‘Autoverkoop kruipt dit jaar uit diepste dal sinds 50 jaar’
De autoverkoop in Nederland maakt in 2021 het grootste herstel van de afgelopen 50 jaar door. Economen van ING voorspellen dat het aantal verkochte auto’s dit jaar 10 procent stijgt na de forse daling in 2020. Ook de RAI Vereniging en de Bovag zijn optimistisch. Tegelijkertijd zal de autobranche de gevolgen van de coronacrisis blijven voelen.
Delen per e-mail
In 2020 viel het aantal registraties van nieuwe personenauto’s met 20 procent terug tot 356.000 exemplaren. Door sluitingen van fabrieken konden auto’s tijdelijk niet worden geleverd, showrooms moesten sluiten en de vraag naar nieuwe auto’s was laag bij consumenten. Economen van ING voorspellen dat dit jaar ongeveer 390.000 nieuwe auto’s op kenteken worden gezet. Daarmee is de Nederlandse automarkt nog niet terug op het oude niveau, want het gemiddelde aantal kentekenregistraties van nieuwe auto’s lag de afgelopen tien jaar op 435.000 auto’s per jaar. Brancheverenigingen Bovag en RAI gaan in hun verwachting voor 2021 mee met ING, maar zijn nog iets positiever. Zij voorspellen dat dit jaar 400.000 nieuwe auto’s een kenteken krijgen.
Volgens de economen van ING is de stijgende vraag naar nieuwe auto’s in 2020 voornamelijk te danken aan het feit dat consumenten hun behoefte aan een nieuwe auto op de lange baan schoven in 2020. Nu willen zij dit alsnog. Verder is de verwachting dat met name de vraag naar betaalbare elektrische auto’s fors toeneemt. Aan de andere kant raakt het thuiswerken de vraag naar zakelijke leaseauto’s en kunnen minder mensen een nieuwe auto betalen als de werkloosheid komend jaar blijft stijgen. Daarom duurt het ook nog wel even voordat de Nederlandse automarkt weer terug op zijn oude niveau is, zo is de verwachting.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Duitse ANWB: ‘Deze elektrische auto had nooit goedgekeurd mogen worden voor Europa’
De ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, heeft de goedkope elektrische auto Suda SA01 getest. De lijst van mankementen aan de nauwelijks meer dan 10.000 euro kostende Chinese auto is lang en de club stelt zelfs dat de auto niet goedgekeurd had mogen worden voor het Europese wegennet. -
Groot voor weinig: waarom budgetmerk Dacia hogerop wil (en Lada misschien terugkeert)
In navolging van moedermerk Renault heeft Dacia vandaag ook veel nieuws. Zo gaat het merk samenwerken met het Russische Lada en kondigt de zojuist gepresenteerde Bigster Concept de grootste Dacia ooit aan. Want Dacia blijft weliswaar goedkope auto’s bouwen, het bedrijf wil ook meer geld verdienen. -
Amerikaanse auto's verbruiken weer meer benzine
De in de Verenigde Staten verkochte nieuwe auto’s van modeljaar 2019 verbruikten gemiddeld meer brandstof dan een jaar eerder. Fabrikanten die de uitstootdoelen van de overheid niet halen, kopen dat nog steeds op grote schaal af bij andere fabrikanten. -
Dit zijn de meest en minst betrouwbare tweedehands auto's van vijf tot twintig jaar oud
Veel particulieren kopen een tweedehands auto die tussen de vijf en twintig jaar oud is. De Britse vergelijkingssite WhatCar verzamelde de storingsgegevens van bijna 13.000 autobezitters. Gevraagd werd naar de aard van de storing, hoe lang de auto in de garage stond en wat het kostte om de storing op te lossen. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Suikerbieten op de weg: waarom zijn volle vrachtwagens niet afgedekt?’
,,Bij ons in het noorden van het land is in het najaar altijd de suikerbietencampagne”, schrijft lezer Bart Gigi. ,,Duizenden vrachtwagens rijden af en aan met een volle laadbak, met als gevolg dat er op elke straathoek, rotonde en op-/afrit van de snelweg bieten liggen. Waarom word het gedoogd dat deze chauffeurs hun lading niet afdekken? De gewone burger krijgt direct een boete zonder het groene netje over zijn aanhanger. Je zou maar zo’n biet op je motorkap of als motorrijder onder je wiel krijgen.”
-
PREMIUM
welkom 2021 In een schone auto over een filevrije snelweg, is dat haalbaar?
Zoevend in een elektrische auto over een lege snelweg. Wordt dat 2021? Of staan we na de vaccinaties weer dagelijks met rokende brandstofauto's in de file? -
Volkswagen roept 56.000 Golfs terug wegens softwareproblemen
Volkswagen roept 56.000 Golfs terug om softwareproblemen op te lossen die het infotainmentsysteem en de achteruitrijcamera beïnvloeden. -
PREMIUM
Mijn Allessie Paul wint met zijn Chevy met gemak van een BMW M3: ‘Zo'n achtcilinder klinkt toch heerlijk?’
Leuk en aardig al die standaard gezinsbakken op de weg, maar avonturen beleeft Paul van Wijk (44) toch echt in een Amerikaan. In de rubriek Mijn Allessie vertelt hij over het diep ronkend stemgelijk van zijn grootste liefde: de Chevrolet Express 2500 om precies te zijn, met een achtcilinder onder de motorkap.