De weg is vrij: Duitsland heft blokkade tegen einde benzineauto op
Duitsland ligt niet langer dwars bij de uitfasering van personenauto’s op fossiele brandstoffen. Brussel en Berlijn zijn het eens geworden over het behouden van enige ruimte voor auto’s op synthetische brandstoffen.
Dit maakten Eurocommissaris Frans Timmermans en de Duitse minister van Verkeer, Volker Wissing, vanmorgen bekend. De twee hebben afgesproken dat er in de EU een nieuwe categorie voertuigen wordt gecreëerd: auto’s die uitsluitend op ‘e-fuels’ rijden. Daarmee komt een eind aan een conflict dat Brussel al een maand lang in zijn greep houdt. Komende dinsdag wordt de deal afgehamerd.
Het conflict draaide om een akkoord dat de 27 EU-landen - inclusief Duitsland - met het Europees Parlement in oktober hadden gesloten: vanaf 2035 mogen in de EU alleen nog nieuwe personenauto’s worden verkocht die geen schadelijke broeikasgassen uitstoten. Dit uitfaseren van benzine- en dieselauto’s is een hoeksteen van het Europees klimaatbeleid. Dat moet ertoe leiden dat de EU-landen in 2050 niet meer schadelijke broeikasgassen uitstoten dan de natuur aan kan. Het akkoord kwam na twee jaar onderhandelen, en hoefde alleen nog formeel te worden bekrachtigd.
Maar de kleinste regeringspartij in Duitsland, de liberale FDP, trok vorige maand die instemming op het allerlaatste moment in. De liberalen eisten dat er een uitzondering zou komen voor synthetische brandstoffen. Daarover is nog weinig bekend, behalve dat om ze te maken er veel elektriciteit nodig is. De verbrandingsmotor zou dan wel kunnen blijven bestaan. Vooral de toeleverende industrie heeft hier belang bij: zij leveren versnellingsbakken, koppelingen en al die andere onderdelen die in een elektrische auto níet meer nodig zijn. Bondskanselier Scholz stelde zich vervolgens achter de liberalen. Hij eiste dat de Europese Commissie, die eerder al had toegezegd de mogelijkheden van synthetische brandstoffen te onderzoeken, met een concreet voorstel zou komen.
Lees verder onder de video
Zeven keer meer stroom
Het was met name het Parlement dat geen rol zag voor synthetische brandstoffen. Volgens Europarlementariër Jan Huitema (VVD), die nauw betrokken was bij de onderhandelingen, is het lastig te controleren hoe ‘schoon’ die worden geproduceerd. Ook zou de bestuurder van zo’n wagen gewoon nog benzine blijven tanken en dus CO2 blijven uitstoten. Bovendien kost het maken van synthetische brandstoffen tot zeven keer meer stroom dan een auto aan de laadpaal zetten. ,,Dan heb je dus zeven keer meer zonnepanelen, windturbines of kernenergie nodig. Die luxe hebben we niet”, zei Huitema.
Of de oplossing die nu is gevonden ook in de praktijk na 2035 veel zal veranderen is de vraag. Autofabrikanten die dat willen, kunnen nu een verbrandingsmotor gaan ontwerpen die wel op synthetische brandstoffen rijdt, maar niet op benzine of diesel. Sinds het uitbreken van de rel hebben grote producenten als VW en Audi onderstreept dat ze vol inzetten op elektrisch rijden. Hetzelfde geldt voor Volvo en de Franse automerken. Alleen Porsche stelde zich achter de interventies van de verkeersminister op. Commentatoren in Duitsland legden al vanaf het begin van de rel een verband tussen nederlagen die de FDP bij regionale verkiezingen had geleden en de drang zich te profileren. FDP-minister Volker Wissing lijkt nu in elk geval tevreden. Hij twitterde zaterdagmorgen: ‘De weg is vrij! Voertuigen met verbrandingsmotor kunnen ook na 2035 op kenteken worden gezet als ze alleen CO2-neutrale brandstoffen gebruiken.’
Het akkoord dat er na 2035 alleen nieuwe auto’s mogen worden verkocht die geen CO2 uitstoten blijft dus overeind. De formele stemming daarover is nu komende dinsdag. Dan zal er een verklaring worden voorgelezen waarin staat dat nieuwe auto’s die uitsluitend op synthetische brandstoffen kunnen rijden ook zijn toegestaan, mits ze geen CO2 uitstoten natuurlijk. Het is over de tekst van die verklaring waarover Timmermans en Wissing vrijdagavond laat overeenstemming hebben bereikt.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
'Hoewel ik duizend keer mijn excuses heb gemaakt voor mijn slippertje, blijft mijn vrouw boos’
-
Meer landen sluiten zich aan bij Duits verzet tegen verbod op benzineauto
Het Duitse verzet tegen de uitfasering van personenauto’s met vervuilende brandstofmotoren krijgt steeds meer steun. Een coalitie van ‘autominnende landen’ kwam maandagavond bijeen in Straatsburg en kondigde een reeks eisen voor de Europese Commissie aan. -
Rij-ei met koelkastdeur ‘scheurt’ straks ook door Nederland
De elektrische Microlino komt uit Zwitserland, maar wordt gebouwd in Italië met vooral Duitse onderdelen. De guitige stadsrakker is binnenkort ook te koop in Nederland, maar een koopje wordt het niet. -
Duitsland gooit zich plotseling voor Europees verbod op benzineauto
De Duitsers dreigen het Europese verbod op de verkoop van benzineauto’s vanaf 2035 te torpederen. Volgens de Duitse minister van financiën Christian Lindner is de technologie achter de verbrandingsmotor onmisbaar voor ‘exportland Duitsland’. -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadfietsen onder de 2000 euro
De grootste categorie e-bikes is die welke de fabrikanten indelen als ‘stadsfietsen’. Ze moeten voor veel korte ritten geschikt zijn, naar werk of voor boodschappen bijvoorbeeld, of even langs bij familie. Een wat langere recreatieve tocht moet ook kunnen. De blits maken? Mwah, nooit weg. Comfortabel zitten is heel belangrijk. Dit zijn de beste elektrische stadfietsen onder de 2000 euro.
-
Dit betaal je aan tol voor een autovakantie naar Kroatië
-
-
-
Veel automobilisten weten niet hoe hard je hier mag rijden
Borden met de aanduiding woonerf geven nog steeds niet goed aan dat daar een maximumsnelheid aan is verbonden. Velen hebben tijdens hun rijles wellicht geleerd dat hier ‘stapvoets’ moet worden gereden, maar hoe hard is dat precies? -
PREMIUMhuisarts vertelt
Niet zelden ga ik op zoek naar gevonden voorwerpen in de vagina
Een patiënt komt in paniek de spreekkamer van huisarts Rutger Verhoeff binnen. Het condoom is kwijt en zou nog in haar vagina moeten zitten. Hij schrijft erover in de rubriek Huisarts Vertelt.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer