Volledig scherm
© Shutterstock

De contactloze autosleutels van deze merken zijn het makkelijkst te klonen

De contactloze autosleutels van een groot aantal modellen van Toyota, Kia, Hyundai en Tesla maken gebruik van zwakke cryptografische codes. Daardoor zijn deze contactloze sleutels gemakkelijk te klonen, zo concluderen onderzoekers van universiteiten in Leuven en Birmingham.

Om te voorkomen dat iemand met een auto aan de haal gaat zijn deze sinds 1995 in de EU uitgerust met een startonderbreker. Op die manier is sindsdien een identificatie via radiogolven met de contactloze autosleutel nodig om een auto te kunnen starten. De onderzoekers toonden aan dat er problemen zijn met de beveiliging van deze startonderbreker in modellen van de vermelde automerken. 

,,De gebruikte cryptografische codes zijn afgeleid van makkelijk te achterhalen codes en/of openbare informatie, zoals het serienummer van de autosleutel’’, aldus de onderzoekers. ,,Iedereen die in de buurt van de autosleutel kan komen, kan met behulp van een ontvanger voor radiogolven in enkele seconden de cryptografische code achterhalen en de startonderbreker omzeilen.’’ 

Update

Het gaat volgens professor Bart Preneel, cryptograaf en diensthoofd van onderzoeksverband COSIC om miljoenen auto's van de merken Toyota, Kia, Hyundai en Tesla van 2008 tot nu, maar mogelijk ook om andere automerken. De onderzoekers hebben inmiddels alle betrokken fabrikanten met een individueel rapport op de hoogte gebracht van de onderzoeksresultaten en deze hebben inmiddels snel gereageerd. Tesla bijvoorbeeld heeft volgens de onderzoeksgroep het probleem met zijn contactloze autosleutels inmiddels opgelost via een draadloze software-update voor alle sleutels.

Kijk hier naar onze meest bekeken video's:

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”