46 jaar na DAF weer Nederlands autosucces: Lightyear start productie eerste zonneauto
Automaker Lightyear is begonnen met de productie van zijn eerste zonneauto. Bijna vijftig jaar na het verdwijnen van DAF is Nederland hiermee officieel een nieuw automerk rijker. De 250.000 euro kostende Lightyear 0 loopt echter niet in thuisstad Helmond of bij het Limburgse Nedcar van de band, maar wordt gemaakt in Finland. ‘Een betáálbare zonneauto is onze volgende stap.’
Vergeet wat je weet over traditionele autofabrieken. In hal 7 van Valmet Automotive in het Finse Uusikaupunki zie je geen eindeloze lopende banden die de ene na de andere nieuwe auto afleveren. In extreem efficiënte productiehuizen van merken zoals Volkswagen, Kia of Tesla neemt het assembleren van een nieuw model tegenwoordig zo’n 10 uur in beslag. Maar op deze plek, ruim twee uur rijden ten noordwesten van Helsinki, bouwen ze geen auto voor de massa. Hier wordt sinds vandaag de nieuwe Lightyear 0 in elkaar gezet. Eén exemplaar per week, voorlopig.
Het begin is voorzichtig, maar het feit dat de Helmondse zonnecelauto daadwerkelijk in productie is, markeert een nieuw hoofdstuk in de Nederlandse auto-industrie. Vooruit, familiebedrijf Donkervoort bouwt spectaculaire sportwagens en in Zutphen loopt de Burton nog van de band, maar verder bestaan er geen écht Nederlandse automerken meer. Het door Victor Muller gereanimeerde Spyker ging onlangs opnieuw roemloos ten onder. De enige grootschalige autofabriek van ons land, VDL Nedcar in het Limburgse Born, produceert tot 2023 modellen van BMW en Mini. Ruim 46 jaar na de laatste personenauto van DAF gloort er nu dus weer hoop aan de horizon in de vorm van de Lightyear 0. Zij het vanuit Finland.
‘Valmet beter dan VDL Nedcar’
,,Ja, ik had het ook mooier gevonden als onze Nederlandse auto in Nederland zou worden gebouwd”, beaamt Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear. ,,Dat maakt het plaatje toch nog net iets completer, voor je gevoel. Maar we zijn ruim een jaar bezig geweest om de beste productiepartner te vinden voor de Lightyear 0, en daar kwam Valmet Automotive toch echt als beste uit de bus. Zij hebben, ook in vergelijking met VDL Nedcar, veel ervaring in het werken met beginnende automerken en laten een duidelijke focus zien op een elektrische toekomst. Onze twee bedrijven passen qua missie en aanpak heel goed bij elkaar. Ik was zelf ook nog nooit eerder in deze productiehal geweest, maar ik ben blij dat we met deze serieuze partij verder kunnen bouwen aan onze toekomst.”
De Finse fabriek is ook geen kleine automaker, overigens. Eerder produceerden de 4500 werknemers van Valmet modellen als de Opel Calibra, de Porsche Cayman en de Fisker Karma en op dit moment loopt de huidige Mercedes-Benz A-klasse er van de band. Maar de constructie van de Lightyear 0 is een ander verhaal, weet Valmet-CEO Olaf Bongwald.
,,De Lightyear 0 legt de lat voor ons als producent opnieuw hoger, omdat dit de eerste zonnecelauto is die daadwerkelijk in serieproductie gaat”, zegt hij in gesprek met onze autoredactie. Zonnecellen, elektromotoren die ín de wielen zitten, superlichte materialen: de vooruitstrevende technologie die het team van Lightyear in Nederland ontwikkelde, moeten wij nu tot een betrouwbaar, goed werkend geheel maken. Dat is een grotere uitdaging dan je denkt. Daarom starten we stap voor stap op.” Overigens wil Valmet de productie in het tweede kwartaal van 2023 hebben opgeschaald naar vijf Lightyears per week.
‘Raket naar de maan’
Het feit dat Lightyear überhaupt de productiestart heeft bereikt, verdient volgens Bongwald een groot compliment. ,,De meeste aspirant-automerken sneuvelen al ver voor het productiestadium. Vanaf nu is Lightyear geen belofte meer, maar bewijs dat er een gezonde toekomst zit in het bouwen van slimme, extreem energiezuinige elektrische auto’s met zonneceltechnologie.” Lex Hoefsloot, die zes jaar geleden met vier medestudenten de basis legde voor het merk, spreekt niet van een mijlpaal maar van een ‘moonshot moment’. ,,We hebben met z’n allen echt een raket naar de maan gekregen, voor mijn gevoel.”
Dat Lightyear klein begint, is niet meer dan logisch. De eerste Tesla Roadster was ooit ook niets anders dan een omgebouwde Lotus met een elektromotor. Omdat Lightyear snel wil groeien, is de 5.08 meter lange 0 peperduur en exclusief: Hoefsloot zegt tot nu toe 150 orders te hebben van (voornamelijk Nederlandse) klanten die stuk voor stuk maar liefst 250.000 euro voor hun auto betalen. Met die opbrengsten wil het Nederlandse bedrijf ervaring opdoen om in 2025 een zonnecelauto te introduceren die ‘de gemiddelde consument’ moet kunnen betalen. Die Lightyear 2 moet volgens het merk zo’n 30.000 euro gaan kosten. Of dat gaat lukken is een tweede, maar vanaf vandaag verdient Lightyear in ieder geval het voordeel van de twijfel.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Scandinavische Elon Musk’ stapt in bij Nederlandse fabrikant zonneauto's
Het Nederlandse Lightyear is nog piepjong, maar heeft al wel de aandacht weten te trekken van een gerenommeerde autobouwer. Het is de Zweedse fabrikant van supersportwagens Koenigsegg dat in Lightyear investeert en technologisch partner wordt. -
Wat we kunnen leren van praten over onze stoelgang: ‘We hebben allemaal weleens diarree’
Mensen vinden het vaak ongemakkelijk om over diarree te praten of om ermee naar de huisarts te gaan. Vaak is deze dunne ontlasting vrij onschuldig, maar wanneer is het slim om naar de dokter te gaan? En wat doe je als een kind diarree heeft? -
Autotest
Waarom de Toyota Prius nu plotseling wél de show steelt
De Toyota Prius had vijf generaties nodig om zich te ontpoppen van lelijk eendje tot mooie zwaan. Het nieuwe model is binnenkort te koop, en dat werd tijd. Want het goudhaantje van Toyota leek de laatste jaren flink wat van zijn glans te hebben verloren. -
VRAAG & ANTWOORD
Mag je in Nederland met een Duits kenteken blijven rijden?
‘Hoe kan het zijn dat iemand die in Nederland woont en werkt, jarenlang blijft rondrijden met een Duits kenteken?’, vraagt lezer J. van der Loon in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Mag dat wel? En welke voordelen heeft dat voor die persoon?’ -
Deze auto's gaan het vaakst meer dan 300.000 kilometer mee
Automobilisten die een hekel hebben aan inruilen doen er goed aan om een auto te kopen die in één van de lijstjes hieronder staat. Het zijn nagenoeg onverwoestbare modellen met motoren die een eeuwig leven lijken te hebben.
-
PREMIUM
Het droomhuis van Daan (27) bleek een complete bouwval: ‘Keurder noemde het een kaartenhuis’
Huizenkopers hebben vaak geen flauw benul van funderingsproblemen, bleek onlangs uit onderzoek. Niet vreemd, als er op Funda vaak niets over staat. Het overkwam Daan (27) uit Utrecht, die bijna een ‘kaartenhuis’ kocht. -
-
-
Met VIDEO / TEST
Rijden op de zon: zo gaat dat met de Nederlandse Lightyear 0
Een grote gezinsauto die je maandenlang kunt laten rijden op alleen zonne-energie. Dat is wat Lightyear belooft. Een eerste rijdende kennismaking leert: de technologie van de nieuwe Nederlandse automaker is erg veelbelovend, maar er moet nog veel gebeuren voordat iedereen op zonnestroom kan rijden. -
's Werelds meest gestroomlijnde auto komt uit Nederland
De aalgladde Mercedes-Benz EQS was met een Cw-waarde van 0,20 tot voor kort het meest aerodynamische productiemodel ooit, maar de Nederlandse ‘zonnewagen’ Lightyear 0 duikt daar flink onderdoor.