Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is.
Delen per e-mail
Het gaat op dit moment om een nagenoeg compleet theoretische situatie, aangezien niet veel Britten met de auto onderweg zijn op het vasteland van Europa, maar de richtlijn inzake grensoverschrijdende handhaving eindigt met de Brexit. Die richtlijn werd in 2015 ingevoerd en stond elk EU-land toe om een bestuurder te beboeten die een snelheidsovertreding beging in een ander EU-land.
Dat is goed nieuws voor Britse automobilisten, maar een slechte zaak voor veel EU-landen. Vooral Frankrijk zal de euro's van de gemiste flitsinkomsten gaan missen. Volgens Auto Express worden in dat land jaarlijks meer dan 500.000 Britse chauffeurs betrapt op te hard rijden. Hierdoor loopt de Franse overheid meer dan 60 miljoen euro per jaar mis. Naar alle waarschijnlijkheid zal nóg vaker gebruik worden gemaakt van onopvallende surveillanceauto's en laserguns, waarna snelheidsovertreders direct de boete moeten betalen.
Tegelijkertijd kunnen de Britten ook geen bekeuringen meer innen van automobilisten uit andere EU-landen. Naar verluidt wordt wel gewerkt aan een samenwerkingsverband om dit alsnog mogelijk te maken. Daarbij zouden de Britten het model kunnen overnemen van Zwitserland. Dit land is ook geen lid van de EU, maar snelheidsovertredingen vallen wel bij automobilisten uit andere landen op de mat. Het is niet bekend wanneer deze regeling wordt ingevoerd - als ‘ie er al komt.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Heeft het zin om een oudere diesel om te bouwen?’
,,In Duitsland kun je een Euro 4 of 5-dieselauto laten ombouwen (‘umrüsten’) naar Euro 6. Als je zo’n auto vervolgens importeert naar Nederland, wordt die hier dan ook als ‘schonere’ Euro 6 geaccepteerd?”, vraagt lezer Ab Leunissen. -
Dronken bestuurder met duizenden euro's in zijn zakken crasht na achtervolging door politie
Een 34-jarige dronken bestuurder uit Hilversum is woensdagavond opgepakt op de A59 ter hoogte van Terheijden. Dat gebeurde na een ongeluk. De man had duizenden euro’s aan contant geld op zak, meldt de politie. -
Verrassend: camper met uitschuifbare verdieping én balkon
De nieuwste camper van het Chinese merk Maxus wekt verbazing. Eenmaal geparkeerd schuift met een druk op de knop een extra verdieping uit het dak, inclusief balkon. Nog eens op de knop drukken volstaat om de glazen wanden getint te maken voor enige privacy. -
Man vergeet twee maanden lang dat zijn autoraam nog openstaat
Een inwoner van Hamburg kreeg de schrik van zijn leven toen hij ontdekte dat hij was vergeten om zijn autoruit dicht te doen. Zijn Volkswagen Lupo had twee maanden lang in weer en wind buiten gestaan. -
In dit land zijn Nederlanders boetekampioen
Nederlanders hebben in de eerste zeven maanden van dit jaar in België 87.129 boetes gekregen. Daarmee is ons land boetekampioen bij de zuiderburen. Frankrijk en Luxemburg eindigden op de plekken twee en drie.
-
De grootste wegpiraten van Frankrijk komen uit dit land
Engelsen zijn de meest beboete buitenlanders in Frankrijk. België bezet de tweede plaats wat snelheidsovertredingen betreft. Nederlanders staan ‘slechts’ op de vijfde plek met 206.102 bekeuringen. -
Topman Jaguar Land Rover geeft toe: ‘Kwaliteit van onze auto’s was inderdaad niet best’
De nieuwe CEO van Jaguar Land Rover geeft toe dat betrouwbaarheidsproblemen het bedrijf 100.000 verkopen per jaar hebben gekost. Maar volgens hem is dat snel aan het veranderen. -
Auto van het Jaar: Toyota Yaris
De Toyota Yaris is gekozen tot Auto van het Jaar 2021. In totaal maakten 29 auto’s kans op de titel Auto van het Jaar 2021, al was het voor het gros van die auto’s al enige tijd niet zo spannend meer. De 59 koppen tellende jury, die bestaat uit Europese autojournalisten, streepte begin dit jaar al 22 modellen van de kandidatenlijst, waarna een short-list met zeven modellen overbleef.