Een medewerker van Renault met mondkapje bij de ingang van de autofabriek in Sandouville, bij Le Havre, die vandaag voor het eerst weer operationeel is
Volledig scherm
Een medewerker van Renault met mondkapje bij de ingang van de autofabriek in Sandouville, bij Le Havre, die vandaag voor het eerst weer operationeel is © AFP

‘Autofabrikant Renault met de ondergang bedreigd’: Franse minister luidt de noodklok

Autofabrikant Renault kan van de markt verdwijnen als er niet snel een reddingsplan komt. Dat heeft de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire vanochtend gezegd in een interview met radio-omroep Europe 1. Volgens Le Maire worstelt Renault momenteel om te overleven, als gevolg van de coronacrisis.

Le Maire voegde eraan toe dat de autofabrikant niet alleen zijn hand moet ophouden voor financiële steun, maar ook zelf er alles aan moet doen om zich snel aan de veranderende marktomstandigheden aan te passen. Volgens Franse media is Renault van plan om vier autofabrieken in Frankrijk te sluiten. Maar de minister vindt dat Renault de grootste fabriek, in Flins, beslist niet mag sluiten en dat Renault ervoor moet zorgen dat in Frankrijk zoveel mogelijk banen behouden blijven. Tegelijkertijd moet Renault een stevige concurrent blijven voor andere automerken, betoogt hij.

“Ja, Renault zou van de markt kunnen verdwijnen,‘’, waarschuwde Le Maire. Maar hij voegde eraan toe dat topman Jean-Dominique Senard hard werkt aan een nieuw, strategisch plan en dat Renault daarbij op de steun van de Franse regering kan rekenen.  Le Maire heeft echter tegenover de Franse krant Le Figaro verklaard dat hij nog niet zijn handtekening heeft gezet onder een lening van 5 miljard euro voor Renault. Hij zegt daarover nog steeds in gesprek te zijn met het bedrijf. De Franse regering heeft er meermaals op gehamerd dat Franse autofabrikanten meer auto's in Frankrijk moeten gaan produceren, en minder in het buitenland. De regering eist dat zelfs, in ruil voor financiële ondersteuning. Verder wil de regering dat de fabrikanten meer milieuvriendelijke auto's met minder uitlaatgas op de markt brengen.

Renault was in de afgelopen jaren een van de meest verkochte automerken in Nederland en de Renault Clio was zelfs de meest verkochte personenauto. De Franse autofabrikant is in een alliantie verbonden met de Japanse merken Nissan en Mitsubishi. Naar verluidt komt deze alliantie aanstaande woensdag met een omvangrijk plan voor herstructurering. Ook Nissan heeft de wereldwijde autoverkoop de afgelopen maanden zien instorten. Nissan overweegt wereldwijd 20.000 banen te schrappen, met name in Europa.

De productielijn van de elektrische Renault Zoe én de Nissan Micra in Flins-sur-Seine, de grootste fabriek van Renault in Frankrijk.
Volledig scherm
De productielijn van de elektrische Renault Zoe én de Nissan Micra in Flins-sur-Seine, de grootste fabriek van Renault in Frankrijk. © AFP

Bekijk onze meest bekeken video's in onderstaande playlist:

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”
  2. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.