CO2-uitstoot auto's daalt weer, maar miljardenboetes onontkoombaar
Autofabrikanten zijn erin geslaagd om in de eerste acht maanden van dit jaar de CO2-uitstoot van hun nieuwe auto's fors terug te dringen. De daling van gemiddeld 19,8 gram per kilometer is opvallend, omdat de uitstoot de laatste jaren juist was gestegen.
Delen per e-mail
Hoewel de resultaten bemoedigend zijn, haalt nog geen enkele fabrikant de door de EU opgelegde doelstellingen. Gemiddeld mag het nieuwe wagenpark van autofabrikanten in Europa dit jaar nog maar 95,7 gram CO2 per kilometer uitstoten. Onder de nieuwe wetgeving die in werking is getreden, zal elke extra gram CO2 per auto een boete van 95 euro opleveren.
Als gevolg van deze wetgeving hebben veel merken besloten om de productie stop te zetten van een aantal minder goed verkopende modellen, die sterk bijdragen aan hoge CO2-gemiddelden. Zo heeft Mercedes-Benz enkele coupés en cabrio's uit het assortiment gehaald en ook de Suzuki Jimny werd geslachtofferd ten gunste van de CO2-cijfers. De stijging werd vooral veroorzaakt doordat Europese consumenten een voorkeur hebben voor grote SUV's en doordat er minder diesels worden verkocht. Die vervuilen weliswaar meer, maar stoten vaak gemiddeld minder CO2 uit.
Omdat geen enkele fabrikant erin is geslaagd om de EU-doelstelling voor dit jaar te halen, lijken miljardenboetes desondanks onontkoombaar. Om de schade te beperken, is een levendige handel ontstaan in CO2-emissierechten. Met name Tesla, dat uitsluitend elektrische auto's produceert, verdiende daar de afgelopen jaren flink aan.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMvideo
Dag viertonner! Je dienstplicht zit er eindelijk op
Na veertig jaar verdwijnt de bijna klassieke legertruck, de viertonner, in rap tempo uit het straatbeeld. Wie ooit in dienst zat, denkt er met weemoed aan terug. Maar jonge chauffeurs halen opgelucht adem nu de hypermoderne opvolger er is. ,,Hier zit tenminste wel een radio in.’’ -
Hyundai Bayon: goedkoper en kleiner alternatief voor de Kona
De nieuwe Hyundai Bayon is het kleinere broertje van de Kona. Hij is grotendeels gebaseerd op de Hyundai i20 en staat rond mei al bij de Nederlandse dealers. -
Man vergeet twee maanden lang dat zijn autoraam nog openstaat
Een inwoner van Hamburg kreeg de schrik van zijn leven toen hij ontdekte dat hij was vergeten om zijn autoruit dicht te doen. Zijn Volkswagen Lupo had twee maanden lang in weer en wind buiten gestaan. -
Dronken bestuurder met duizenden euro's in zijn zakken crasht na achtervolging door politie
Een 34-jarige dronken bestuurder uit Hilversum is woensdagavond opgepakt op de A59 ter hoogte van Terheijden. Dat gebeurde na een ongeluk. De man had duizenden euro’s aan contant geld op zak, meldt de politie. -
Tesla maakt weer winst dankzij de vieze diesels van Fiat
Het is Elon Musk weer gelukt. Voor het vierde kwartaal op rij maakt zijn Tesla winst. Ironisch genoeg kwam zijn bedrijf niet in de zwarte cijfers vanwege het maken van elektrisch auto's, maar doordat Fiat nog altijd veel vieze auto's verkoopt. Tesla verdient honderden miljoenen euro's met de verkoop van emissierechten aan Fiat-Chrysler.
-
VRAAG & ANTWOORD
Mag je je telefoon gebruiken als je stilstaat voor het stoplicht?
,,Als je voor een rood verkeerslicht stilstaat, mag je dan wel je telefoon even pakken om te kijken of iemand je heeft geappt of een ander liedje op te zetten op Spotify?”, vraagt lezer Jos Klein. -
Elektrische auto voor 17.000 euro: dit nieuwe Spaanse EV-merk maakt het mogelijk
Het nieuwe Spaanse automerk Lupa wil betaalbare elektrische auto's produceren. Het bedrijf heeft voorlopig een uit drie modellen bestaand modellengamma voor ogen, waarvan de E26 het meest concrete type is. -
CO2-uitstoot nieuwe auto’s wéér hoger
Alle verhalen over recordverkopen van elektrische auto’s ten spijt: de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s is in de eerste helft van 2019 fors gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Nederlanders kopen namelijk het liefst een dikke suv. Milieu-organisaties vinden dat het overheidsbeleid om het wagenpark te vergroenen faalt.