Volledig scherm
De nieuwe kustsnelweg van Noorwegen. © Norwegian Public Roads Administration

Deze 1100 kilometer lange kustweg in Noorwegen gaat 40 miljard kosten

Noorwegen investeert 40 miljard euro in een sciencefictionachtige constructie. Het land met 5,5 miljoen inwoners gaat alle fjorden en eilanden verbinden met een 1100 kilometer lange kustsnelweg.

De huidige kustweg van Noorwegen loopt van Trondheim in het noorden tot Kristiansand in het zuiden. Wie van noord naar zuid wil, is minstens 21 uur onderweg. Dat komt niet alleen door het de vele tunnels en bruggen, maar vooral door de zeven overtochten per veerboot. De Noorse kust bestaat namelijk uit een eindeloze hoeveelheid fjorden en eilanden. 

Volledig scherm
Drijvende tunnels. © Norwegian Public Roads Administration

In het nieuwe monsterproject wordt de kustweg compleet vernieuwd en maken de ferry’s plaats voor tunnels en bruggen. Doordat de omstandigheden zeer moeilijk zijn, wordt gekozen voor onconventionele oplossingen. Er komt bijvoorbeeld een 27 kilometer lange tunnel die tot 390 meter onder de zeebodem zal lopen. Er komt zelfs een ondergronds klaverblad. Andere oplossingen zijn een drijvende brug en de grootste hangbrug ter wereld. Een einddatum voor het project is niet genoemd.

Volledig scherm
Noorse kustweg. © Norwegian Public Roads Administration
  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”