Volledig scherm
Lighyear One © Lightyear

BMW veegt de vloer aan met Helmondse innovatie: ‘Die zonneauto is een gimmick, absoluut onhaalbaar’

De technische topman van BMW, Klaus Fröhlich, veegt de vloer aan met de Nederlandse zonneauto van Lightyear. ,,Autorijden op zonne-energie is niet realistisch‘’, betoogt hij tegenover onze autoredactie. ,,Zo’n zonneauto is echt een gimmick. Ik ken de Lightyear One, heb die auto gezien. Dit is absoluut niet haalbaar.’’

Klaus Fröhlich is als lid van de raad van bestuur van BMW AG verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling. Fröhlich: ,,Wij hebben hetzelfde geprobeerd. Als je kijkt naar het oppervlak van een auto, kan je heel gemakkelijk berekenen hoeveel zonnepanelen je nodig hebt. Een gewoon, modern zonnepaneel van bijna 1,7 bij 1,0 meter produceert in het gunstige geval, als de invalshoek van het zonlicht perfect is, ongeveer 180 Watt-uur per vierkante meter. Een auto kan je met hooguit zes vierkante meter aan zonnecellen bekleden. Je kan dus maximaal 1,2 kiloWatt-uur uit die panelen halen, onder ideale omstandigheden. En geloof mij, met 1,2 kiloWatt-uur kom je niet ver. We hebben onze glazen panorama-daken al eens met een folie bekleed waarin zonnecellen verwerkt zaten. Dat was maar net genoeg om het elektrische systeem van de airco te voeden.’’

Volledig scherm
Klaus Fröhlich, lid van de raad van bestuur van BMW AG. © BMW

De Lightyear One heeft vijf vierkante meter aan zonnecellen, geïntegreerd in veiligheidsglas. Lightyear stelt dat je op veel momenten, zoals in de zomer, wekenlang niet hoeft te laden. Op een zomerse dag zouden de zonnecellen volgens de fabrikant genoeg energie produceren om 50 tot 70 kilometer te kunnen rijden. In de winter zou dat een factor vijf tot tien minder zijn. Of die belofte in de praktijk wordt waargemaakt, is nog niet door onafhankelijke instanties getest.

Fröhlich: ,,Er zijn telkens weer start-ups die denken dat ze het anders of beter kunnen, maar je hebt nu eenmaal te maken met de natuurwetten. Die kan je niet veranderen. Zonnepanelen op een auto zijn misschien interessant voor bepaalde comfortfuncties van een auto, maar niet om er kilometers mee af te leggen. En zelfs voor die comfortfuncties, is het eigenlijk de inspanning niet waard, omdat het al aanwezige batterijenpakket daar gemakkelijk in kan voorzien.’’ 

Het is niet de eerste de beste autofabrikant die de zonneauto bekritiseert. BMW heeft in de auto-industrie veel aanzien als het gaat om technische ontwikkeling. Amerikaanse en Japanse fabrikanten nemen het ingenieurswerk van BMW graag als voorbeeld, vooral als het gaat om motortechniek en weggedrag. Fröhlich: ,,Er zijn ook in Duitsland start-ups die proberen zonneauto’s te maken, maar er zit altijd toch weer een stekker aan. Simpelweg omdat je met zonne-energie niet ver komt.’’

  1. Amerikaanse autoriteiten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    Amerikaan­se autoritei­ten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    De Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board concludeert in een rapport dat de dodelijke crash met een Tesla Model X in maart 2018 onder meer te wijten is aan een afgeleide bestuurder én beperkingen van de Autopilot. Tesla en Apple, dat de smartphone leverde waardoor de bestuurder is afgeleid, krijgen er in het rapport van langs.
  2. Vlaamse automobilistenclub verzet zich tegen ‘discriminatie’ van oude diesels: ‘142.000 auto’s ten onrechte uit stad gebannen’
    PREMIUM

    Vlaamse automobi­lis­ten­club verzet zich tegen ‘discrimi­na­tie’ van oude diesels: ‘142.000 auto’s ten onrechte uit stad gebannen’

    De Belgische zusterorganisatie van de ANWB, de VAB, verzet zich op basis van een praktijktest tegen de ‘discriminatie’ van oude diesels. Volgens de automobilistenclub stoot één op de vijf Euro 4-diesels lang niet zoveel fijnstof uit als gedacht en worden deze auto's ten onrechte de stad uitgejaagd. ,,Baseer een lage-emissiezone op de wérkelijke uitstoot van auto’s, in plaats van op die Euro-norm.‘’