Volledig scherm
Plattegrond van het gebouw van ASML met het oorspronkelijke plan om tunnel en Runstraat af te sluiten voor nieuwbouw logistiek centrum. © ED

ASML wil Runstraat en tunnel in Veldhoven toch open houden

VELDHOVEN - ASML gaat zijn plannen voor een nieuw logistiek centrum zo aanpassen, dat de Runstraat en het bijbehorende viaduct onder de A67 open kunnen blijven. De chipmachinefabrikant heeft deze week een voorstel hiervoor aan de gemeente Veldhoven gestuurd. Vrijdag heeft het bedrijf zijn buurtbewoners per brief hiervan op de hoogte gesteld. 

ASML wil volgens het nieuwe voorstel nog steeds zijn logistiek centrum, een hal van minimaal 30.000 vierkante meter, over de Runstraat heen bouwen. Onderzocht wordt nu om dit te doen, zonder dat viaduct en Runstraat afgesloten moeten worden, zoals aanvankelijk de bedoeling was. Tijdens een informatieavond voor de buurt op 8 maart en gesprekken daarna is het ASML gebleken dat daar zeer grote bezwaren tegen zijn. 

'Omdat we veel belang hechten aan een goede relatie met onze buren', zo schrijft het concern, wil het Runstraat en tunnel open houden voor het verkeer door een weg om het ASML terrein heen te leggen. In dat geval zou verkeer dat onder het viaduct door richting Veldhoven gaat een haakse bocht naar links maken. Daarna zou het zijn weg voortzetten tussen de nieuwbouw van ASML en de snelweg A67. Daarna zou de weg een bocht naar rechts maken en weer aansluiten op het wegennet in De Run.

Oplossingen
Of de oplossingen van ASML verkeerstechnisch, juridisch en financieel haalbaar zijn, wil ASML samen met de gemeente onderzoeken. Een woordvoerder van de gemeente zei hierover nog geen uitsluitsel te kunnen geven. 

ASML wil zijn nieuwe logistieke centrum direct aan laten sluiten op de nieuwe cleanrooms voor de productie van chipmachines. Het bedrijf zegt dat de nieuwe voorziening dringend nodig is omdat de afzet de komende jaren enorm zal stijgen, terwijl de capaciteit van het huidige logistiek centrum nu al onvoldoende is. Bovendien wil het bedrijf de huidige langwerpige parkeergarage langs de A67 doortrekken in het nieuwe gebied. 

ASML mag volgens het bestaande bestemmingsplan over de Runstraat heen bouwen, maar moet dan een doorgang door het gebouw van het verkeer van tenminste vijf meter hoog open houden. Volgens de chipmachinebouwers is het echter onmogelijk de steeds groter en zwaarder wordende machines met liften over deze barrière heen te verplaatsen. 

  1. ASML beloond voor werken aan duurzaam imago

    ASML beloond voor werken aan duurzaam imago

    VELDHOVEN - Dat er in de zwarte toren van ASML in Veldhoven nou kurken van champagneflessen knalden wil Mark Konings niet zeggen. Maar zijn collega's van de afdeling duurzaamheid- en risicomanagement feliciteerden hem wel met de notering van de chipmachinefabrikant in de Dow Jones Duurzaamheidsindex. Het was een beloning voor het drie jaar duurzamer maken van het bedrijf en het imago van ASML. Want, 'dat is ook in belang van de belegger', aldus Konings. 
  2. Tuin op dak ASML in Veldhoven geeft werknemers sfeer

    Tuin op dak ASML in Veldhoven geeft werknemers sfeer

    EINDHOVEN - Als de mensen van ASML in Veldhoven even geen ingewikkelde handelingen of berekeningen aan chipmachines doen, willen ze in een sfeervolle omgeving zijn. Met een hippe lunchplaza, kantoortuinen in warme kleuren en een mooie buiteninrichting wil ASML zijn mensen verwennen. Het bedrijf werkt al zo'n vijf jaar stapsgewijs aan een metamorfose binnen en buiten zijn Veldhovense gebouwen. Het buitenterrein moet een campus worden waar auto's minder en design en groen meer de overhand krijgen.
  3. Topman Wennink: Toeleveranciers kunnen tempo van ASML niet aan

    Topman Wennink: Toeleveranciers kunnen tempo van ASML niet aan

    VELDHOVEN - Het op tempo brengen van de productie van de nieuwste machines die werken met extreem ultraviolet (EUV) licht bij ASML gaat niet volgens schema. Topman Peter Wennink zei woensdag tegen analisten dat toeleveranciers het tempo waarin de opschaling moet plaatsvinden niet aankunnen. „We hebben eerder gezegd dat we na dit jaar dubbel-dubbel opschalen in 2018 en 2019. Dat klopt voor onze eigen capaciteit hier in Veldhoven maar we zien een of twee kwartalen vertraging bij onze toeleveranciers. Dat betekent dat de maximum capaciteit van laat zeggen 45 machines per jaar in 2020 wordt gehaald.”

Regionale Economie