Deze meest extreme Bugatti ooit kost 4,8 miljoen euro, maar je mag er niet mee de weg op
Bugatti heeft een eenmalig experimenteel prototype omgebouwd tot een extreme hypercar van ruim 4,8 miljoen euro. De veertig auto's - die de naam Bolide krijgen - zijn alleen bestemd voor het circuit.
De nieuwe Bugatti Bolide werd onthuld op Pebble Beach in Californië en wordt door Bugatti omschreven als ‘extreem licht en ongelooflijk snel’. Er worden er veertig van gemaakt die zijn voorzien van heel veel aerodynamische foefjes, zodat ze permanent aan het asfalt blijven plakken.
De racewagen wordt aangedreven door een enorme 8,0-liter W16-benzinemotor met vier turbo's, die samen 1600 pk ontwikkelen. De trekkracht bedraagt 1600 Newtonmeter. Hoewel er geen exacte prestatiecijfers zijn vrijgegeven, wordt verwacht dat hij in minder dan 3 seconden van nul naar 100 kilometer per uur accelereert en een topsnelheid kan bereiken van zo'n 440 kilometer per uur.
Dankzij de toepassing van lichtgewicht materialen heeft de productieversie een leeggewicht van slechts 1450 kilogram. De auto is de productieversie van een vorig jaar getoond prototype waarvan Bugatti zei dat het daarbij zou blijven. Op de openbare weg mag de auto niet komen, omdat dit model specifiek voor de racerij is ontwikkeld. Gezien zijn prijs en exclusiviteit is de kans ook klein dat we er ooit een op het circuit zullen tegenkomen.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Bugatti-horloge met zestien cilinders is geen koopje
Dit is de Jacob & Co. Bugatti Chiron Tourbillon. Het is het horloge-equivalent van een Bugatti Chiron. Onder de kap van saffierkristal ligt dan ook een uurwerk met een miniatuur-replica van Bugatti's W-16-motor erin. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUM
Een schimmelauto is zo weer schoon: ‘Bloed en braaksel zijn pas erg’
De blauwe Corsa vol schimmel die vorige week landelijke bekendheid kreeg, is niet de enige vieze auto in Zoetermeer. Er zijn nóg twee smerige schimmelbakken ontdekt. Hoe krijg je zulke interieurs ooit weer toonbaar? Geen probleem, zegt autopoetser Mark Algera.Zoetermeer, Den Haag
-
PREMIUM
Maak deze tien fouten bij het autowassen niet
De lente staat voor de deur, de temperaturen stijgen en dus is het eindelijk tijd om je auto klaar te maken voor het warme seizoen. Let daarbij op dat je daarbij niet deze gemakkelijk te voorkomen fouten maakt die je later geld kunnen kosten. -
-
-
VRAAG & ANTWOORD
Is goedkope benzine echt slechter voor mijn auto?
‘Ik hoor weleens dat de goedkope benzine bij onbemande tankstations zoals Tango en Tinq erg slecht is voor de motor’, aldus lezer J.W. van den Beld in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Deze brandstoffen zouden verdund zijn. Wat is hiervan waar? Is die benzine inderdaad slecht en is het daarom beter om bij de grote merken te tanken?’ -
Bugatti overgenomen door relatief onbekend bedrijf uit Kroatië
Bugatti is binnenkort niet langer eigendom van de Volkswagen Group. De nieuwe eigenaar, Mate Rimac, is een relatief onbekende fabrikant van elektrische supersportwagens uit Zagreb.