Volledig scherm
Archieffoto van gestrande reizigers op Eindhoven Airport. © ANP

Grote onzekerheid bij Ryanair-reizigers op Eindhoven Airport

EINDHOVEN - Gaat mijn vliegtuig nu wel of niet morgen? De aangekondigde staking van Ryanair-piloten op vrijdag zorgt voor veel onduidelijkheid voor reizigers die vanaf Eindhoven Airport vertrekken. 

Nederlandse piloten van Ryanair leggen vrijdag, net als een deel van hun collega's elders in Europa, het werk neer. Ze willen vooral betere arbeidsvoorwaarden. De maatschappij stapt nu naar de rechter, om de actie te voorkomen. ,,Ik weet niet goed wat wij moeten doen als er morgen gestaakt wordt", laat Rianne Beulen uit Roermond weten. Ze zou vrijdag vanaf Eindhoven Airport voor een lang weekeinde naar Sevilla vliegen waar ze een hotel heeft geboekt.  ,,Het roept veel vragen op, worden de vluchten omgeboekt? Krijgen we het ticketbedrag retour? En hoe zit het dan met de hotelkosten?"

Doorverwezen

Het zijn vragen die ze bij het 'customer service center' op Eindhoven Airport ook binnenkrijgen. Zo willen reizigers weten of ook hun vlucht wordt geannuleerd.  Daar worden klanten vooralsnog echter doorverwezen naar Ryanair. Maar dat levert nog niet veel op. Officieel zijn vluchten nog niet geschrapt en met de Ierse luchtvaartmaatschappij in contact komen, blijkt erg lastig. Wachttijden bij de online klantendesk lopen op tot twee uur, blijkt uit verhalen van reizigers. 

Tekst gaat verder onder tweet. 

Roald Lemmen uit Eindhoven zou morgen samen met zijn oud-studiegenoot Sjef naar Londen vliegen. ,,Dat gaat niet door als er gestaak wordt en hebben we onder andere een hostel en concerttickets voor niks geboekt. Ryanair zal het geld van onze vlucht terug betalen maar de rest zijn we gewoon kwijt", vertelt Lemmen.  ,,Ik snap dat de piloten goede redenen hebben om te staken maar ik begrijp niet waarom dit in het vakantie seizoen moet plaatsvinden." Wat hem betreft zou een staking op een andere moment ook impact hebben. 

60.000

In totaal worden naar schatting tegen de 60.000 reizigers getroffen. Met de staking sluit de Nederlandse pilotenbond VNV zich aan bij collegapiloten in Duitsland, Ierland, België en Zweden die eerder al lieten weten vrijdag de hele dag te staken. VNV zegt al acht maanden met Ryanair in gesprek te zijn over een nieuwe cao zonder dat er significante vooruitgang is geboekt.

Het conflict met Ryanair draait vooral om de arbeidsvoorwaarden die de budgetmaatschappij hanteert. De VNV keert zich bijvoorbeeld tegen schijnzelfstandigheid en wil doorbetaling bij ziekte. Daarnaast vinden de bonden in alle betrokken landen dat de lokale arbeidswetgeving van kracht moet zijn op de arbeidscontracten. Nu geldt voor de veertig tot vijftig in Nederland werkzame Ryanair-vliegers de Ierse wetgeving.

Vijf vragen over vervallen vluchten

1. Mijn vlucht met Ryanair is vanwege de staking van de Nederlandse piloten geschrapt. Waar heb ik nu recht op? 

De regels daarvoor zijn vastgelegd in Europese wetgeving. Als je vanaf een EU-luchthaven vertrekt, naar een EU-land terugvliegt of vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij, heb je recht op vergoeding bij een geannuleerde vlucht. De hoogte van die vergoeding hangt af van de lengte van de vlucht en varieert van 125 tot 600 euro per persoon per vlucht.

2. Klinkt goed. Maar zitten er daarbij geen adders onder het gras? 

Inderdaad, die zijn er. Voorwaarde is dat je niet al twee weken voor de dag dat je zou vliegen op de hoogte bent gesteld van de annulering. Ook kan de vliegmaatschappij zich op overmacht beroepen. Aswolken door een vulkaanuitbarsting, stormen, terrorisme en onaangekondigde stakingen bijvoorbeeld zijn vormen van overmacht. Technische mankementen niet.

3. Wat moet Ryanair doen als er een vlucht geannuleerd wordt? 

Ryanair moet je laten kiezen: of je krijgt je ticket binnen 7 dagen terugbetaald, of je kunt je via een andere route naar je bestemming laten vervoeren. Sta jij bij een late annulering al op de luchthaven, dan moet de luchtvaartmaatschappij maaltijden en verfrissingen verstrekken, hotelaccommodatie aanbieden als een overnachting noodzakelijk is, en bovendien zorgen voor vervoer van en naar dat hotel.

4. En wat moet ik nu doen? Ik heb mijn vlucht niet omgeboekt en ook mijn appartement aan de Middellandse Zee niet geannuleerd. 

Een claim indienen. Dat kan rechtstreeks bij Ryanair. Op de website van de Consumentenbond - die veel klachten krijgt over de onbereikbaarheid van Ryanair - is een voorbeeldbrief te downloaden. Ook kan het lonen om kosten die door de annulering worden veroorzaakt, zoals die voor extra hotelovernachtingen of van geannuleerde overnachtingen en kosten voor autohuur, te claimen bij je reisverzekering. Maar er is geen garantie dat je de kosten terugkrijgt. Een rechtsbijstandverzekering kan wel helpen.

5. En wat nu als ik geen reactie krijg van Ryanair op mijn claim? 

Berichten dat de Ierse prijsvechter niet reageert op claims doen inderdaad de ronde. Het kan de moeite waard zijn in zee te gaan met een professioneel bedrijf dat claims namens reizigers int. Er zijn tal van dit soort bureaus. Let wel: deze bureaus rekenen een commissie die gemiddeld op 25 procent uitkomt, op basis van het principe no cure, no pay.