BMW zegt sorry voor belachelijk maken belangrijkste doelgroep op social media
BMW heeft excuses aangeboden voor een op social media gelanceerde campagne die de zogeheten ‘boomers’ belachelijk maakt. Met de zin ‘Oké, Boomer, en wat is jouw reden om niet te veranderen?’ zette de campagne kwaad bloed bij de belangrijkste groep kopers van BMW's.
Delen per e-mail
De campagne is ongetwijfeld bedacht door een jong mediateam, dat zich afvraagt waarom oudere consumenten alleen maar kunnen zeuren over het design van de nieuwe BMW's met hun omstreden grille, die er in de ogen van velen uitziet als twee hazentanden. Maar volgens BMW moeten dit soort mensen - door hen boomers genoemd - verder kijken dan het uiterlijk.
Helaas waren ze één ding vergeten, namelijk dat deze boomers - kort voor baby boomers - de belangrijkste kopers zijn van BMW's. Want: 50-plus en kapitaalkrachtig. Volgens het woordenboek is een boomer ‘een persoon van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen, oftewel een fossiel’. Dat is geen erg positieve kwalificatie en ze zijn kennelijk wel goed in geld verdienen.
Neger
Niet slim dus om de mensen die indirect jouw salaris betalen af te kraken. Dat vonden de boomers in de top van BMW kennelijk ook en dus verontschuldigde het bedrijf zich twee dagen later voor de campagne in een tweet. ,,Het maakt niet uit hoe oud je bent, we zijn er voor je. Het spijt ons, het was niet onze bedoeling om iemand te beledigen met meme-jargon. De weg naar de nieuwe wereld van mobiliteit is hobbelig, maar we hopen dat je met ons mee op reis gaat", zo is te lezen.
Het is niet de eerste keer dat BMW een fout maakt wat communicatie betreft. In maart plaatste de autofabrikant berichten op Twitter met het coronavirus als thema om de i8 te promoten. Het bedrijf verwijderde de tweets, gevolgd door een verontschuldiging. Ook Volkswagen ging eerder dit jaar in de fout met een reclame waarin een zwarte man wordt voortgeduwd door een enorme witte hand en waarin kort het woord ‘neger’ te zien was. Audi moest zich dit jaar eveneens verontschuldigen en wel voor het publiceren van een seksistische afbeelding van een klein meisje dat al leunend tegen de voorkant van een rode sportwagen een banaan eet.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Volkswagen biedt excuses aan voor racistische reclame
De directie van Volkswagen heeft excuses aangeboden voor een racistisch reclamefilmpje op Instagram en Facebook. In de video wordt een man met een donkere huidskleur door een enorme witte hand uit de buurt gehouden van de nieuwe Golf 8. Vervolgens wordt de man in een café geduwd met de naam ‘Petit Colon’, oftewel Kleine Kolonist. Bovendien komen groot de letters N, G, E en R in beeld: volgens critici een duidelijk verwijzing naar de woorden nigger en neger. -
Vroom! Agenten onderscheppen ‘45 km/uur-BMW’ die 140 kilometer per uur kan rijden
Wijkagenten hebben donderdag in Groot-Ammers een ‘45 km/uur-BMW’ in beslag genomen. De reden? De auto bleek met speels gemak op de snelweg mee te kunnen. -
Maximale ‘thuislaadtijd’ voor elektrische auto's om overbelasting Duits stroomnet te voorkomen
Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft een wetsontwerp ingediend waarin een maximum wordt gesteld aan de thuislaadtijd van onder meer elektrische auto's. Na heftige kritiek werd het wetsontwerp teruggetrokken, maar de dreiging blijft. -
Met 620 km/u in de trein: China werkt eraan
China heeft een trein ontwikkeld die met zijn duizelingwekkende topsnelheid van 620 km/u de Europese hogesnelheidstreinen ver achter zich laat. De trein maakt gebruik van een nieuwe technologie die high-temperature superconducting (HTS) wordt genoemd. Het is alsof de trein zweeft boven de magnetische velden van het spoor. -
‘De beste auto van het jaar is tevens de goedkoopste’
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot ‘Auto van het jaar’. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën.
-
Van viaduct gegooid voorwerp verpulvert glazen autodak, inzittenden gewond
Drie inzittenden van een auto hebben afgelopen weekend in Wageningen de schrik van hun leven gekregen toen vanaf een loopbrug een voorwerp op hun auto werd gegooid. Het glazen panoramadak van het voertuig werd volledig vernield, de drie raakten wonder boven wonder slechts lichtgewond door rondvliegend glas. -
Autorijden in het donker: hoe weet je of je nachtblind bent en wat kun je eraan doen?
Bijna de helft van alle automobilisten ziet slecht in het donker. Dat je ’s avonds minder goed ziet, is vrij normaal. Maar hoe weet je of het gevaarlijke vormen aanneemt en wanneer ben je officieel nachtblind? -
Audi onder vuur na ‘seksistische' advertentie van klein meisje dat banaan opeet
De Duitse autofabrikant Audi gaat diep door het stof voor het plaatsen van een controversiële afbeelding van een klein meisje dat al leunend tegen de voorkant van een rode sportwagen een banaan opeet. De foto, die is bedoeld om de nieuwe Audi RS4 te promoten, is na felle kritiek van de site van Audi verwijderd. ,,We bieden onze oprechte excuses aan voor dit ongevoelige beeld”, laat het miljardenbedrijf weten.