BMW presenteert zelfrijdende sportauto van de toekomst: de Vision M Next
BMW heeft de zelfrijdende sportauto van de toekomst gepresenteerd. De BMW Vision Next is een studiemodel dat benadrukt dat de automobilist niets aan rijplezier hoeft in te leveren zodra de autonome auto een feit is.
Geholpen door slimme technologie zal de mens nog steeds ook zélf sportief kunnen rijden, maar geholpen door die technologie kan hij geen fouten meer maken. Dreigt het mis te gaan, dan grijpt de computer alsnog in. Het studiemodel biedt de mens de keuze: zelf rijden of alles over laten aan de computer.
BMW lijkt met de Vision M Next nog niet definitief afscheid te willen nemen van de benzinemotor. De conceptauto is een plug-in hybride met een viercilinder benzinemotor én twee elektromotoren: een op elke as. Hierdoor kan de sportauto met uitsluitend achterwielaandrijving of met vierwielaandrijving rijden. Dankzij het motorvermogen van 600 pk sprint de BMW in slechts 3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Op batterijen komt hij 100 kilometer ver: volgens BMW is dat genoeg om stadscentra te bereiken waar auto's met verbrandingsmotoren verboden zijn.
Zoals de Vision M Next nu gepresenteerd is, zullen we hem nooit op de weg zien. Maar ideeën uit dit studiemodel zullen ongetwijfeld de komende jaren terugkeren in de nieuwe generatie BMW’s. ,,De BMW Vision M Next geeft een kijkje in de toekomst van sportief autorijden‘’, zegt Adriaan van Hooydonk, de Nederlander die het design bij BMW leidt. ,,Deze auto laat zien hoe moderne technologie je eigen beleving van het autorijden puurder en emotioneler kan maken. Alle aandacht is gericht op de mensen in de auto. Je kan zelf kiezen: in de rijmodus Ease laat je de besturing aan de auto over en in de Boost-stand kan je zelf aan het werk. Het ontwerp en de technologie in deze auto bezorgen je een meer natuurlijke en intensievere rij-ervaring.‘’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMRECONSTRUCTIE
Na het tweede telefoontje heeft Rijkswaterstaat een levensgroot probleem: afsluiten die tunnel!
Twee late ziekmeldingen en de hele ochtendspits in de Rotterdamse regio liep in de soep. De urenlange afsluiting van de Ketheltunnel veroorzaakte flinke files in de regio. Overmacht, zegt Rijkswaterstaat. Amateurisme, zeggen critici. -
Tesla: ‘Volledig zelfrijdende auto is volgend jaar al een feit’
Topman Elon Musk van Tesla belooft dat zijn auto's uiterlijk eind volgend jaar volledig autonoom vanaf een parkeerplaats naar een bestemming kunnen rijden. Hij spreekt over volledige autonomie, wat betekent dat de bestuurder intussen een dutje zou kunnen doen. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
‘Autonome auto's zijn rijdende doodskisten', aldus Donald Trump
Zelfrijdende auto's vindt Amerikaans president Donald Trump helemaal niets, zo blijkt. Hij noemt ze ‘oncontroleerbare rijdende doodskisten’ en zou er nooit van zijn leven in willen stappen. -
‘Nederland ideaal voor zelfrijdende auto's’
Nederland is opnieuw het land dat het best is voorbereid op de komst van zelfrijdende auto’s. Dat is de conclusie van adviesbureau KPMG na onderzoek in 25 landen. Vorig jaar was Nederland ook al de nummer één. Toen keek KPMG naar twintig landen. Achter Nederland is Singapore opnieuw de nummer twee. Nieuwkomer Noorwegen schaart zich in de top drie.
-
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt? -
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
Google's zelfrijdende auto maakt al de helft minder fouten
De testers van autonome auto’s van Google-dochter Waymo hoeven in Californië steeds minder vaak in te grijpen tijdens het rijden. Per duizend mijl grepen ze vorig jaar 0,09 keer in. Dat is de helft minder dan een jaar eerder. Apple-auto’s hadden nog wel 871,65 ingrepen per duizend mijl nodig.