Demonstratie van het eCall-systeem: bij een auto-ongeluk belt het kastje naar de alarmcentrale, de centralisten kunnen vervolgens precies zien waar de auto zich bevindt.
Volledig scherm
PREMIUM
Demonstratie van het eCall-systeem: bij een auto-ongeluk belt het kastje naar de alarmcentrale, de centralisten kunnen vervolgens precies zien waar de auto zich bevindt. © Joost Hoving

Auto belt steeds vaker zélf 112 bij een ongeval

Auto’s zijn steeds slimmer ingericht en dat kan cruciaal zijn. Een bestuurder belandde afgelopen week bij Waddinxveen op de kop in de berm. Zijn auto belde uit zichzelf met de 112-meldkamer. Hoe werkt ‘eCall’ precies? En antwoorden op nog vijf vragen over dit veiligheidssysteem. 

  1. Zwaar vrachtverkeer en snelheidsduivels verontrusten dijkbewoner Hans: ‘Het is echt niet te geloven’
    PREMIUM

    Zwaar vrachtver­keer en snelheids­dui­vels verontrus­ten dijkbewo­ner Hans: ‘Het is echt niet te geloven’

    Als mondige Rotterdammer - recht voor zijn raap en type niet lullen maar poetsen - verbaast Hans den Aantrekker zich als ‘buitenstaander’ regelmatig in de Hoeksche Waard. Sinds zijn verhuizing naar Zuid-Beijerland bijvoorbeeld ervaart hij het verkeersprobleem (‘te zwaar, te breed, te hard’) op smalle dijkjes aan den lijve. ‘Hadden we hier burgemeester Aboutaleb maar…’