Volledig scherm
(Illustratiefoto) © iStock

Belgische campagne waarschuwt: ‘Een zoen achter het stuur is gevaarlijk’

Een automobilist die achter het stuur zijn of haar geliefde een kus geeft, kan een ongeval veroorzaken. Daarvoor waarschuwt Touring, de Belgische zusterorganisatie van de ANWB in een nieuwe campagne die waarschuwt tegen afleiding van autobestuurders.

Niet alleen het gebruik van een smartphone veroorzaakt afleiding in de auto, aldus de campagne. Ook je partner een kus geven, make-up opbrengen, het luisteren naar harde muziek of zelfs het meezingen met je kinderen op de achterbank, leidt tot een minder oplettende, en dus gevaarlijke bestuurder. Met slogans als ‘Selfies maken kan dodelijk zijn’ of ‘Je partner kussen kan dodelijk zijn’, en met de boodschap ‘Twee seconden volstaan om te verongelukken’ worden automobilisten in de nieuwe campagne van Touring gewezen op de gevaren. De  campagne wordt vanaf komende week op internet en social media gepubliceerd naar aanleiding van ‘de Week van de Mobiliteit’ .

Afleidingen

,,Uit onderzoek van het Vlaamse verkeersagentschap VIAS Institute en de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in Den Haag blijkt dat chauffeurs 25 tot 30 procent van hun tijd afgeleid zijn in het verkeer‘’, zegt Touring-woordvoerder Danny Smagghe in een reactie. ,,Er wordt aangenomen dat afleiding een rol speelt in 5 tot 25 procent van de ongevallen, een brede marge omdat niet altijd precies vast te stellen is in hoeverre afleiding van invloed is geweest bij een verkeersongeval.”

Ook eten en drinken tijdens het rijden vermindert de oplettendheid van de bestuurder, aldus de organisatie. Uit onderzoek van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) blijkt verder dat 48 procent van de bestuurders wel eens een sms of e-mail leest tijdens het rijden. ,,Bij smartphone-gebruik aan het stuur is de kans op een ongeval nochtans 23 keer hoger”, aldus Smagghe.