterdag weer in de ban van carnaval. Coördinator van de streekredactie Irene van de Ven - zelf een hartstochtelijk liefhebber van carnaval - weet als geen ander dat er heel wat geregeld moet worden om zo goed mogelijk verslag te doen van alle festiviteiten.

Trok de carnavalsoptocht door de straten van haar geboortedorp Dommelen, dan stond Irene van de Ven (39) vrolijk uitgedost die bonte stoet aan te gapen. ,,Ik weet nog dat ik als bruid verkleed ging en als fee. Knorretje van Winnie de Poeh deed het ook altijd goed.’’ Ze zou zich nog vele jaren in het feestgedruis blijven storten.

Toen Irene van de Ven in 2004 als journalist aan de slag kon bij het Eindhovens Dagblad hoefden collega’s haar dus niet op het hart te drukken dat iedere februari Brabant vier dagen lang in een kleurrijke, feestende massa verandert. ,,Ik heb heel wat kroegen van binnen gezien tijdens carnaval. Maar bij een vereniging sloot ik me nooit aan. Ik ging altijd mijn eigen weg en volgde de rituelen niet.’’

Het ED heeft een uitgebreide pagina met nieuws en achtergronden rondom carnaval. Binnenkort lees je daar ook alle uitslagen van de optochten in de regio Zuidoost-Brabant. Zie ed.nl/carnaval.

Carnaval is gebouwd op tradities en die vormen voor het Eindhovens Dagblad maandenlang een leidraad in de verslaglegging rond het evenement. Van de Ven kan als coördinator van de streekredactie de namen van al die betrokken carnavalsverenigingen zo onderhand wel dromen. ,,Het begint rond de ‘elfde van de elfde’ met de bekendmaking van de carnavalsprinsen. Ik moet er dan op toezien dat die prinsen met foto en een introducerende tekst in de krant komen.”

Kletsavonden met lokaal talent

,,Snel daarna volgen de kletsavonden, of bonte avonden zoals ze soms worden genoemd.’’ Avondvullende programma’s vol met humor, waarin bekende figuren in een dorp niet zelden genadeloos op de hak worden genomen. Meestal nemen correspondenten van het ED de verslagen van die avonden voor hun rekening. Van de Ven: ,,Zij hebben meestal de taak om zich te richten op lokaal talent. Dat is ook een criterium om überhaupt in de krant te komen: wanneer de organiserende vereniging geen artiesten van eigen bodem laat optreden, slaan wij die kletsavond over.’’ 

Ze legt de achterliggende gedachte uit: ,,Professionele tonpraters staan vaak in één weekend in meerdere dorpen op de bühne. We willen voorkomen dat onze abonnees op één pagina zes keer lezen hoe leuk de nieuwste grap van Rob Scheepers is.’’ Ook is een levendig carnaval in het zuiden belangrijk voor het behoud van de eigen smoel. ,,Een voormalig kerkdorp als Stiphout heeft zelf een optocht. Het laat daarmee zien: wij zijn nog altijd Stiphout.’’

2019: Optocht Stiphout
Volledig scherm
2019: Optocht Stiphout © Fotomeulenhof

Kleine tachtig prinsen op de foto

Irene van de Ven in het met krantenpapier versierde ED-carnavalspak.
Volledig scherm
Irene van de Ven in het met krantenpapier versierde ED-carnavalspak. © DCI media

Alsof het inplannen en regelen van al die prins-portretjes en bonte avonden al niet genoeg inspanning kost, komen daar ook nog eens de voorbereidingen op de gezamenlijke foto van alle carnavalsprinsen bij. Deze is in het voorbije anderhalf decennium het handelsmerk van het Eindhovens Dagblad geworden. ,,We benaderen binnen ons verspreidingsgebied alle prinsen die de officiële sleutel van hun dorp krijgen. Dat in een regio die 22 gemeenten bestrijkt... Je hebt het dus al snel over tientallen prinsen, waarvan je er zoveel mogelijk op de kiek hoopt te krijgen.’’ Altijd op de zondag voorafgaand aan carnaval trommelde het ED een kleine tachtig prinsen op, die zich bij het brouwerijcafé in Lieshout op de gevoelige plaat lieten vereeuwigen. Van de Ven was erbij en hulde zich geheel volgens traditie in het met krantenpapier versierde ED-carnavalspak. Grinnikend: ,,Ik moet eerlijk bekennen dat Bavaria mij inmiddels dit werk uit handen heeft genomen. Maar ik heb die planning vaak genoeg gedaan en weet dus maar al te goed dat het peentjes zweten is. Zeker voor het secretariaat.’’

Verhalen met bijzondere invalshoek

Quote

Met die foto onder­scheidt het Eindhovens Dagblad zich van andere regiokran­ten beneden de rivieren

Irene van de Ven

De traditie van de prinsenfoto werd in 2006 in het leven geroepen door toenmalig streekredacteur Inge Lepelaars. Zij liet alle carnavalsprinsen in het westelijke cluster van het ED-gebied (de regio rond Bladel en Reusel) gezamenlijk op de foto zetten. Dat sloeg in als een bom op de redactievloer. ,,Mijn collega’s opperden meteen om het jaar erop alle prinsen bijeen te roepen’’, zo herinnert Lepelaars zich nog. Die schone taak mocht Lepelaars op zich nemen. ,,Een heel gedoe om dat allemaal te regelen’’, weet ze nog precies. ,,Het uitgangspunt was dat de prinsen die de officiële sleutel van hun dorp kregen op de foto mochten. Het viel nog niet mee om daar de vinger achter te krijgen. In sommige gemeenten rouleert die sleutel, in anderen krijgen meerdere verenigingen een eigen sleutel. Heel wat speurwerk dus.’’

Lepelaars werd na een tijdje afgelost door Michel Theeuwen, waarna Lucas van Houtert het stokje overnam. Van die laatste kreeg Irene van de Ven een paar jaar geleden het verzoek om het over te nemen. ,,Met die foto onderscheidt het Eindhovens Dagblad zich van andere regiokranten beneden de rivieren’’, benadrukt Van de Ven.

Zo is originaliteit dus een toverwoord bij het verslag doen van carnaval. Van de Ven: ,,Het is een feest van creativiteit. De kunst is om die zelf ook te gebruiken. Die bijzondere invalshoek. Het oog voor het opvallende, of afwijkende. Zonder daarmee het grote plaatje uit het oog te verliezen.’’ Uiteindelijk moet er een krant gemaakt worden waar vrijwel ieder dorp of gehucht zich in vertegenwoordigd voelt. ,,Maar er zijn zoals eerder genoemd natuurlijk journalistieke redenen om een bepaald evenement over te slaan, of juist extra aandacht te geven. Zo worden de optochten van Eindhoven en Helmond en de Kempenoptocht in Hapert altijd breder uitgemeten dan gemiddeld. Deze zijn nu eenmaal groter dan de rest.’’ De richtlijn is om niemand zonder gegronde reden over te slaan. ,,Van de kleinere optochten publiceren we alleen foto’s en de uitslagen in diverse categorieën.’’

Prinsenfoto 2020.
Volledig scherm
Prinsenfoto 2020. © DCI media

Uitslagen vliegen om de oren

Quote

Ik vond het zelf als fervent carnaval­vier­der erg leuk om dat soort veldwerk te doen

Irene van den Ven

Dat laatste hangt dan weer samen met het volume van de krant. ,,Je moet verstandig gebruik maken van de beperkte ruimte. We kunnen nu eenmaal niet alles in geuren en kleuren beschrijven. En het is ook beter om uniform te werken.’’ Zo vliegen de uitslagen dus om de oren bij de journalisten die tijdens carnaval werken. Maar de kunst blijft om een scherp oog te houden. ,,Zo was ik een paar jaar geleden carnaval aan het vieren toen de persvoorlichter van de gemeente Sint-Oedenrode me belde om mede te delen dat een praalwagen in de fik vloog. Dat is natuurlijk nieuws.’’ En soms zijn juist de randverschijnselen interessant. ,,Probeer maar eens tijdens carnaval een taxi te boeken in Eindhoven. Je bent een van de honderden en voor een weinig lucratief ritje van Strijp naar Stratum komen ze je echt niet ophalen. Het is dan leuk om die worsteling van het zoeken naar vervoer in een artikel te omschrijven.’’

Het randgebeuren leent zich soms ook perfect om in dagboekvorm aaneen te schrijven. ,,Dat hebben we in het verleden regelmatig gedaan. Verslaggevers ter plaatse noteren wat hen opvalt. Ik vond het zelf als fervent carnavalvierder erg leuk om dat soort veldwerk te doen.’’ Met de moderne media kun je de lezer ook onderdompelen in de carnavalssfeer. ,,Maar je moet die wel selectief gebruiken’’, vindt Van de Ven. ,,Het is belangrijk om de kosten tegen de baten af te wegen. Je kunt een filmploeg of camerajournalist wel naar een heel kleine optocht sturen, maar hoe vaak wordt dit filmpje dan bekeken? Beter stuur je hem dan naar een groter evenement.’’

Originaliteit niet uit het oog verliezen

Zo blijkt, bij het Eindhovens Dagblad wordt alles zorgvuldig afgewogen om feestvierend Zuidoost-Brabant op de voet te volgen, zonder daarbij de originaliteit uit het oog te verliezen. Een hele puzzel soms, maar wel een broodnodige inspanning. Van de Ven: ,,Sommige journalisten zijn echte feestvarkens, terwijl anderen van hun leven niet de polonaise zullen lopen. Maar ze onderkennen allemaal het belang van carnaval voor de regio.’’

Als echte ‘carnavalsneus’ is werken tijdens de feestvierdaagse voor Van de Ven bepaald geen straf dus. ,,Ik was eens op carnavalsdinsdag als reporter bij het Kozakken zingontbijt in Valkenswaard. Dan zit je dus tussen de echte diehards, die nog even met worstenbroodjes een bodempje leggen. Op zo’n moment besef je dat je een bijzondere baan hebt.’’

Jeugdprinsenfoto 2020.
Volledig scherm
Jeugdprinsenfoto 2020. © DCI media

Blijf op de hoogte van al het carnaval nieuws in de regio. Download onze app.