Praktijktest: zoveel capaciteit verliest de accu van een elektrische auto ieder jaar
Het was dé onzekere factor tijdens de eerste jaren van de elektrische auto: hoe lang gaat de accu mee? Vrij lang, zo bleek uit de eerste praktijktests. Meer dan een half miljoen kilometer in ieder geval. Maar een test met een zeven jaar oude elektrische auto wijst iets heel anders uit.
Youtuber en elektrische auto-expert Bjørn Nyland testte een zeven jaar oude elektrische Kia Soul, zo meldt website InsideEVs. Het resultaat: van de oorspronkelijke 26 tot 27 kilowattuur energiecapaciteit was 35 procent verdwenen door de zogenaamde degradatie van de batterijcellen.
De actieradius van de elektrische auto daalde daarmee tot ongeveer 100 kilometer. Slechts 17 kilowattuur energie was nog bruikbaar, wat overeenkomt met een gemiddelde verslechtering van 5 procent per jaar. Saillant detail: de auto had slechts 100.000 kilometer gereden. Een tweedehands diesel- of benzinemotor is na zo'n kilometerstand bij normaal gebruik nog in topconditie.
Zeven jaar garantie
De jubelverhalen over de lange levensduur van accu's zijn door dit voorbeeld uiteraard niet in één keer ontkracht, maar er is meer. Volgens Inside EV's zijn er ook meldingen van gigantische prestatieverliezen na een paar jaar van de eerste generatie van de Nissan Leaf. Ook andere Soul-rijders melden een snelle afname van de capaciteit van de accu’s. Gelukkig zit er nog steeds accugarantie (7 jaar of 150.000 kilometer) op de bijna 7 jaar oude auto.
Een belangrijke factor bij de vermindering van de prestaties betreft het aantal snellaadbeurten. Snelladen vraagt veel van de accucellen en autofabrikanten raden daarom aan om het gebruik hiervan zoveel mogelijk te beperken. Nieuwere accu's zijn wel verbeterd waardoor het prestatieverlies is verminderd, maar dit praktijkvoorbeeld geeft wel aan dat je de accu van een tweedehands auto eerst moet laten testen. Het vervangen van een accupakket kost namelijk in veel gevallen meer dan de auto zelf heeft gekost.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gaat deze guitige brommobiel onze steden veroveren?
De Opel Rocks-e is Nederlands voordeligste elektrische auto. Wat kun je ermee, en voor wie is deze tweezitter bedoeld? Een dagje sturen in Amsterdam maakt veel duidelijk. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
PREMIUMTEST / MET VIDEO
Het brein achter de Tesla Model S startte zijn eigen automerk: zo rijdt de Lucid Air
De man die ooit de Tesla Model S ontwikkelde, verliet het bedrijf van Elon Musk om zijn eigen automerk te starten: Lucid Motors. Hoog tijd voor een bezoek aan Silicon Valley én een allereerste testrit in de Air, de elektrische supersedan die naar verwachting al in juni naar Nederland komt. -
‘Black Box’ en snelheidsbegrenzer: dit zijn alle verplichte veiligheidssystemen in nieuwe auto’s
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Op 6 juli treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht stelt voor nieuwe personenautomodellen. Sommige zijn bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel.
-
Geld besparen? Dit zijn de 10 beste lifehacks voor je auto
Voor het schoonmaken van je auto hoef je niet altijd dure hulpmiddelen te gebruiken van de autospeciaalzaak. Vaak volstaan huishoudmiddelen en handige trucs voor een succesvolle voorjaarsschoonmaak en frisse auto. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Elektrische Mercedes rijdt meer dan 1000 kilometer met volle accu: praktijktest geslaagd
Mercedes had op papier een actieradius van 1000 kilometer aangekondigd voor zijn EQXX. Tijdens een door de Duitse keuringsautoriteit TÜV gecontroleerde rit over de Alpen bewees het studiemodel dat dit in de praktijk ook daadwerkelijk mogelijk is.