Volledig scherm
Bandenrook. © Shutterstock

‘Banden en remmen veroorzaken de helft van alle fijnstof’

De Britse regering wil harde maatregelen tegen de uitstoot van fijnstof door autobanden en -remmen. Deze dragen volgens een nieuw rapport bij aan de helft van alle fijnstof in Europa.

Auto's worden steeds schoner en de elektrische auto, die lokaal helemaal niets uitstoot, rukt op. Maar een belangrijke bron van fijnstof-uitstoot wordt al jaren genegeerd. Volgens het Britse overheidsorgaan Air Quality Expert Group zal deze vorm van luchtvervuiling niet verdwijnen, zelfs niet wanneer bestuurders massaal overschakelen op elektrische auto’s.

Milieuminister Thérèse Coffey en transportminister Michael Ellis willen nieuwe normen en eisen voor remmen en banden van voertuigen om luchtverontreiniging door fijnstof te verminderen. Dat zeggen ze in de Britse krant Daily Mail. Hierin zeggen ze ook dat fragmenten van microplastics van voertuigcomponenten en van asfalt naar rivieren en de zee stromen. Ook dat is slecht voor het milieu.

Ze baseren zich op een nieuw rapport, gepubliceerd door de Air Quality Expert Group, waarin staat dat remblokken, banden en slijtage van het wegoppervlak direct bijdragen aan meer dan de helft van de totale vervuiling door wegtransport. ‘Deze deeltjes komen in de luchtstroom en hebben een nadelige invloed op de gezondheid van bestuurders, passagiers en omstanders', aldus het rapport.

De Britse regering roept de industrie op om een emissiemeting te ontwikkelen voor deze slijtage, wat zou moeten leiden tot een nieuwe internationale standaard voor slijtage van banden en remmen. Volgens branche-experts werkt de automobielsector al aan een plan om de uitstoot van autobanden en remmen te meten. 

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”