Volledig scherm
Marters knagen vooral uit speelsheid aan de kabels rondom de motor © Hyundai

Deze auto is de nachtmerrie van iedere marter

Marters en wezels zijn dol op de bekabeling van automotoren. Ze gebruiken de motorruimte als schuilplaats en knagen uit speelsheid of verveling aan kabels en isolatiemateriaal. Hyundai gaat er iets aan doen.

Het Koreaanse merk Hyundai biedt op twee manieren bescherming tegen marters. Ten eerste door het plaatsen van ‘Ultrasoon’, een systeem dat marters moet verjagen met behulp van ultrasoon geluid. Deze pieptonen zijn voor mensen niet hoorbaar, maar zouden naar verluidt onverdraaglijk zijn voor marters en wezels.

Het tweede marterverdedigingsapparaat heet ‘Hoogspanning’ en werkt volgens het principe van schrikdraad op een hek van een weiland. De installatie verspreidt schokken in de motorruimte waarmee de dieren worden verjaagd. De spanning is hoog, maar niet zo hoog dat de dieren er schadelijke gevolgen van ondervinden, aldus Hyundai.

Extra afdichting

De inbouw moet volgens Hyundai worden overgelaten aan specialisten in de Hyundai-werkplaats. Het hoogspanningssysteem kan worden uitgebreid voor de grotere modellen als Tucson of Santa Fe. Twee extra roestvrijstalen contactplaten zorgen daarbij voor een nog betere afdichting van de motorruimte, zodat de marters minder goed toegang krijgen tot de felbegeerde slangen en kabels.

De Nederlandse prijzen van de anti-marter accessoires zijn nog niet bekendgemaakt.

Volledig scherm
Zo moet het dus niet: de Wegenwacht trof vorig jaar een persoon die dacht dat steenmarters de motorruimte betreden door eerst de motorkap open te doen. Hij spande daarom gaas aan de bovenkant van de motor. © ANWB
  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association