Dit is de oorsprong van het tikkende geluid van de richtingaanwijzers in je auto
Het tikkende geluid van je richtingaanwijzers is elektronisch, maar het is gekopieerd van een mechanisch geluid uit het verleden. Maar waar komt dat wereldwijd gekende geluid vandaan? ,,Volvo brak driehonderd dode takjes voor het de mooiste toon vond.”
Wil je verkeersongelukken vermijden, dan is het goed om te weten wat de weggebruikers rondom je van plan zijn. Dat was al zo toen we met paard en kar de weg op gingen. Handsignalen waren toen de manier om aan te geven dat je van je baan zou afwijken of stoppen – een gewoonte die we nu nog zien bij ruiters, fietsers, bromfietsers en bestuurders van sommige oldtimers. Voor andere weggebruikers is een knipperlicht verplicht.
Handjes, vlaggen en knipperlichten
De Brit Percy Douglas-Hamilton vroeg in 1909 een patent aan voor kleine, lichtgevende handjes die je aan weerszijden van je auto kon bevestigen. Omdat het handjes waren, was de boodschap voor iedereen duidelijk. Maar het idee sloeg niet echt aan. De Canadese filmster en uitvinder Florence Lawrence ontwikkelde in 1914 een mechanische voorloper van de richtingaanwijzer. Je moest op een knop drukken om op je achterbumper een vlaggetje in de lucht te steken. In de jaren 20 verschenen de weinig betrouwbare trafficators of flippers. Die schoten uit je auto als je aan een touwtje trok, wat ironisch genoeg heel wat ongelukken bleek te veroorzaken.
In 1939 was het Amerikaanse Buick het eerste automerk dat de richtingaanwijzers in auto’s installeerde
In 1925 patenteerde Edgar Walz Junior een iets moderner lichtje met twee pijltjes en een stopsignaal. Maar ook hij kreeg zijn uitvinding nooit verkocht aan autofabrikanten. Vijf jaar later nam Joseph Bell een patent op het elektrische knipperlicht. In 1939 was het Amerikaanse Buick het eerste automerk dat de richtingaanwijzers al in de fabriek in de auto’s installeerde. Tot de jaren 50 bleven allerhande hulpmiddelen voldoende om je veilig te verplaatsen. Richtingaanwijzers werden uiteindelijk verplicht toen er meer familieauto’s op de weg kwamen.
Tik-tik
Het is Bells knipperlicht dat voor het eerst een tikkend geluid maakte. Om het licht te laten knipperen, gebruikte Bell een veer, gemaakt uit twee metalen. Er stroomde elektriciteit door de veer, die daardoor opwarmde. De twee metalen in de veer verhitten echter op een ander tempo. Dat deed de veer buigen, zodat de stroom kort een lichtje bereikte. Die beweging maakte een klikgeluid. Wanneer het metaal afkoelde, sprong de veer weer in haar oorspronkelijke vorm en ging het licht uit.
In de jaren 90 verloren de veren hun functie. Een microchip en elektromagneet namen het werk over. Toch bleven autofabrikanten de veer installeren om het geluid te behouden. We waren namelijk gewend geraakt aan het geklik. Wat je vandaag in je auto hoort wanneer je je richtingaanwijzers gebruikt, is een elektronisch geluid. Het heeft maar één functie: de bestuurder eraan herinneren dat het knipperlicht aanstaat.
In veel auto’s kan je met een knop of hendel het volume regelen, een ander geluidje kiezen of het geklik zelfs uitschakelen
Nieuwe mogelijkheden
Het elektronische geklik heeft als voordeel dat je het kunt aanpassen aan je behoeften of voorkeuren. In veel auto’s kun je met een knop of hendel het volume regelen, wat handig is voor slechthorenden of voor wie zich in druk verkeer begeeft of luide muziek opzet. Evengoed kun je het geklik uitschakelen. Wie in het instructieboekje van zijn auto duikt, zal in sommige gevallen ontdekken dat het ook mogelijk is om een ander geluidje te kiezen.
Het perfecte getik aanbieden aan je klanten, is natuurlijk ook een service van de autoconstructeur. Bovendien schuilt er een stukje marketing in. Volvo brak driehonderd dode takjes voor het de mooiste toon vond. En ingenieurs die daarvoor het bos in trekken, dat haalt natuurlijk het nieuws.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Brenda krijgt plots dreigbrief over ‘haar’ elektrische auto: ‘Trappen die hele auto aan gort, en jullie erbij’
Een anonieme buurtgenoot van Brenda (23) uit Gouda staat erop dat zij haar elektrische auto ‘eens op tijd van de laadpaal haalt’. Woensdagochtend plofte plots een dreigbrief op haar deurmat in de wijk Korte Akkeren. De Goudse is met stomheid geslagen. ,,Ik héb helemaal geen elektrische auto.”Gouda -
Zo kom je over je ‘vehofobie’ heen bij het invoegen op de snelweg
Voor de meeste automobilisten is autorijden niet al te zwaar, maar voor een deel van de mensen is het iedere keer een uiterst stressvolle bezigheid. Angst voor het invoegen op de snelweg kan daarbij een rol spelen. -
Rij jij ook nog met je handen op tien voor twee? Je stuur anders vasthouden kan je leven redden
Rij jij al langer dan twintig jaar met de auto? Dan is de kans groot dat je hebt geleerd om je handen bovenaan het stuur te plaatsen, op tien voor twee. Maar volgens verschillende internationale studies kan die houding levensgevaarlijk zijn. -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa.
-
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
-
-
PREMIUM
Auto midden op terras in Zwolle geparkeerd (maar wel met een briefje)
Een zonnige zaterdagochtend, dus lekker op tijd het terras uitstallen. Dat dachten de uitbaters van Lekker Zwols in de binnenstad van Zwolle ook. Tot ze pal voor de entree een geparkeerde auto troffen. Zonder bestuurder, maar met een briefje achter de ruit.Zwolle -
Frankrijk is alweer klaar met trajectcontroles
In België neemt het aantal trajectcontroles sterk toe, maar in Frankrijk zijn ze er alweer klaar mee. De officiële reden is dat ze te duur zijn in onderhoud, maar dat is volgens een Franse belangenclub van automobilisten niet de werkelijke reden.