BMW Vision M Next
Volledig scherm
BMW Vision M Next © BMW

BMW presenteert zelfrijdende sportauto van de toekomst: de Vision M Next

BMW heeft de zelfrijdende sportauto van de toekomst gepresenteerd. De BMW Vision Next is een studiemodel dat benadrukt dat de automobilist niets aan rijplezier hoeft in te leveren zodra de autonome auto een feit is. 

Geholpen door slimme technologie zal de mens nog steeds ook zélf sportief kunnen rijden, maar geholpen door die technologie kan hij geen fouten meer maken. Dreigt het mis te gaan, dan grijpt de computer alsnog in. Het studiemodel biedt de mens de keuze: zelf rijden of alles over laten aan de computer. 

BMW lijkt met de Vision M Next nog niet definitief afscheid te willen nemen van de benzinemotor. De conceptauto is een plug-in hybride met een viercilinder benzinemotor én twee elektromotoren: een op elke as. Hierdoor kan de sportauto met uitsluitend achterwielaandrijving of met vierwielaandrijving rijden. Dankzij het motorvermogen van 600 pk sprint de BMW in slechts 3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Op batterijen komt hij 100 kilometer ver: volgens BMW is dat genoeg om stadscentra te bereiken waar auto's met verbrandingsmotoren verboden zijn.

Zoals de Vision M Next nu gepresenteerd is, zullen we hem nooit op de weg zien. Maar ideeën uit dit studiemodel zullen ongetwijfeld de komende jaren terugkeren in de nieuwe generatie BMW’s. ,,De BMW Vision M Next geeft een kijkje in de toekomst van sportief autorijden‘’, zegt  Adriaan van Hooydonk, de Nederlander die het design bij BMW leidt. ,,Deze auto laat zien hoe moderne technologie je eigen beleving van het autorijden puurder en emotioneler kan maken. Alle aandacht is gericht op de mensen in de auto. Je kan zelf kiezen: in de rijmodus Ease laat je de besturing aan de auto over en in de Boost-stand kan je zelf aan het werk. Het ontwerp en de technologie in deze auto bezorgen je een meer natuurlijke en intensievere rij-ervaring.‘’

BMW Vision M Next
Volledig scherm
BMW Vision M Next © BMW
De Nederlandse designchef Adriaan van Hooydonk in de BMW M Vision Next
Volledig scherm
De Nederlandse designchef Adriaan van Hooydonk in de BMW M Vision Next © BMW
BMW Vision M Next BMW
Volledig scherm
BMW Vision M Next BMW © BMW
BMW Vision M Next
Volledig scherm
BMW Vision M Next © BMW
BMW Vision M Next
Volledig scherm
BMW Vision M Next © BMW
BMW Vision M Next
Volledig scherm
BMW Vision M Next © BMW
BMW Vision M Next
Volledig scherm
BMW Vision M Next © BMW
BMW M Vision Next
Volledig scherm
BMW M Vision Next © BMW
  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.