Volledig scherm
Eindhoven Aiport © Jean Pierre Reijnen

Minister volgt advies: Eindhoven Airport mag komende jaren niet uitbreiden

EINDHOVEN - Eindhoven Airport mag het aantal starts en landingen de komende jaren niet uitbreiden. Later is bescheiden groei mogelijk, maar dat mag niet leiden tot extra geluidsoverlast. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer. Ze onderschrijft daarmee het advies van oud-staatssecretaris Pieter van Geel, die een rapport uitbracht over de toekomst van de luchthaven.

De brief van Van Nieuwenhuizen lijkt goed nieuws voor omwonenden en de regio die zich zorgen maken over uitbreiding van het vliegveld. De minister zegt dat tot 2022 het aantal starts en landingen niet verder mag groeien dan de 41.500 die naar verwachting eind dit jaar bereikt worden.

Voorts volgt Van Nieuwenhuizen het advies van Van Geel die pleitte voor het verminderen van vluchten aan de randen van de dag en de inzet van schonere en stillere vliegtuigen. Vanaf 2020 wil ze geen vluchten meer na 23:00 uur. Nu zijn er nog vier landingen na dat tijdstip toegestaan. ,,Op die manier is er voor de omgeving al direct minder hinder.’’

Stillere vloot 

Na 2022 is een bescheiden groei van het aantal vluchten op Eindhoven Airport mogelijk, maar alleen als dat niet leidt tot meer overlast voor de omgeving. Daar is een schonere en stillere vloot voor nodig. Van Geel en nu ook Van Nieuwenhuizen noemen dat ‘sturen op geluid in plaats van sturen op aantallen vliegtuigbewegingen’. Wanneer Eindhoven Airport beter presteert dan de vastgestelde geluidsnorm, is er ruimte voor groei.

In lijn met Van Geel is Van Nieuwenhuizen enthousiast over een permanente overlegstructuur met randgemeenten, provincie en Eindhoven Airport. Deze partijen zaten ook in de Proefcasus Eindhoven Airport, waar het advies van Van Geel uit voortkwam. De belanghebbenden waren positief over verdere samenwerking, iets wat de minister nu ook steunt. Eerder toonden deze belanghebbenden zich ook al positief over het advies van Van Geel.

  1. Eindhoven Airport moet groener
    PREMIUM

    Eindhoven Airport moet groener

    EINDHOVEN - Van de minister mag Eindhoven Airport twee jaar niet verder groeien en een meerderheid in de Tweede Kamer lijkt dat met haar eens te zijn. CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch denkt dat er sprake kan zijn van een ‘Lelystad-effect’: De luchtvaartwereld en de politiek zijn druk bezig met het nemen van de vereiste hobbels om van Lelystad, dat al decennia op het randje balanceert, een vakantieluchthaven te maken. De prioriteit ligt momenteel niet in Eindhoven.