Volledig scherm
Keyless entry: handig, maar gevaarlijk. © ANP

Deze auto's zijn het meest en minst gevoelig voor keyless diefstal

De Britse firma Thatcham Research heeft een testmethode ontwikkeld om te bepalen hoe gevoelig nieuwe auto's zijn voor keyless diefstal. De meerderheid van de nieuw geteste auto's wordt beoordeeld als ‘slecht’.

Thatcham lanceerde eerder dit jaar de veiligheidsbeoordeling om consumenten te helpen het diefstalrisico van voertuigen in te schatten voordat ze tot aanschaf overgaan. Net als bij de eerste consumentenbeoordelingen die in maart zijn uitgebracht, beschikken veel van de beoordeelde auto’s niet over voldoende technieken om misbruik van keyless entry- en keyless start-systemen (die werken met een radiosignaal) te voorkomen.

Keyless autodiefstal neemt een enorme vlucht. Volgens deskundigen zijn vrijwel alle auto’s van 2017 en ouder met zo’n systeem simpel te jatten. ,,Het is geen kwestie of je auto gehackt wordt, maar wanneer’’, verklaart Wouter Verkerk van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV). Dit is een initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars om voertuigcriminaliteit te bestrijden. 

Verzekeringspremies

Het internet staat vol met video’s van criminelen die bij de voordeur van een huis staan te scannen op een signaal van een autosleutel. Deze kunnen ze vervolgens klonen of versterken en met een ander apparaat aan de auto doorgeven waardoor de deuren openen en ze ermee kunnen wegrijden. Richard Billyeald, chef techniek bij Thatcham Research, waarschuwde dat keyless autodiefstallen niet alleen zuur zijn voor de slachtoffers, maar ook voor alle andere automobilisten, aangezien deze vorm van diefstal leidt tot hogere verzekeringspremies. 

De beoordelingsschaal van Thatcham voor voertuigen is gebaseerd op hun kwetsbaarheid voor diefstal en kent vijf categorieën, aflopend van ‘zeer goed’ naar ‘goed’, ‘standaard’, ‘slecht’ en ten slotte ‘onaanvaardbaar’. Nog lang niet alle modellen zijn getest, maar hieronder zijn de resultaten leesbaar van de eerste achttien geteste nieuwe modellen. Merken als BMW, Porsche en Mercedes zijn bezig met het toevoegen van bewegingssensoren aan de sleutels. Daardoor geeft de sleutel alleen een signaal af als hij bewogen wordt. Een stilliggende sleutel doet dat dus niet.

Thatcham Research autoverzekeringsclassificaties 2019

Zeer goed:

Audi e-tron

BMW 7-serie

BMW X7

Land Rover Evoque

Jaguar XE

Mercedes B-Klasse

Porsche 911

Porsche Macan

Slecht

DS 3 Crossback

Ford Mondeo

Hyundai Nexo

Kia ProCeed

Lexus UX

Mazda 3

Toyota Corolla Hybrid

Toyota RAV-4

Volvo S60

Onaanvaardbaar:

Suzuki Jimny

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”