Deze hacker maakt ‘persoonlijke beveiliger’ van zijn Tesla Model 3
Een Amerikaan heeft zijn Tesla zo gehackt dat zijn auto in staat is om kentekens en gezichten te herkennen. Het systeem, genaamd ‘Surveillance Detection Scout’, maakt van de Model 3 een soort mobiele beveiligingscamera. Maar of het helemaal legaal is?
Delen per e-mail
,,Persoonlijk denk ik wel dat we hiermee een ethisch probleem kunnen krijgen. Ik gebruik de beelden die mijn auto maakt alleen maar om mijn straat in de gaten te houden en deel de gegevens niet met anderen. Maar dit soort software kan zeker problemen opleveren.” Dat zegt de Amerikaanse online beveiligingsexpert Truman Kain in een interview met de website Wired.com. Kain heeft software in zijn Tesla Model 3 geïnstalleerd waarmee hij de camera’s in zijn auto als beveiligingscamera’s kan gebruiken.
Normaal gesproken gebruikt de Tesla zulke camera’s om bijvoorbeeld parkeren makkelijker te maken en om deels zelfstandig te kunnen rijden. Een Model 3 neemt bovendien altijd videobeelden op tijdens het rijden maar die gegevens worden elk uur gewist door de auto zelf, tenzij de eigenaar ze downloadt. ,,Ik bedacht me dat er veel meer gedaan kan worden met die camera’s”, vertelt Kain aan Wired. ,,Nu neemt mijn auto constant beelden op én is de slimme software in staat om kentekens en gezichten te herkennen.”
‘Voor de veiligheid’
Volgens Kain is de automatisch herkennende software (vergelijkbaar met de systemen die Nederlandse gemeentes gebruiken in scanauto’s voor hun parkeerbeheer) vooral bedoeld om de veiligheid te verhogen. Als één auto bijvoorbeeld erg vaak langs je huis rijdt, kan dat volgens de hacker een teken zijn dat inbrekers de buurt in de gaten houden. Of wat als je vaak gevolgd wordt door een bepaalde auto, of als er verdachte personen rond de auto hangen? Zodra de algoritmes in de technologie verdachte patronen herkennen in de videobeelden, krijgt Kain een melding op zijn smartphone.
Als veiligheidsexpert wil de Tesla-eigenaar vooral aantonen hoe veel er al mogelijk is met dit soort technologie. Hij wijst op de ethische dilemma’s die het verzamelen van data met zich meebrengt. ,,Alle onderdelen van dit systeem zijn gewoon vrij verkrijgbaar, dus vrijwel iedereen met een beetje technische kennis kan dit bouwen. We moeten hier regels voor opstellen voordat één of ander duistere start-up hier geld mee wil gaan verdienen, of voordat techneuten met slechtere bedoelingen deze informatie gaan gebruiken voor andere doeleinden. Er komt een tijd aan waarin (zelfrijdende) auto’s vele gigabytes aan dit soort informatie gaan verzamelen. Daar moeten we de samenleving op voorbereiden.”
Bekijk in deze video hoe Surveillance Detection Scout in de praktijk werkt:
Verder in het nieuws
-
Waarom de nieuwe Mercedes GLA de ideale auto voor de wasstraat is
Met de presentatie van de GLA trekt Mercedes-Benz het doek van de achtste telg van de A-familie van het merk. De nieuwe crossover maakt gebruik van de onderdelenmagazijnen van de andere A-modellen, maar schuwt ook de nieuwste technologie van de luxe bolides niet. -
Verouderd elektriciteitsnet in België maakt van het opladen van elektrische auto's een avontuur
Een derde van het Vlaamse en zelfs 88 procent van het Brusselse elektriciteitsnetwerk is te verouderd om alle modellen elektrische auto's te kunnen opladen. ,,Wie pech heeft, moet duizenden euro's extra ophoesten om zijn Smart te kunnen laden”, klaagt de gedupeerde Belg Jan Van Ooteghem. Ook een deel van de Renault Zoë-bezitters kent het probleem. -
Beslagen ruiten? Zeven tips om condens uit je auto te weren
De natte weersomstandigheden van de laatste dagen zorgen voor beslagen ramen en meer vocht in de auto. De boete voor rijden met beslagen ramen bedraagt 230 euro. Zeven tips om condens uit je auto te weren. -
‘Verboden’ Ferrari-folder bijna net zo duur als een nieuwe Porsche 911
Een verzamelaar heeft 127.600 euro betaald voor een Ferrari-brochure, die volgens Ferrari-oprichter Enzo Ferrari nooit gedrukt had mogen worden. -
VIDEO Poolexpeditie met de elektrische Porsche Taycan 4S
Na de onlangs gelanceerde Porsche Taycan Turbo en Turbo S kunnen we nu kennismaken met de 4S. Minder vermogen en dus goedkoper geprijsd, maar daarom níet minder indrukwekkend. Dat blijkt als we de nieuwste versie van de elektrische Taycan rijden rond de bitterkoude Poolcirkel.
-
Eerste test met elektrisch passagiersvliegtuig loopt goed af
De Canadese vliegmaatschappij Harbour Air heeft een succesvolle testvlucht gemaakt met wat het bedrijf omschrijft als ‘s werelds ‘eerste volledig elektrisch aangedreven commerciële vliegtuig’. Het gaat om een watervliegtuig, waar Harbour Air al veel gebruik van maakt op zijn vliegroutes. -
Zelfrijdende trein: NS rondt eerste test af
De Nederlandse Spoorwegen hebben voor het eerst een experiment uitgevoerd met een automatische piloot in de trein. Het systeem kon uit zichzelf optrekken, afremmen en tot stilstand komen. Volgens de NS is de proef geslaagd. -
NS start proef waarbij ov-chipkaart als sleutel voor ov-fiets werkt
De Nederlandse Spoorwegen starten een proef waarmee klanten de ov-chipkaart kunnen gebruiken als sleutel van de ov-fiets. De proef begint klein, maar als het een succes wordt wil de NS de technologie voor alle 20.000 ov-fietsen inzetten.