Volledig scherm
PREMIUM
© Jean Pierre Reijnen

Eindhoven Airport moet groener

EINDHOVEN - Van de minister mag Eindhoven Airport twee jaar niet verder groeien en een meerderheid in de Tweede Kamer lijkt dat met haar eens te zijn. CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch denkt dat er sprake kan zijn van een ‘Lelystad-effect’: De luchtvaartwereld en de politiek zijn druk bezig met het nemen van de vereiste hobbels om van Lelystad, dat al decennia op het randje balanceert, een vakantieluchthaven te maken. De prioriteit ligt momenteel niet in Eindhoven. 

,,Schiphol heeft als aandeelhouder van Eindhoven Airport ook nog geen concreet verzoek neergelegd voor de groei”, aldus het Kamerlid. Hij denkt dat Schiphol de energie voor de ‘vol’ gevlogen nationale luchthaven vooral in Lelystad stak, en niet in Eindhoven. In die tijd timmerde Pieter van Geel op zijn beurt een breedgedragen advies in elkaar voor Eindhoven Airport. Om omwonenden te ontzien pleit hij voor 30 procent minder geluidsbelasting in 2030. De hoeveelheid geluidsoverlast zou moeten bepalen hoeveel er gevlogen mag worden. Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur) is het met Van Geel eens dat Eindhoven de komende jaren niet verder moet groeien.