Volledig scherm
Lelystad Airport © ANP

Vluchten Lelystad niet zomaar naar Eindhoven Airport

EINDHOVEN - Als het aan de Tweede Kamer ligt, wordt de voor april 2019 geplande opening van Lelystad Airport uitgesteld, met minstens een jaar. Het overhevelen van een teveel aan Schipholvluchten komt daarmee op de tocht te staan. Gaat Eindhoven Airport daar iets van merken?  

Niet alleen coalitiepartijen ChristenUnie en D66 pleiten voor uitstel van de ingebruikname van Lelystad Airport; hetzelfde vindt de complete oppositie in de Tweede Kamer. Zij vinden dat er eerst meer duidelijkheid moet komen over aanvliegroutes, geluidhinder en milieuschade. 

Volgens eerdere afspraken mag Lelystad tot 2023 jaarlijks 10.000 vliegbewegingen  accommoderen, bedoeld om Schiphol -dat tegen zijn grenzen aan zit- te ontlasten. Daarna moet de nieuwe luchthaven kunnen uitgroeien naar 45.000 vliegbewegingen per jaar. Maar waar blijven die vluchten als Lelystad nu nog even  niet open kan? Naar Eindhoven dan maar?  

Koffiedik 

Voor Klaas Kopinga, voorzitter van de Belangenvereniging Omwonenden Welschap (BOW), is dat zeker geen uitgemaakte zaak. Ook voor hem is het voorlopig koffiedik kijken. ,,De politiek is nu aan zet. Duidelijk is dat de druk op Eindhoven Airport door Schiphol zal toenemen. En die ís al gigantisch." 

Mocht het inderdaad tot uitstel komen en wordt er vervolgens al te nadrukkelijk naar Eindhoven gelonkt, dan bieden volgens Kopinga wettelijke procedures voldoende handvatten om een Lelystad-effect tegen te gaan. ,,We hebben wel zorgen, maar er zijn een hoop barrières te nemen door hen die willen groeien. Onder meer is er een nieuw luchthavenbesluit nodig, plús een milieueffectenrapport. Na Lelystad zal dat hier ook de nodige problemen gaan geven." Hij hoopt tevens op een eensgezind geluid vanuit de gemeenten rondom het vliegveld. ,,Als regio kunnen we een stevige vuist maken richting Den Haag."

Luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de Universiteit Twente ziet het nog niet zo snel gebeuren dat het teveel aan Schipholvluchten naar Eindhoven wordt overgeheveld: ,,Logischer en ook waarschijnlijker is het om het aantal vluchten op Schiphol tijdelijk níet te beperken en de vluchten voor Lelystad voorlopig nog daar te accommoderen. Anders zou je de situatie krijgen dat luchtvaartmaatschappijen eerst moeten uitwijken van Schiphol naar Eindhoven en vervolgens weer naar Lelystad. Dat zie ik ze niet zo snel doen." 

Defensie

Een andere optie, óók aangedragen door Kopinga, is dat de Vliegbasis Eindhoven geluidsruimte inlevert ten behoeve van de burgerluchtvaart. ,,Maar dat is ook een lastige, want waar blijft Defensie dan met háár vluchten?" 

Een andere luchtvaartkenner, Joris Melkert van de TU Delft, denkt dat de Lelystadvluchten verdeeld zullen worden over Schiphol, Eindhoven en Rotterdam. Hij relativeert de impact: ,,Eigenlijk gaat het om kleine aantallen. Vijfduizend starts en vijfduizend landingen per jaar, dat zijn zo'n veertien vluchten per dag. Die vinden wel ergens een plekje." 

Eindhoven Airport wil vooruitlopend op het besluit om de opening van Lelystad Airport al dan niet uit te stellen, geen commentaar geven.  

Volledig scherm
In Lelystad is al begonnen met de bouw van een nieuwe terminal voor de luchthaven. © Foto Freddy Schinkel
Volledig scherm
In Lelystad is al begonnen met de bouw van een nieuwe terminal voor de luchthaven. © Foto Freddy Schinkel
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement