Volledig scherm
Een gekantelde vrachtwagen op de A67. © Bert Jansen

A67 het toneel van vele zware ongelukken

HELMOND - Het was vandaag wederom raak op de A67, nadat woensdag en dinsdag ook al ongelukken plaatsvonden op die weg. Bij veel ernstige ongevallen waren vrachtwagens betrokken. Een greep uit de vele ongelukken in de eerste vijf maanden van 2018.

Tik 'A67' in op de site van het Eindhovens Dagblad en je krijgt als lezer een enorme lijst aan artikelen te zien met ongelukken, files en andere ongemakken op deze snelweg.

Trieste afloop

Alleen al deze week ging het driemaal mis, alle drie met een vrachtwagen. Woensdagochtend zelfs met trieste afloop, want een vrachtwagenchauffeur kwam om het leven bij een ongeluk. Vlak voor Someren botste hij op een andere vrachtwagen.

Een dag eerder, op dinsdag, zorgde een gekantelde vrachtwagen die geladen was met kippenvoer voor een zeer zware avondspits rond Eindhoven. 

In april was er geen groot ongeval met een vrachtwagen, maar desondanks toch nog genoeg leed op de A67. Want er was wel een kettingbotsing met vijf auto's bij Someren, een auto die over de kop sloeg en een valpartij van een motorrijdster.

Volledig scherm
Opruimen van de vrachtwagen op de A67. © Bert Jansen

Ellende in maart

Waar het in april nog 'goed' ging, was in maart juist wel de A67 lang dicht vanwege een ongeval met twee vrachtwagens tussen Asten en Helden. De snelweg bleef toen lang dicht omdat er giftige stoffen moesten worden overgepompt uit één van de vrachtwagens. En dat was niet de enige keer dat het in maart goed misging. Op vrijdag 16 maart was er een totaal verkeersinfarct rondom Eindhoven. In totaal waren er tien vrachtwagens en twee personenauto bij betrokken. De meeste ongevallen hadden enkel blikschade tot gevolg, het aantal gewonden bleef beperkt. De ellende begon al 's ochtendsvroeg rond 5.45 uur op de A67 ter hoogte van ASML in Veldhoven. Een tankwagen geladen met bijtende soda (natriumhydroxide) schoot door de vangrail op de middenberm en kantelde vervolgens. Een auto kon de tankwagen niet ontwijken en knalde er bovenop. Iets na 10.00 uur gebeurde op de A67 een tweede ongeval. Ter hoogte van Hapert knalde een auto achterop een vrachtwagen, die afremde voor de file die was ontstaan bij de omleidingsroute van het eerste incident. In de middag was er nog een derde incident met vijf vrachtwagens die op elkaar botsten bij GeldropOp 27 februari botsten twee vrachtwagens tegen elkaar bij Lierop. 

Volledig scherm
De tankwagen wordt uit de greppel langs de A67 getakeld. © Rene Manders/fotomeulenhof

Aanpak

Over hoe de files en ongelukken op de A67 aangepakt moeten worden, neemt de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan het eind van 2018 een beslissing. Welke maatregelen er genomen worden en wat de effecten daarvan zijn is nog allerminst helder, zo bleek halverwege april bij een informatiebijeenkomst.

De problemen op de A67 zijn bij iedereen bekend. Dat er iets moet gebeuren is duidelijk, maar wat? Het ministerie heeft besloten tot de 'Verkenning A67 Leenderheide-Zaarderheiken'. Doel is onderzoeken op welke manier de bereikbaarheid van Zuid-Nederland beter kan. De voorkeur van de projectgroep gaat uit naar verbreding van de snelweg tussen Leenderheide en Asten in noordelijke richting.

Na de zomer kan de stuurgroep met vertegenwoordigers van de provincies Noord-Brabant en Limburg en gemeenten advies geven aan de minister. Eind dit jaar wordt er een voorkeursbeslissing genomen. Eventuele grote aanpassingen aan de A67 kunnen naar verwachting pas vanaf medio 2024 uitgevoerd worden.

Volledig scherm
Ongeluk op A67 © Bert Jansen
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Deurne e.o.