De vernieuwde DS 3 E-Tense: van alles een beetje meer
De DS 3 E-Tense deelt zijn techniek met een hele reeks elektrische modellen van Peugeot, Opel en Citroën. Al deze auto’s krijgen de komende tijd een sterkere motor en een iets grotere accu, waarmee ze een grotere actieradius hebben. De primeur is weggelegd voor de vernieuwde DS 3 E-Tense.
Het Franse merk DS Automobiles werd geboren uit Citroën, maar richt zich in de showroom op een koperspubliek dat graag bereid is bij te betalen voor extra luxe en prestige. Hoewel DS Automobiles pas sinds 2015 zelfstandig opereert, heeft het merk de wind in de zeilen. In elk geval worden wereldwijd genoeg auto’s verkocht om winst te schrijven. Dat zie je op de Nederlandse weg echter nauwelijks: zo werden hier in 2022 maar 794 DS’sen verkocht. Met zijn zware en kostbare SUV’s wist Land Rover vorig jaar bijna het dubbele aantal auto’s te registreren.
Vanaf 2025 volledig elektrisch
DS Automobiles concentreert zich de komende twee jaar op volledige elektrificatie van zijn modellijn. Vanaf 2025 moeten alle DS’sen 100 procent elektrisch zijn. Het belangrijkste nieuws voor 2023 zijn (nu) de vernieuwde DS 3 en (later) de volledig elektrische DS 4 E-Tense. De verbeterde DS 3, waarbij de toevoeging ‘Crossback’ achter de modelaanduiding kwam te vervallen, kan inmiddels worden besteld.
Bij een tussentijdse update horen uiterlijke wijzigingen, maar die springen bij de DS 3 op het eerste gezicht nauwelijks in het oog. De lijntjes rond de koplampen en de grille zijn wat scherper geworden, in de voorbumper zitten dagrijlampen die – net als bij de grote DS 7 – doen denken aan wapperende vitrage in een open venster. De achterlichten kregen een iets andere vorm, terwijl nieuwe kleuren en nieuwe wielen de uiterlijke facelift afronden.
Gemiste kans: navigatie nog steeds niet standaard
Vanbinnen veranderde er maar heel weinig. De DS 3 heeft een ander stuur gekregen, het centrale beeldscherm heeft nu een diameter van 10,3 inch en het knoppencluster midden in het dashboard heeft een iets andere indeling gekregen. Weinig wereldschokkend, maar dat was ook geen noodzaak. In de DS 3 was het immers al heel goed toeven, met prachtige materialen, een afwerking waar het oog voor detail vanaf spat en comfortabel meubilair. Het valt DS Automobiles wel aan te rekenen, dat zaken als navigatie en energiezuinige matrix-ledkoplampen nog steeds niet standaard zijn op de prijzige DS 3 E-Tense.
Het grootste nieuws schuilt onder het plaatwerk van de volledig elektrische DS 3 E-Tense. De 50 kWh-accu heeft plaatsgemaakt voor een iets groter batterijpakket, dat nu een capaciteit heeft van 54 kWh. Daarnaast is de 136 pk sterke elektromotor vervangen door een nieuwe e-motor die een vermogen levert van 156 pk. Deze aandrijfeenheid zal in de (nabije) toekomst ook worden toegepast in de elektrische modellen van Citroën, Opel en Peugeot. Peugeot en Opel hebben ‘m al aangekondigd, maar DS Automobiles krijgt nu de primeur.
Spreekwoordelijk comfort
Voor de prestaties maakt het extra vermogen geen verschil. Net als de DS 3 E-Tense met 136 pk, accelereert de versie met 156 pk in 9,0 tellen naar 100 km/h. Veel belangrijker is de manier waarop de nieuwe elektromotor met de stroomvoorraad omspringt. De vernieuwde DS 3 heeft een actieradius (WLTP) van 404 kilometer. De oude versie kwam op papier niet verder dan 360 kilometer, maar daar bleef onder winterse omstandigheden niet veel meer dan 200 kilometer van over. Opladen doet de DS 3 E-Tense met een maximum laadvermogen van 100 kW.
Wat gebleven is, zijn de comfortabele rijeigenschappen. De DS 3 stuurt heel prettig en het onderstel is zacht geveerd. DS Automobiles – een merknaam die nu voluit op de achterklep wordt uitgeschreven – grijpt wat dat betreft terug naar vervlogen tijden, waarin het Franse veercomfort spreekwoordelijk was. Op deze manier weet de DS 3 zich duidelijk te onderscheiden van bijvoorbeeld de Peugeot e-208 en Opel Mokka-e, die op precies hetzelfde platform staan. Naast de elektrische versie, is de DS 3 ook nog altijd leverbaar met een (ongewijzigde) 130 pk sterke benzinemotor.
‘Premium’ prijzen
Een automerk dat ‘premium’ genoemd wil worden, probeert zijn kwaliteiten te onderstrepen met ‘premium’ prijzen. En dat is misschien wel de grootste makke van de DS 3 E-Tense: hij is er vanaf 42.140 euro. Een boel geld, want genoemde Peugeot e-2008 staat voor 5.000 euro minder in de prijslijst. Zou de DS 3 E-Tense standaard navigatie en led-koplampen hebben gehad, dan was zijn hogere prijs gemakkelijker te verkroppen.
Kijk je naar een van zijn belangrijkste concurrenten, de Smart #1, dan krijg je voor een vergelijkbare prijs meer interieurruimte, veel meer vermogen (272 pk maar liefst) en een laadvermogen van 150 kW. Ook de actieradius van de Smart #1 is iets groter: 440 kilometer. De nieuwe aandrijflijn lijkt daarom beter te passen bij een instap-EV als de Peugeot e-208 of Opel Corsa-e dan bij de DS 3. Die vecht tegen concurrenten die voor hetzelfde geld meer te bieden hebben.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rij-ei met koelkastdeur ‘scheurt’ straks ook door Nederland
-
PREMIUMAutotest
Rijden met de snelste auto ter wereld: zo voelt 1900 pk op de A13
De snelste auto ter wereld is 1914 pk sterk én volledig elektrisch. Met zijn vier motoren verbrak de 2 miljoen euro kostende auto onlangs op één dag 23 snelheidsrecords. Een daarvan is een sprint van 0 tot 100 kilometer per uur in 1,82 seconden. -
Vernieuwde DS7 oogt als compleet nieuw model
De facelift van de DS7 die nu vijf jaar op de markt is, betekent meteen ook een nieuwe naam. De toevoeging Crossback vervalt, omdat er geen andere uitvoeringen kwamen. Met zijn opgefriste uiterlijk, tot 360 pk sterke motoren en plug-in hybrides verdient de auto meer dan een bestaan in de marge. -
Dit betaal je aan tol voor een autovakantie naar Kroatië
Als je op vakantie gaat naar het zuiden, moet je rekening houden met tolwegen en -tunnels. De prijzen zijn de laatste jaren gestegen, maar hoe duur is het eigenlijk om bijvoorbeeld naar Kroatië te rijden? -
Autotest
Nieuwe Porsche Cayenne is zo sportief dat het niet leuk meer is
Porsche is het aan zijn stand verplicht om ook van het nieuwste model weer de sportiefste SUV ter wereld te maken. Dat is leuk als er een bocht opduikt, maar in de 90 procent van de gevallen dat er geen bocht opduikt, pluk je daarvan de wrange vruchten.
-
PREMIUM
Hoeveel zoet eet jij? Een week geen toegevoegde suiker kan wel 99 suikerklontjes schelen
-
-
-
AUTOTEST
Test DS9: chique aan de stekker
De grote, Franse limousine is helemaal terug in de vorm van de DS9. Met zijn comfort, design en luxe neemt hij het op tegen Mercedes, BMW en Audi die in het topsegment domineren. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Niet zelden ga ik op zoek naar gevonden voorwerpen in de vagina
Een patiënt komt in paniek de spreekkamer van huisarts Rutger Verhoeff binnen. Het condoom is kwijt en zou nog in haar vagina moeten zitten. Hij schrijft erover in de rubriek Huisarts Vertelt.