Auto- en motorbranche is omzetdip eerste coronajaar alweer te boven
De omzet in de Nederlandse auto- en motorbranche is vorig jaar flink hersteld na de dip van het eerste coronajaar. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat de opbrengsten branchebreed zelfs al boven het niveau uitkwamen van 2019, het laatste jaar voor de pandemie.
Concreet werd er meer dan een tiende extra omgezet dan in 2020. Ten opzichte van twee jaar eerder lag de omzet 2,4 procent hoger. Het ging vooral goed bij de handel in motoren en bij bedrijven die zich bezighouden met zware bedrijfsauto’s. Hier was sprake van omzetplussen van respectievelijk 21 en bijna 15 procent.
De motorhandel laat inmiddels al jaren groei zien en deze bedrijfstak maakte in 2020 ook geen krimp door. De ondernemingen in zware bedrijfsauto’s profiteerden op hun beurt waarschijnlijk van het aantrekken van de economie in brede zin waardoor er bij bedrijven veel vraag ontstond om te investeren in dat soort wagens.
Wereldwijde chiptekorten
Andere delen van de branche hadden het nog moeilijk. Zo kwam eerder al naar voren dat de verkoop van nieuwe personenauto’s afgelopen jaar meer dan 9 procent lager is uitgekomen dan in 2020. De verkoop ondervond namelijk grote hinder van de wereldwijde chiptekorten. Daardoor konden autofabrikanten veel minder auto’s produceren en liep de levering vertraging op.
Volgens het CBS is de impact van de chiptekorten terug te zien in de omzetcijfers van importeurs van nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens. Hun omzetgroei was vorig jaar het meest bescheiden wanneer wordt vergeleken met de rest van de branche. Ten opzichte van 2020 gaat het om een plus van 2,5 procent. Worden de cijfers afgezet tegen 2019 dan lagen hun opbrengsten nog altijd bijna 11 procent lager.
De problemen in de sector zijn ook nog niet voorbij. Ongeveer 29 procent van de bedrijven in de autohandel gaf begin dit jaar aan een tekort aan productiemiddelen, materiaal en ruimte te hebben. Daarbij gaat het vooral om het chiptekort. Tegelijkertijd is de roep om extra personeel groot. In het vierde kwartaal van vorig jaar telde het CBS in de branche zo’n 6200 vacatures, het hoogste aantal sinds 1997.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMijn Allessie
Al werkt het voor geen meter, vader Jan en zoon Bart zijn voor altijd gek van Alfa Romeo
Rijswijk -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
‘Prijsstijging auto’s tot tien keer hoger dan EU beweert bij invoering nieuwe milieunorm’
Nieuwe benzineauto’s worden circa 2000 euro duurder wanneer vanaf 2025 de strengere Europese milieunorm Euro 7 wordt ingevoerd. Dat beweert de Acea, de Europese club van autofabrikanten. Acht EU-landen hebben zich deze week tegen de nieuwe uitstootnorm gekeerd. -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie. -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’
-
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Toen Roef werd geboren, wilde zijn vader ‘ook een cadeau’ en dat werd deze auto: ‘Ik heb ‘m geërfd’
Amersfoort -
-
-
auto-expert
Worden elektrische auto’s vaker van achteren aangereden?
Een elektrische auto gaat al remmen zodra je het gaspedaal loslaat. Maar hoe zit het dan met de remlichten? Botst bij deze auto's vaker een andere auto achterop, vraagt lezer Jan van der Vlist zich af. Auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUMFietstest 2023
Bendes jagen op e-bikes en accu’s, ook in schuren: zo voorkom je diefstal
Ze verdwijnen bij bosjes: e-bikes, speed pedelecs, losse accu’s en displays. Bendes jagen georganiseerd, de fietser moet alert blijven. ,,Zet de fiets in de schuur ook op slot en verbind hem aan ‘de vaste wereld’. Neem de accu mee naar binnen.’’