Batterijen voor elektrische auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden
Batterijen voor elektrische auto's zijn in een jaar tijd 13 procent goedkoper geworden. Dat blijkt uit de Battery Price Survey 2019 van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De gemiddelde prijzen van accupakketten zijn gedaald tot 156 dollar per kWh. Dat is ruim 13 procent lager in vergelijking met 2018. BNEF verwacht dat de prijsdaling aan zal houden en dat tegen 2023 mogelijk een prijs van 100 dollar per kWh zal worden bereikt.
Delen per e-mail
Balans
Het accupakket is een van de duurste onderdelen van een elektrische auto. Fabrikanten moeten daarom op zoek naar het beste compromis als het gaat om de actieradius, het gewicht, de afmetingen en de prijs. Als de prijzen dalen kan dat niet alleen tot goedkopere elektrische auto’s leiden. Wellicht zullen fabrikanten daardoor ook een groter accupakket overwegen, omdat ze menen dat dat vanwege de lagere prijs per kWh verantwoord is. De beperkte reikwijdte van elektrische auto's ten opzichte van benzine of diesel vormt voor veel mensen nog een belemmering om over te stappen.
Gemiddelde prijs
De door BNEF opgegeven prijzen zijn overigens een gemiddelde prijs in de industrie. De grootste accuproducenten hanteren vanwege het enorme volume beduidend lagere prijzen. Zo zou Tesla op celniveau al ergens onder de 100 dollar per kWh zitten, terwijl de prijs op pakketniveau ergens rond de 140 dollar per kWh zal liggen. Volkswagen heeft laten doorschemeren dat de prijzen van accucellen ook onder het niveau van 100 dollar per kWh liggen.
Straks even duur
BNEF voorspelt dat de algemene kostenreductie in de sector zal doorgaan. De genoemde prijs van 100 dollar per kWh zal waarschijnlijk rond 2023 worden bereikt. Dit is het punt waarop grootschalig gebouwde elektrische auto’s naar verwachting qua prijs de auto’s met een verbrandingsmotor zullen benaderen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mercedes-AMG's slurpen nog meer benzine dan gedacht: 20.000 auto's teruggeroepen
Mercedes-Benz roept wereldwijd 20.000 AMG-modellen terug vanwege een softwarefout. Deze leidt tot een hoger verbruik en dus tot een hogere CO2-uitstoot. Er zou echter geen sprake zijn van opzettelijke sjoemelsoftware. -
Man slaagt na 157 pogingen eindelijk voor theorie-examen
Slagen voor je theorie-examen gaat niet iedereen even makkelijk af. Een Britse man is pas na 157 pogingen geslaagd en betaalde in totaal meer dan 4000 euro aan examengeld. Daarmee is hij al flink langer bezig dan de nummer twee op dit illustere lijstje: een 34-jarige vrouw die na 117 pogingen nog altijd niet geslaagd is. -
AUTOTEST Test Kia Picanto: nog altijd veel waar voor je geld
De Kia Picanto is sinds jaar en dag een van de écht betaalbare auto’s van Nederland. En hij biedt nog steeds verrassend veel waar voor je geld. -
Ford Escort opnieuw in productie
De Ford Escort MK2 wordt opnieuw geproduceerd. Een Brits bedrijf fabriceert de auto's compleet nieuw en maakt zelfs gebruik van een gloednieuwe carrosserie. -
RIJ-IMPRESSIE Volkswagen e-Up maakt elektrisch rijden ietsje betaalbaarder
‘Elektrisch rijden voor iedereen’, roept Volkswagen in zijn campagne voor de nieuwe elektrische ID.-modellen. Nou ja, voor iedereen die minstens 30.000 euro aan de ID.3 wil uitgeven. Het kán goedkoper. Niet met een ID.1 of ID.2, maar met de verbeterde Volkswagen e-Up.
-
PREMIUM
Mijn Allessie Jaguar van Roland is zijn ‘tweede mami’: ‘Het is een zij, want ze is mijn baby’
Roland Antersyn (55) reed zijn hele leven Mercedes. Het type maakte hem niet uit, zolang de ster maar op de motorkap pronkte. Toch viel hij een jaar geleden als een blok voor Jackie de Jaguar, een donkergroene S-type uit 2005. Chic maar vooral groot, net als hij. Deze keer in de rubriek Mijn Allessie het verhaal van Roland en zijn ‘mami’. -
Dit zijn de meest en minst betrouwbare tweedehands auto's van vijf tot twintig jaar oud
Veel particulieren kopen een tweedehands auto die tussen de vijf en twintig jaar oud is. De Britse vergelijkingssite WhatCar verzamelde de storingsgegevens van bijna 13.000 autobezitters. Gevraagd werd naar de aard van de storing, hoe lang de auto in de garage stond en wat het kostte om de storing op te lossen. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Mag je met een sportuitlaat zoveel lawaai maken? Iedereen ergert zich eraan’
,,Waarom mogen motoren en auto’s met sportuitlaten zoveel herrie maken?”, vraagt lezer Cees Beimers. ,,Iedereen ergert zich eraan en de politie treedt niet of nauwelijks op.”