Citroën C5 keert terug: ruimer en comfortabeler
Citroën gunt de - ook in Nederland veel verkochte - C5 eindelijk een opvolger. Vanochtend werd de Citroën C5 X onthuld. Hij heeft het formaat van een VW Passat, maar is volgens de traditie van Citroën zeer eigenzinnig vormgegeven. Komend najaar komt hij naar Nederland, ook als plug-inhybride.
Traditionele auto's in het zogenoemde D-segment hebben het door de enorme populariteit van de SUV’s heel moeilijk. De volgende generatie Volkswagen Passat komt waarschijnlijk alleen nog als Variant op de markt en de in maart 2022 afzwaaiende Ford Mondeo krijgt geen opvolger als conventionele sedan of stationwagon. Maar Citroën slaat een andere weg in en zet vanaf de tweede helft van dit jaar de C5 X in de Nederlandse showrooms. De vorige generatie van de C5 verdween in 2017 van de Nederlandse markt. Wie naar voorgaande generaties van dit model zoekt, vindt dus hooguit Citroën C5 occasions tot 2017.
De X in de naam is een verwijzing naar de CXperience Concept uit 2016 waarop het design is gebaseerd, maar ook naar de mix van carrosseriestijlen. Volgens Citroën is deze auto een combinatie van een sedan en een stationwagon met de bodemspeling van een SUV. Hij is 4,81 meter lang en heeft een wielbasis van 2,79 meter. Dat betekent dat de nieuwkomer maar liefst dertig centimeter langer is dan de C5 Aircross. De wielbasis van de C5 X is eveneens 6 centimeter groter dan die van zijn inmiddels drie jaar oude SUV-broer.
Qua afmetingen zit de C5 X echter meer in de buurt van de 4,75 meter lange Peugeot 508. De bagageruimte heeft een flinke inhoud van 545 liter, met de bank omgeklapt is het 1.640 liter. Ter vergelijking: de 508 kan 487 liter hebben en de C5 Aircross biedt 580 liter.
Citroën belooft dat de ruimte op de achterbank van de C5 X meer dan riant zal zijn. Veel beenruimte is natuurlijk al fijn, maar met de zogenoemde Advanced Comfort Seats zit je nog lekkerder. Bovendien geeft Citroën deze auto standaard het Advanced Comfort-onderstel met ‘Progressive Hydraulic Cushions’ die klappen beter kunnen opvangen. De C5 X Plug-in Hybrid krijgt zelfs adaptieve dempers.
Nieuw infotainment
In het interieur prijkt een digitaal instrumentarium en centraal op de middenconsole zien we een 12-inch aanraakscherm. Het nieuwe infotainmentsysteem heet My Citroën Drive Plus en is helemaal nieuw, compleet met widgets en aanpasbare menu’s. Optioneel is een Extended Head-up Display dat de informatie als het ware vier meter voor de auto op het wegdek projecteert.
Een volledige elektrische C5 X zit er voorlopig niet in, maar hij is er wel meteen als plug-inhybride. Die heeft een systeemvermogen van 225 pk en kan ruim 50 kilometer volledig elektrisch afleggen. Onder die omstandigheden is de topsnelheid beperkt tot 135 km/h. Dieselmotoren krijgt de C5 X niet, maar er is wel keus uit twee benzinemotoren. Verder hult de fabrikant zich op dit moment nog in stilzwijgen over de specificaties en prijzen.
Alle specificaties en prijzen van de vorige generaties van de Citroën C5 vind je hier in de database van Autoweek.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
Rij-impressie
De snelste Peugeot aller tijden is een hybride
Peugeot wil ook zijn partij meeblazen in de klasse van de sportieve sedans. De vraag is alleen of het merk zichzelf niet overschreeuwt met de supersnelle, maar ook ruim 70.000 euro kostende 508 PSE. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers.
-
In dit Duitse hotel rijd je met de auto tot aan de deur van je kamer, ook op de verdiepingen
In een hotel in Frankfurt kunnen gasten met de auto naar hun kamer rijden. Een woongebouw in Berlijn diende als voorbeeld. Een tweede autohotel is in aanbouw in Düsseldorf. -
AUTOTEST
Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
PREMIUMmet video
Profvoetballers, dj's en influencers zijn kind aan huis bij dit bedrijf: ‘Wij maken de dikste auto's nóg dikker’
Roze remblokken op een Range Rover, een sterrenhemel in een Rolls Royce of een full body kit op een Lamborghini: bij Absolute Motors kan álles. Profvoetballers, dj’s en influencers zijn kind aan huis bij het Ridderkerkse bedrijf. ,,Wij maken de dikste auto’s nóg dikker.”