Buitenspiegels vervangen door camera’s blijkt een slecht idee
Enkele jaren geleden leek het dé oplossing om de luchtweerstand van auto's te verminderen: de buitenspiegels vervangen door camera’s. De VW XL1 had ze tien jaar geleden al. Ook de Audi e-Tron baarde er in 2018 opzien mee en uiteindelijk pasten Lexus, Honda en Lamborghini ze eveneens toe. Maar nu blijkt dat het systeem veel te hoge verwachtingen heeft gewekt.
Met grote regelmaat worden er nieuwe elektrische auto's gepresenteerd, maar ze hebben tegenwoordig weer gewone buitenspiegels. Terwijl juist bij de stekkerwagens de afgelopen jaren virtuele spiegels werden toegepast: een piepklein camerasysteem aan de buitenkant met schermen in het interieur. Dit alles met het oog op een verminderde luchtweerstand. Op dit moment zijn ze nog steeds leverbaar in de Audi e-Tron, tegen een meerprijs van 1434 euro.
,,Vergeet het maar: die camera’s zijn echt geen oplossing’’, zegt Teddy Woll, hoofd aerodynamica van Mercedes-Benz, stellig. ,,De luchtweerstand neemt er nauwelijks door af: het voordeel is te verwaarlozen. Bovendien wordt die verminderde luchtweerstand gecompenseerd door de extra stroom die de camera’s en bijbehorende beeldschermpjes nodig hebben. Onder de streep is de winst dus vrijwel nihil.”
,,En dan zijn die camerasystemen ook nog eens minder praktisch in het gebruik”, legt hij verder uit. “De plek om het beeldschermpje in te bouwen, is al gauw in de hoek van het portier. Maar omdat een automobilist nu eenmaal twee handen aan het stuur moet houden, is de kans groot dat zijn arm voor het schermpje zit. Dat is dus alleen al vanwege de veiligheidseisen geen oplossing.”
De bestuurder moet bij zo'n camerasysteem steeds opnieuw zijn ogen scherpstellen om wisselend naar het beeldscherm te kijken en naar de weg. Bij buitenspiegels gaat dat veel natuurlijker
Woll: ,,Bovendien moet de bestuurder bij zo'n camerasysteem steeds opnieuw zijn ogen scherpstellen om wisselend naar het beeldscherm te kijken en naar de weg. Bij buitenspiegels gaat dat veel natuurlijker. En de scherpte van zo'n klassieke spiegel blijft ongeëvenaard. Buitenspiegels vervangen door camera's heeft eigenlijk alleen maar zin bij trucks. Daimler doet dat en daar is het wel een succes. Omdat de spiegels daarvan zó groot zijn, is de luchtweerstand enorm. En dan boek je wel winst met het toepassen van een minuscule camera op een armatuur. Bij personenauto's is het een heel ander verhaal.”
‘Niets is beter dan het klassieke spiegelglas’
Mercedes-Benz onthulde onlangs zijn EQXX, een spraakmakend prototype dat meer dan 1000 kilometer op een batterijlading rijdt. Woll: ,,Aanvankelijk hebben we ook bij die EQXX voor camera’s gekozen. De eerste kleimodellen waren ervan voorzien. Maar we liepen al gauw tegen problemen aan. Heeft de bestuurder zijn hand op het stuur, dan verhindert zijn arm het zicht op het schermpje bij de raamstijl, waarop we de camerabeelden wilden presenteren.”
,,Maar ook toen we de conventionele spiegels in de praktijk gingen vergelijken met camera’s, bleek dat er eigenlijk niets beter is dan het klassieke spiegelglas. Dat is zó scherp en het geeft een driedimensionaal beeld, wat juist in het verkeer heel belangrijk is. Daardoor kun je afstanden veel beter inschatten en zie je een inhalend voertuig veel duidelijker. Zo’n camerascherm is nu eenmaal eendimensionaal, daar verander je niks aan. Aanvankelijk vreesden we nog wel voor de luchtweerstand van de conventionele buitenspiegels. Maar we hebben ze volledig nieuw ontworpen. Ze zijn nu wat kleiner en extreem goed gestroomlijnd. Probleem opgelost.’’
In plaats van de ‘virtuele buitenspiegels’ kiezen steeds meer autofabrikanten er wel voor om de conventionele buitenspiegels te voorzien van ingebouwde camera’s. De beelden daarvan verschijnen dan in het instrumentarium, pal voor de bestuurder, en moeten bijvoorbeeld helpen om een inhaalmanoeuvre beter in te schatten. Zo brengen ze de beruchte dode hoek in beeld en ze treden bij Kia en Hyundai automatisch in werking zodra je de richtingaanwijzer aanzet.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Slimmere technologie in auto’s zorgt voor hogere schadekosten
Technologie, zoals een sensor of een achteruitrijcamera, verkleint de kans op schade. Toch dalen de autopremies niet, maar stijgen ze juist. Want het herstellen van deze slimme technologie bij schade is namelijk ook peperduur, blijkt uit een analyse van Independer. -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Yvonne droomde van een cabrio en nu is-ie er: ‘Lekker rondrijden in de zomer met je haren in de wind’
Yvonne Luijcx is raadslid, werkt na de gerechtigde pensioenleeftijd nog ‘gewoon’ als kapster en is blij met haar man, maar toch ontbrak er iets: een Peugeot 308 cabrio. ,,Ik zag ‘m jarenlang heen en weer rijden door mijn straat, maar dacht: ik krijg het nooit voor elkaar dat ik daar zelf in kan rijden. Toch wel.’’ -
Hierdoor is snelheidslimiet Autobahn onnodig, aldus Duitse transportminister
De Duitse minister van Transport Volker Wissing heeft zich andermaal uitgesproken tegen het invoeren van een snelheidslimiet op de Duitse autobahn. Volgens hem zou dat mede door de opkomst van de elektrische auto, waarvoor hoge snelheden funest zijn voor het rijbereik, overbodig zijn. -
Getest: dit is de beste wasdroogcombinatie
Wat is de beste wasdroogcombinatie? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Dinnie’s Chevrolet kostte hem veel tijd en geld, maar dat is het hem waard: ‘Er komt nog een camper op’
Als Dinnie van Driel (63) vertelt dat er nog een camper bovenop zijn Chevrolet uit Amerika komt, dan krijgt hij vaak verbaasde blikken. Toch wordt zijn C20 binnenkort een camper. En dat gaat Dinnie, hoewel hij geen monteur maar conciërge op een school is, zeker zélf doen. ,,Ik kocht het camperdeel erbij hoor, past een tweepersoonsbed met keuken en al in.’’ -
-
-
Alleen deze 18 auto’s zijn goed beschermd tegen oprukkende keyless diefstal
De meeste nieuwe automodellen zijn nog steeds niet beveiligd tegen diefstal. Ze kunnen via verlenging van een radiosignaal eenvoudig worden geopend en gestart. Van de 500 auto’s die de Duitse ADAC heeft getest slaagden er maar 24. -
PREMIUMKoken & Eten
Zo houd je je messen het handigst scherp (met bonustip voor je kartelmes)
Met twee, hooguit drie goede koksmessen kun je een heel kokend leven voort. Maar dan moet je ze wel goed verzorgen. Hoe doe je dat?