Volledig scherm
Op het terrein links op de foto, boven de snelweg, verschijnt de nieuwe hal. © ASML

ASML wil nieuwe megahal op deel van Runstraat in Veldhoven

VELDHOVEN - De honderden miljoenen kostende nieuwbouw van ASML is nog maar kort geleden opgeleverd, of de chipmachinefabrikant in Veldhoven komt weer met een nieuw plan. Aansluitend op de nieuwe cleanrooms voor de EUV-productie wil ASML een logistieke hal van 30.000 tot 40.000 vierkante meter bouwen. Dat is het oppervlak van zo’n zes voetbalvelden. Ook wil ASML de langwerpige parkeergarage langs de A67 doortrekken.

Binnen de Runstraat is er onvoldoende plek, dus vraagt ASML de gemeente Veldhoven om de Runstraat, en daarmee ook de tunnel onder de A67, af te sluiten. De gemeente heeft te kennen gegeven hier in principe aan mee te willen werken, maar benadrukt nog in gesprek met belanghebbenden te zijn.

ASML heeft de grond aan beide zijden van de Runstraat al enkele jaren geleden verworven. De gemeente heeft de bestemming aangepast, zodat ASML er kan bouwen. Deze gebouwen kunnen zelfs over de Runstraat heen worden geplaatst, maar dan moet er een doorgang voor het verkeer van vijf meter hoog blijven. De hoogte van de gebouwen is maximaal 12 meter.

Nagedacht
Volgens directeur Vastgoed van ASML Teun Wartenbergh is diep nagedacht hoe het logistiek centrum op die manier zou kunnen worden ingericht. „Zoals bekend worden de machines die wij produceren alleen maar groter, zwaarder en kritischer. Het is onmogelijk om met de machines, die in delen op transport worden gesteld, met liften omhoog te gaan om die weg over te steken. Het vervoer van die superzware machinedelen waaraan vele instrumenten en kabels en slangen hangen, luistert heel nauw. Dat is de reden dat we de gemeente hebben gevraagd mee te werken aan een plan om de weg erbij te betrekken.”

Wartenbergh zegt te beseffen hoe diep de ingreep hierdoor wordt in het wegennet van dat deel van Veldhoven. „Je onttrekt een doorgaande weg en tunnel aan het verkeer. Ook al is er maar weinig verkeer over deze weg, dan is dat toch fors. Zeker voor recreatiecentrum Witven en de bewoners aan de zuidkant van de A67. We hebben daarom op 15 maart in huize Witven een bijeenkomst gehouden met de buurtbewoners. Daar hebben we goed kunnen uitleggen wat onze bedoeling is. Bovendien hebben we vervolgafspraken kunnen maken, zodat we in overleg blijven.”

Alternatieven
Volgens Wartenbergh zijn allerlei alternatieven onderzocht, zoals de Runstraat met een haakse bocht om het nieuwe gebouw heen te leiden. Ook is onderzocht of er een tunnel onder het hele gebouw gelegd kan worden. Volgens Wartenbergh zijn het oplossingen die niet te realiseren zijn. Volgens de gemeente is een gevolg van de afsluiting dat gebruikers van recreatiecentrum ’t Witven en buurtbewoners maximaal twee kilometer via de Heerseweg om moeten rijden om in Veldhoven te komen.

ASML rekent erop dat tegen de tijd dat het nieuwe gebouw is gerealiseerd een geplande op- en afrit van de A67 gereed is, zegt Wartenbergh. „Nu wordt het tunneltje als kortste route gebruikt naar de snelweg, maar dat is dan niet meer nodig. Er zal dan sowieso een verbetering van de verkeerssituatie optreden voor het hele gebied. Dus we hopen dat de Raad van State, waarschijnlijk nog deze maand, hier positief over beslist.”

ASML doet zijn logistiek nu nog elders op het terrein. Ook zijn er andere locaties zoals Flight Forum en in Acht. In de nieuwe logistieke hal wil het bedrijf zowel onderdelen en modules van leveranciers ontvangen als de machinedelen verzenden naar luchthavens, waarna ze naar klanten overal ter wereld worden vervoerd.

Volledig scherm
Platte grond met intekening (blauw) van nieuwe uitbreiding ASML. © ASML
  1. Bomen bij ASML Veldhoven lijken tot in hemel te groeien

    Bomen bij ASML Veldhoven lijken tot in hemel te groeien

    EINDHOVEN - Chips, we willen met zijn allen de beste en we willen er veel van. Dankzij dat gegeven zal ASML woensdag waarschijnlijk opnieuw verrassende kwartaalcijfers presenteren. Met een omzet hoger dan de 2,2 miljard euro die was verwacht en vooral opnieuw vele geboekte orders. Steeds beter zijn de contouren zichtbaar van het bedrijf in 2020 dat topman Peter Wennink in 2016 in het vooruitzicht stelde. ASML draait dan op volle sterkte en produceert tientallen machines van het nieuwste model, met als gevolg een jaaromzet van minimaal 11 miljard euro, tegen 6,8 miljard in 2016.
  2. China al snel toe aan nieuwste chipmachine van ASML in Veldhoven

    China al snel toe aan nieuwste chipmachine van ASML in Veldhoven

    VELDHOVEN - Dat de productie van chips in China snel groeit, maar voorlopig nog achter blijft in technologie, is een achterhaalde stelling. Dat beweert althans Young-Sun Kim, landenmanager van ASML China, in het online hightech magazine Digitimes. Volgens hem zijn de Chinese chipfabrikanten die het verst zijn al in 2019 toe aan de nieuwste EUV (extreem ultraviolet) technologie van ASML. Hierover zijn ze volgens Kim al met ASML in gesprek.
  3. ASML beloond voor werken aan duurzaam imago

    ASML beloond voor werken aan duurzaam imago

    VELDHOVEN - Dat er in de zwarte toren van ASML in Veldhoven nou kurken van champagneflessen knalden wil Mark Konings niet zeggen. Maar zijn collega's van de afdeling duurzaamheid- en risicomanagement feliciteerden hem wel met de notering van de chipmachinefabrikant in de Dow Jones Duurzaamheidsindex. Het was een beloning voor het drie jaar duurzamer maken van het bedrijf en het imago van ASML. Want, 'dat is ook in belang van de belegger', aldus Konings. 
  1. Tuin op dak ASML in Veldhoven geeft werknemers sfeer

    Tuin op dak ASML in Veldhoven geeft werknemers sfeer

    EINDHOVEN - Als de mensen van ASML in Veldhoven even geen ingewikkelde handelingen of berekeningen aan chipmachines doen, willen ze in een sfeervolle omgeving zijn. Met een hippe lunchplaza, kantoortuinen in warme kleuren en een mooie buiteninrichting wil ASML zijn mensen verwennen. Het bedrijf werkt al zo'n vijf jaar stapsgewijs aan een metamorfose binnen en buiten zijn Veldhovense gebouwen. Het buitenterrein moet een campus worden waar auto's minder en design en groen meer de overhand krijgen.
  2. Topman Wennink: Toeleveranciers kunnen tempo van ASML niet aan

    Topman Wennink: Toeleveranciers kunnen tempo van ASML niet aan

    VELDHOVEN - Het op tempo brengen van de productie van de nieuwste machines die werken met extreem ultraviolet (EUV) licht bij ASML gaat niet volgens schema. Topman Peter Wennink zei woensdag tegen analisten dat toeleveranciers het tempo waarin de opschaling moet plaatsvinden niet aankunnen. „We hebben eerder gezegd dat we na dit jaar dubbel-dubbel opschalen in 2018 en 2019. Dat klopt voor onze eigen capaciteit hier in Veldhoven maar we zien een of twee kwartalen vertraging bij onze toeleveranciers. Dat betekent dat de maximum capaciteit van laat zeggen 45 machines per jaar in 2020 wordt gehaald.”

Regionale Economie