Deze auto heeft het beste multimediasysteem
Multimediasystemen spelen een steeds belangrijkere rol in de moderne auto. Zelfs in het segment van de VW Polo bedien je er veel autofuncties mee. Autoweek testte de systemen in dit zogeheten B-segment.
Het bedienen van een multimediasysteem terwijl je elke seconde enkele tientallen meters vooruitgaat is niet zonder risico’s. Daarom zijn een snelle responstijd en een logische bediening essentieel. Om te voorkomen dat de testers van Autoweek met voorkennis opereerden, hebben ze samen met twee lezers acht populaire modellen in het segment van de Volkswagen Polo en Renault Clio getest.
Bij ieder model uit deze zogeheten B-Klasse werd dezelfde lijst met zestien alledaagse opdrachten afgewerkt. Die varieerden van het instellen van een adres in de navigatie tot het zoeken van een radiozender en van het resetten van de boordcomputer tot het dimmen van de dashboardverlichting. De Hyundai en Citroën eindigden ex aequo bovenaan met een afgeronde gemiddelde tijd van 28 seconden. Toch zet Autoweek de Hyundai op de eerste plaats, omdat het verschil tussen beide testdeelnemers daar het kleinst is.
Volkswagen onderaan
Op gepaste afstand volgen Renault en Ford. Het systeem van Renault profiteert van een groot scherm, waardoor er veel informatie op past, maar het reageert soms te traag en de menustructuur blijkt lang niet altijd duidelijk. Het Toyota-systeem verliest het vooral op de samenwerking met de boordcomputer, die in verhouding veel ingewikkelder werkt. Mazda en Mini eindigden als zesde en zevende. Het systeem van Volkswagen werd laatste. Het ziet er mooi uit, maar is te uitgebreid. Daarbij werkte het als enige niet vlekkeloos samen met Bluetooth-apparaten.
Voor de complete test klik je hier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Rookmelder is vanaf 1 juli verplicht op élke woonlaag: hier moet je op letten
Waar rook is, is behalve vuur hopelijk ook een brandmelder. Op elke verdieping van het huis, want dat moet vanaf 1 juli in álle Nederlandse woningen. -
PREMIUM
Bedrijf rijdt weg kapot en mag op kosten van belastingbetaler alles opknappen: ‘Daar vind ik wat van’
‘Een beloning voor slecht gedrag’, zo noemt oud-raadslid en -wethouder Robèrt Smits het feit dat firma Olieman in opdracht van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk de Oudeweg in Reeuwijk gaat opknappen. -
Weet jij de betekenis van alle 64 waarschuwingssymbolen in je auto?
Wanneer een van de waarschuwingslampjes oplicht op het dashboard van een auto, kan er iets flink mis zijn. Om te weten hoe serieus het probleem is, is het handig om te weten wat er precies aan de hand is. -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
Daarom zitten er zwarte puntjes langs de randen van je autoruit
Heb je je wel eens afgevraagd waar die kleine, zwarte puntjes langs de randen van je autoruiten voor zijn? Ze zitten er niet voor de show, maar vervullen een aantal belangrijke functies.
-
Buitenspiegels vervangen door camera’s blijkt een slecht idee
Enkele jaren geleden leek het dé oplossing om de luchtweerstand van auto's te verminderen: de buitenspiegels vervangen door camera’s. De VW XL1 had ze tien jaar geleden al. Ook de Audi e-Tron baarde er in 2018 opzien mee en uiteindelijk pasten Lexus, Honda en Lamborghini ze eveneens toe. Maar nu blijkt dat het systeem veel te hoge verwachtingen heeft gewekt. -
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Dit was vorige maand de bestverkochte auto van Europa
De Tesla Model 3 is in maart de meest geregistreerde auto in Europa. Dat blijkt uit gegevens van dataleverancier Jato, op basis van de registratiecijfers van 27 Europese markten. Op de derde plek staat ook een Tesla: Model Y.