De BMW X1 en 5-Serie worden (ook al) elektrisch
Autofabrikant BMW zet nog meer in op volledig elektrische modellen: na de iX3, de i4 en de iNext bevestigt het Duitse merk nu ook batterijvarianten van de X1 en 5-Serie. En ja, ook de superdeluxe 7-Serie moet er aan geloven.
De nieuwe batterij-elektrische varianten van de verschillende modellen verschijnen bij de volgende generaties van de auto’s, zegt het merk uit München. In het geval van de 5-Serie zal dat over ongeveer drie jaar zijn, aangezien de grote limousine en stationwagon zojuist een opfrisbeurt hebben gekregen en nog enkele jaren mee moeten in hun huidige vorm. Van de X1, BMW’s compacte semi-terreinwagen, verwachten we rond 2022 een compleet nieuwe versie en hetzelfde geldt voor de 7-Serie, de luxe limousine in het topsegment.
Bij de huidige generaties van de X1, 5-Serie en 7-Serie zit er altijd een verbrandingsmotor in de auto’s, naar keuze rijdend op benzine of diesel. In sommige gevallen beschikken de BMW’s ook nog over een elektromotor en een accupakket dat je met een stekker kunt opladen. Deze zogenoemde PHEV’s (van plug-in hybrid electric vehicle) kunnen zo’n 50 kilometer elektrisch rijden, om vervolgens over te schakelen op hun verbrandingsmotor. Een X1, 5-Serie of 7-Serie met alléén een elektromotor bestaat nog niet, maar daar komt volgens BMW dus snel verandering in.
Huidige i3 blijft
Hoewel BMW de komende jaren blijft vasthouden aan zowel de stekkerhybrides als de ‘normale’ benzine- en dieselmotoren, gaan elektrische auto’s een steeds grotere rol spelen binnen de BMW Group. Dat bevestigde het Nederlandse BMW-directielid Pieter Nota eerder al in gesprek met onze autoredactie. Toen kon hij nog niet verklappen welke modellen er exact aan komen. Nu wel: ,,Het is zeven jaar geleden dat we op de markt kwamen met de elektrische i3, maar de komende jaren komen daar heel wat cijfers bij. De i3 blijft voorlopig nog in zijn huidige vorm (een compacte stadauto, red.) omdat die auto onverminderd populair is, binnenkort komt de iX3 op de markt en volgend jaar vullen we de lijn aan met de i4 als sportieve elektrische gezinsauto. Vervolgens verschijnt de iNext, maar dat wordt een apart model buiten de bestaande lijnen.”
De iNext – die niet zo gaat heten – wordt een luxe crossover in het hogere (prijs-) segment, maar kondigt nu BMW ook elektrische modellen aan die betaalbaarder zullen zijn. Waar de recent onthulde iX3 minimaal 71.000 euro kost, zal zijn kleinere broertje op basis van de X1 (die dus iX1 zal gaan heten) qua prijs eerder in de buurt komen van de eveneens elektrische Volvo XC40 P8 en Tesla Model Y. De Zweedse concurrent staat voor zo’n 58.000 euro in de prijslijsten, de prijs van de Amerikaanse Tesla begint bij 64.000 euro. Als BMW de elektrische X1 aantrekkelijk wil maken voor een groot publiek, moet zijn prijs onder dat niveau liggen.
Opvallend: volgens Nota staat nog niet vast dat Mini ook komt met een elektrische Countryman. Die compacte crossover deelt zijn technische genen met de BMW X1, maar het feit dat BMW een iX1 gaat maken wil dus niet automatisch zeggen dat dochterbedrijf Mini een eigen versie krijgt.
i5 en i7
Met de aangekondigde i5 en i7 (naar verwachting zullen de elektrische 5- en 7-Serie de naamgeving van de i3 en i4 volgen) bevestigt Pieter Nota dat BMW met een direct alternatief voor auto’s zoals de Tesla Model S komt. Het bedrijf uit München staat hier trouwens niet alleen in, want Mercedes-Benz werkt achter de schermen eveneens aan elektrische zakenauto’s op basis van de E-klasse en S-klasse.
Deze Mercedes-modellen zullen binnen nu en een paar jaar verschijnen onder het elektrische submerk van Mercedes, dat EQ heet. De EQE zal in dit geval een concurrent worden voor de komende BMW i5, terwijl de BMW i7 het in het absolute topsegment zal opnemen tegen de Mercedes-Benz EQS.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
Snel, wendbaar, doeltreffend: Oekraïens leger zet e-bikes in als antitankwapens
In de strijd tegen de Russische indringers nemen gespecialiseerde Oekraïense eenheden hun toevlucht tot een verrassende tactiek: bewapende tweewielers. E-bikefabrikanten werken hiervoor samen met het Oekraïense leger. -
Einde van het gezinsbusje: waarom de nieuwe Renault Scenic totaal anders wordt
Ook Renault stopt met het maken van gezinsbusjes. De komende generatie van de Scenic, waarvan het merk vandaag een voorbode heeft onthuld, wordt niet langer een zogenoemde MPV (Multi Purpose Vehicle) met bovengemiddeld veel ruimte. De opvolger gooit het over een heel andere boeg, en daar heeft het Franse merk goede redenen voor. -
‘BMW geeft Nederland voorrang bij elektrische iX3’
Nederland behoort tot de eerste landen waar de nieuwe, volledig elektrische BMW iX3 op de markt komt. Als het aan Stefanie Wurst, de algemeen directeur van BMW Nederland ligt, worden de eerste exemplaren nog dit jaar geleverd aan hun nieuwe eigenaren. Zij kunnen in dat geval nog profiteren van de huidige lagere bijtelling. -
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje.
-
INTERVIEW
Nederlandse BMW-topman: ‘Een brutalere 4-Serie is juíst de goede weg’
Nederlander Pieter Nota (55) werd geboren in Wageningen en werkt nu al enkele jaren vanuit München in de top van autofabrikant BMW. Zijn merk maakt roerige tijden door, maar Nota kijkt met vertrouwen richting de toekomst. ,,Vijf verschillende neuzen aanbieden op de 4-Serie? Dat gaat echt niet gebeuren.” -
PREMIUM
Groot onderhoud aan brug in A12 bij Utrecht gaat wéér tot files leiden: ‘Dit is een grote ingreep’
Opnieuw krijgen automobilisten te maken met ernstige verkeershinder op de A12 bij Utrecht. Kabels van de Galecopperbrug zijn versleten en nopen tot grootschalig werk, dat tot diep in 2024 duurt. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim.