Bizar: deze zevenzitter is ruim 35.000 (!) euro goedkoper dan zijn voorganger
AutotestVolkswagen trekt de personenuitvoering van de Transporter los van de bedrijfswagen waarop ’ie gebaseerd is. Dat leidt tot een multifunctionele hybride zevenzitter voor een veel lagere prijs, die ook nog eens beter rijdt.
De Volkswagen Multivan was tot voor kort de personenversie van de VW Transporter: feitelijk dus een bedrijfswagen met veel zitplaatsen. In de nieuwe situatie maakt Volkswagen van de Multivan een losstaand model. De nieuwe mega-MPV wordt gebouwd op een modern platform, dat de basis vormt van heel veel VW-modellen. En dat is maar goed ook, want het platform van de huidige VW Transporter dateert alweer uit 2003.
Wat opvalt, is dat het nieuwe model slanker en chiquer oogt dan voorheen. Dat komt mede omdat rekening is gehouden met de standaardmaten van parkeergarages en het dak daarom 5 centimeter werd verlaagd. Daarvoor moesten de buizen voor de luchttoevoer worden verplaatst van het plafond naar de zijwanden, wat heeft geleid tot een fractioneel kleinere laadruimte. Daar staat echter tegenover dat de geringere hoogte voor een vlakker liggende voorruit zorgt en dus een betere stroomlijn. Dat leidt weer tot minder brandstofverbruik en windgeruis.
Tekst gaat verder onder de foto.
Het interieur is ook ruimer en luchtiger dan ooit dankzij het nieuwe, dubbele panoramadak. Doordat de traditionele versnellingspook en handrem zijn vervangen door schakelaars, kan de ruimte tussen de voorstoelen ook fungeren als ‘doorloop’ naar achteren. De VW Multivan is leverbaar in twee lengtes, maar met dezelfde wielbasis. De grootste versie is aan de achterzijde 20 centimeter langer en daarvan profiteert alleen de bagageruimte. Iets wat alleen handig is wanneer je met zeven inzittenden plus bagage op reis gaat.
Dankzij het nieuwe platform heeft de Multivan alle voordelen van een moderne auto: connectiviteit, veiligheid en comfort. Binnenin zijn de overeenkomsten met het interieur van de VW Golf groot. Hoewel je als bestuurder hoger zit, herken je onmiddellijk het stuur en de digitale instrumenten van de Golf. Dat geldt ook voor het touchscreen. Verder zijn er inductie-opladers voor smartphones, heeft de auto draadloze smartphone-integratie en zijn er USB-poorten in elke stoel. Ook zijn er een tiental assistentiesystemen, variërend van automatische rijstrookondersteuning tot head-up display.
Tekst gaat verder onder de foto.
Nog een voordeel van het multifunctionele platform is de mogelijkheid van een plug-in hybride variant. Net als de Passat GTE beschikt de Multivan over een 150 pk sterke 1.4 TSI, die samenwerkt met een 115 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 218 pk en 350 Nm. Dankzij de 13 kWh accu kom je puur elektrisch zo’n 50 kilometer ver. Dat is mogelijk tot een snelheid van 130 km/h, daarna springt de benzinemotor bij. Een heerlijk schakelende zestraps DSG-automaat met dubbele koppeling is standaard.
Hoewel de Multivan alle ruwheid van zijn bestelbusverleden heeft afgeschud, ontkom je toch niet aan de sensatie dat je met een busje op weg bent in plaats van met een grote MPV. Dat heeft ook te maken met de zitpositie. Die is prettig doordat je hoog en rechtop zit, maar draagt niet bij aan het ‘autogevoel’. Dat is echter geen diskwalificatie, want ook de traditionele Transporters zitten heerlijk en je kunt het uren volhouden achter het stuur. Het enige minpuntje is hier het feit dat de veiligheidsgordels niet in hoogte verstelbaar zijn.
Tekst gaat verder onder de foto.
Maar het allerfijnste is dat de vering niet langer geschikt hoeft te zijn voor het vervoeren van zware lading, iets wat bij zijn voorganger - die in de basis een bedrijfsauto was - wel het geval is. Daardoor voelt het onderstel veel verfijnder aan en is de vering veel minder houterig en hard dan voorheen. De Multivan remt, schakelt en stuurt eveneens zeer goed, en dankzij de elektromotor van de door ons gereden hybride uitvoering kom je nooit trekkracht tekort.
De keerzijde van dit hybride systeem is dat het belangrijk is om de lading van de accu goed in de gaten te houden en de auto aan de stekker te hangen bij iedere gelegenheid. Want zonder elektromotor rijdt de 2,1 ton zware Multivan een stuk minder snel en soepel. Bovendien vliegt het brandstofverbruik dan omhoog.
De maximaal vijf stoelen achterin staan op rails en kunnen op allerlei manieren worden gemonteerd. Doordacht detail: de rails worden ook gebruikt om de stoelen van elektriciteit te voorzien en daardoor zijn ze leverbaar met stoelverwarming. Dankzij een multifunctioneel meubel met opbergruimte en uitklapbare tafeltjes kan de Multivan worden ingericht voor personenvervoer, als werkruimte, of als ultieme gezinsauto. De stoelen zijn relatief licht (12 kilo tegenover 19 kilo voor de vorige generatie) en kunnen daardoor eenvoudig worden uitgenomen. Op die manier wordt de Multivan weer de Transporter waar ’ie vanaf stamt.
Tekst gaat verder onder de foto.
De nieuwe Volkswagen Multivan heeft een vanafprijs van € 54.400. Daarmee is hij meer dan € 37.000 goedkoper dan de Multivan op basis van de Volkswagen Transporter. Dat is te danken aan zijn hybride aandrijflijn, die in theorie minder CO2 uitstoot. Dit in tegenstelling tot de vorige Multivan, die was voorzien van een 2.0 TDI-dieselmotor. De Multivan is per direct te bestellen.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUM
Karel (85) kapot van diefstal peperdure Jaguar: ‘Meer waarde dan een mooie vriendin’
Parkeervak 66 onder appartementencomplex Het Rechtshuys in Almelo is leeg. Hier parkeerde Karel Jansen (85) zijn volledig gerestaureerde Jaguar E-Type uit 1963. Maar nu is de klassieker, met een marktprijs van minimaal 140.000 euro, verdwenen. Gestolen.Almelo -
Dit is waarom de nostalgische VW-bus al 70 jaar heel voorzichtig evolueert
Wat in 1947 begon als een schets in een boekje van de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon, is inmiddels uitgegroeid tot een iconische auto. Elke keer dat Volkswagen de Transporter vernieuwt, gebeurt dat niet voor niets heel voorzichtig. En dat is met de zojuist geïntroduceerde zesde generatie niet anders. -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema.
-
Volkswagen gaat plankgas naar de elektrische auto
Na Dieselgate onderging Volkswagen een gedaanteverandering. Nagelende dieselgeluiden maken in rap tempo plaats voor zoemende elektromotoren. -
-
-
1
Het rijbewijs zoals we dat kennen verdwijnt als EU-wet wordt aangenomen
In de EU wordt gewerkt aan het digitale rijbewijs. De invoering daarvan behelst echter meer dan het digitaliseren van het ‘roze papiertje’. Dit kan er allemaal gaan veranderen. -
PREMIUM
‘Oudere automobilisten overschatten zichzelf’
Als het aan de Europese Unie ligt, moeten ouderen voortaan sneller en vaker aantonen dat zij nog in staat zijn om te rijden. Een goed idee, vindt rij-instructeur Martin Huys uit Nijmegen, met zijn 77 jaar ook niet meer de jongste. ,,De meeste senioren overschatten zichzelf.”