‘De bandenspanning meten: met koude óf met warme banden?’
VRAAG & ANTWOORD‘In mijn dashboard kan ik continu de bandenspanning aflezen en in het instructieboekje staat de geadviseerde spanning voor de voor- en achterbanden’, aldus lezer Rob Hoogendijke. ‘Maar in welke situatie verricht je de juiste meting? Bestaan er significante verschillen in de bandenspanning als de banden wel of niet in bedrijf zijn?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Meet de spanning bij voorkeur wanneer de banden koud zijn en u er maximaal een kilometer of drie mee gereden heeft. Nadat je langer met de banden hebt gereden zijn ze warm en zal de spanning hoger zijn. Dat is geen goede indicatie voor controle.’
Tip: de juiste bandenspanning voor jouw auto
Op de website watismijnbandenspanning.nl kun je na invoering van het kenteken en de bandenmaat precies aflezen wat de juiste bandenspanning is voor je auto. Veel Nederlandse auto’s rijden rond met een te lage bandenspanning. Dat kan per auto per jaar oplopen tot 150 euro extra aan brandstofkosten. Een te lage bandenspanning is dus ook slecht voor het milieu en eveneens voor de wegligging. Ook is er meer kans op een klapband. Wanneer de bandenspanning te hoog is, leidt dit tot een slechter contact met de weg en een hogere bandenslijtage.
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
-
Zachte band? Deze site weet direct de ideale spanning op basis van je kenteken
Op de website watismijnbandenspanning.nl kunnen automobilisten na invoering van hun kenteken en bandenmaat precies aflezen wat de juiste bandenspanning is voor hun auto. -
VRAAG & ANTWOORD
‘100, 120 of 130 km/u: hoe hard mag je ’s avonds rijden op de snelweg?’
‘Bij mij en ook anderen in mijn omgeving is er verwarring over de maximumsnelheid in Nederland na 19.00 uur. Zijn er ook wegen waar je vanaf dat moment 130 kilometer per uur mag rijden?’, vraagt lezer Jan Smit. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom hebben steeds meer auto’s zo’n stompe neus?’
‘In de jaren 90 was er veel aandacht voor de aerodynamica van auto’s’, aldus lezer Erik Stroomberg in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De laatste jaren zie ik steeds meer auto’s verschijnen met een lompe, massieve voorzijde. Dat past toch niet in de huidige tijdgeest van brandstofbesparing?’ -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie.
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
De grote, sterke ex-marinier Albert (74) kocht zijn gele Panda als tijdelijke oplossing, nu zijn we 14 jaar verder
Dordrecht -
-
-
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Zijn hapgrage steenmarters ook een gevaar voor elektrische auto’s?’
‘Kunnen elektrische auto’s evenveel last hebben van steenmarters als benzine- en dieselauto’s?’, vraagt lezer Loet Otto in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie.