De piloten van Transavia: ‘Stedentrip’ van 50 minuten van Eindhoven naar Ibiza

Achter de schermenEINDHOVEN - Met zijn handen over zijn oren tegen de herrie, duikt hij naar beneden. Hij steekt zijn hoofd in de landingsgestelruimte, amper een vierkante meter groot. Zijn ogen glijden langs buizen, slangetjes, leidingen en kastjes. Alert op een straaltje vloeistof hier of een beschadigd stukje staal daar. Het is routinewerk dat nooit een routine mag worden. Want dan zie je misschien zaken over het hoofd.

Instappen, stoel zoeken en de riem vastklikken. Maar wat gebeurt er allemaal voordat je de lucht ingaat? 

We volgen een aantal vaste medewerkers van Eindhoven Airport. 

In aflevering 3: Met de piloot op naar Ibiza.  

Maar Max Donkers (32) ontgaat niets. De Eindhovenaar is ‘first officer’ bij Transavia, iets wat de 180 passagiers die amper een meter boven hem van boord gaan, zouden omschrijven als de tweede piloot, de man naast de gezagvoerder. De Boeing 737-800 is net geland op Ibiza en als altijd gaat een van de twee piloten naar buiten voor een visuele inspectie. Zijn oog valt op een plekje op een van de banden, een centimeter of twee groot. Een stukje nylon ziet de Spaanse zon. Niets om je zorgen over te maken. Een vliegtuigband bestaat uit meerdere lagen.  Als het plekje groter wordt, is het een klusje voor de technische dienst.