‘Banden zijn de dominante geluidsbron van een auto, niet de motor of de rijwind’
VRAAG & ANTWOORDMaken banden van elektrische auto’s minder geluid? Deze vraag werd laatst gesteld in onze wekelijkse vraag & antwoord-rubriek. Lezer Erik de Graaff, senior adviseur bij ingenieursbureau M+P, reageert hierop met zijn ervaring uit de praktijk.
Hij schrijft: ‘Ons ingenieursbureau voert jaarlijks honderden geluidsmetingen uit in het verkeer. Het rolgeluid van banden op het wegdek blijkt de dominante geluidsbron van personenauto’s, bij snelheden van circa 30 tot 160 km/u. Motorgeluid is bij normale personenauto’s alleen bij snelheden onder de 30 km/u van belang en rijwindgeluid pas boven de 160 km/u. Dit alles verandert als je hard optrekt of bij een sportuitlaat of bagage op het dak. Banden van elektrische auto’s zijn in principe lawaaiiger dan die van brandstofauto’s, omdat ze meer gewicht moeten dragen en daarom groter en breder zijn. De meeste hebben ook een lagere rolweerstand en zijn daardoor minder gedempt.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan een autoband verwisselen niet veel sneller, zoals in de Formule 1?’
‘In de autosport verwisselen ze in drie seconden een autowiel’, aldus lezer Leo Steijn in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als ik een lekke band heb, ben ik een half uur bezig. Kan dat systeem uit de autosport niet op personenauto’s worden toegepast? Je kunt dan eerder je weg vervolgen en dat is ook belangrijk gezien de gevaarlijke situatie langs snelwegen.’ -
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
VRAAG & ANTWOORD
Prangende vraag: ‘Bestaat de klapband nog?’
‘Ik zag laatst een auto slippen en vervolgens vlogen de stukken autoband in het rond’, aldus lezer Marianne Steenbergen in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Maar daar bleef het dan ook bij. Kun je met de huidige kwaliteit van autobanden nog wel een klapband krijgen, of zijn ze daar te massief voor geworden?’ -
PREMIUMMet video
Statiegeld op blikjes, zo krijg je je geld terug
Na de kleine plastic flesjes zijn nu de blikjes aan de beurt. Vanaf deze week betaal je daar ook 15 cent statiegeld voor. Maar waar is dat goed voor en ook niet onbelangrijk: hoe krijg je je centjes weer terug? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Cuppen van autobanden komt ook door versleten schokdempers’
‘Laatst schreef u in deze rubriek over het cuppen van autobanden. Ik wil graag even wijzen op een van de belangrijkste oorzaken daarvan: versleten schokdempers en de daarmee vaak gepaard gaande, gebroken spiraalveren’, aldus lezer Peter Leijtens.
-
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras. -
-
-
VRAAG & ANTWOORD
‘De bandenspanning meten: met koude óf met warme banden?’
‘In mijn dashboard kan ik continu de bandenspanning aflezen en in het instructieboekje staat de geadviseerde spanning voor de voor- en achterbanden’, aldus lezer Rob Hoogendijke. ‘Maar in welke situatie verricht je de juiste meting? Bestaan er significante verschillen in de bandenspanning als de banden wel of niet in bedrijf zijn?’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Maken banden van elektrische auto’s minder geluid?’
‘Als potentieel aanwoner van de door te trekken A15 hebben we het hier geregeld over overlast van een snelweg’, aldus lezer H. Smit in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik denk dat het – los van de natuurvernietiging – wel mee zal vallen, omdat we straks elektrisch rijden. Maken banden van elektrische auto’s inderdaad minder geluid dan die van vergelijkbare auto’s met brandstofmotor?’