Brandweer heeft twee uur en 45.000 liter water nodig om Tesla te blussen
De brandweer van Clearfield County, in de Amerikaanse staat Pennsylvania, is onlangs twee uur bezig geweest om een brandende Tesla te blussen. Meestal volstaat 1900 liter water om een autobrand te blussen, maar in dit geval was 45.000 liter nodig.
De brandweer rukte aanvankelijk uit met één bluswagen, maar die bleek niet in staat om de brandende Tesla te blussen. Uiteindelijk moest er versterking worden ingeroepen van drie brandweerkorpsen, die in totaal 45.000 liter water nodig hadden om de accubrand te doven. De blusactie nam meerdere uren in beslag.
De Morris Township Volunteer Fire Company liet op Facebook weten dat het snel duidelijk werd dat het hier niet ging om een standaard autobrand. De gloeiend hete lithium-ion batterij bleef keer op keer opnieuw ontbranden. ‘Zonder de velgen had je nooit kunnen weten dat de hoop verkoolde resten ooit een voertuig was geweest’, zo omschreef de brandweer het uitgebrande wrak.
Accu doorboord en in brand gevlogen
De Tesla Model S vloog in brand nadat de auto aan de onderzijde werd geraakt, wellicht door een object dat niet op de weg thuishoort. Daardoor werd de accu in de bodem doorboord en vatte die vlam. De drie inzittenden kwamen met de schrik vrij en er waren geen andere auto’s bij het incident betrokken.
Elektrische auto's zijn niet brandgevoeliger dan auto's met een verbrandingsmotor, maar áls er brand uitbreekt, is deze in de regel wel veel feller. Dat komt doordat er een kettingreactie kan ontstaan in de lithium-ion-batterij, die lastig onder controle te krijgen is. Om de brand compleet te blussen worden de auto's soms tot een week in een container met water ondergedompeld.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
Mag je tegenwoordig parkeren op de hoek van de straat?
‘Steeds vaker zie je de meest absurd geparkeerde auto’s op de hoek van een straat’, aldus Ton Helwig in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als het voorwiel maar langs de stoeprand staat, dat is blijkbaar al genoeg. De rest van de auto staat dan op de kruising. Ik heb vroeger geleerd dat je minimaal 5 meter moet vrijlaten tot de hoek. Zijn er geen regels meer, of is er geen handhaving?’ -
PREMIUM1
Wat is slimmer: een nieuwe auto kopen, of toch doorrijden in je huidige?
Een nieuwe auto lijkt aantrekkelijk. Maar is het niet veel slimmer om langer door te rijden in je huidige bolide? Dat bespaart veel geld en is wel zo duurzaam. Toch? -
Deze auto's gaan het vaakst meer dan 300.000 kilometer mee
Automobilisten die een hekel hebben aan inruilen doen er goed aan om een auto te kopen die in één van de lijstjes hieronder staat. Het zijn nagenoeg onverwoestbare modellen met motoren die een eeuwig leven lijken te hebben. -
Zo duur is de grootste en zwaarste caravan ter wereld
Kleine caravans raken steeds meer in zwang, maar in de Verenigde Staten is meer kennelijk nog altijd beter. Daar komt binnenkort een 23.000 kilo wegende en 21,3 meter lange caravan onder de hamer. -
Wat we kunnen leren van praten over onze stoelgang: ‘We hebben allemaal weleens diarree’
Mensen vinden het vaak ongemakkelijk om over diarree te praten of om ermee naar de huisarts te gaan. Vaak is deze dunne ontlasting vrij onschuldig, maar wanneer is het slim om naar de dokter te gaan? En wat doe je als een kind diarree heeft?
-
PREMIUM
Het droomhuis van Daan (27) bleek een complete bouwval: ‘Keurder noemde het een kaartenhuis’
Huizenkopers hebben vaak geen flauw benul van funderingsproblemen, bleek onlangs uit onderzoek. Niet vreemd, als er op Funda vaak niets over staat. Het overkwam Daan (27) uit Utrecht, die bijna een ‘kaartenhuis’ kocht. -
-
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Remco (24) kocht zijn unieke Toyota van een Duitser die ’m de vangrail in reed: ‘Moest veel gebeuren’
Hij heeft al zeker twaalf auto’s voor de deur gehad in de paar jaar dat hij zijn rijbewijs heeft, maar toen Remco Versteeg (24) opeens deze unieke Toyota Cresta aangeboden kreeg, moest hij ook die auto hebben. Ook al reed de vorige eigenaar ’m half in de prak. ,,Echt een bucketlist-auto, dit.’’ -
PREMIUM
Mariska kon zoontje net op tijd redden uit brandende elektrische auto: ‘Hoorde ploffen en gesis’
Hoe brandgevaarlijk zijn elektrische auto’s? Niemand die het weet. Een databank met brandincidenten moet uitsluitsel geven. ,,Hij vloog uit het niets in brand.’’