‘Deze nieuwe autoband gaat 128.750 kilometer mee’
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe.
Delen per e-mail
Nokian belooft dat de band met de naam The One een echte doorbraak zal betekenen dankzij het gebruik van een nieuwe mix van materialen. Er wordt bijvoorbeeld een flinke dosis aramidevezels gebruikt, net als in de winterbanden van Nokian. Dit is de eerste keer dat het bedrijf de vezels ook toevoegt aan een zogeheten ‘all season’ band.
Deze sterke vezels worden gebruikt om de zijwand van de band te versterken en aldus beter te beschermen tegen kuilen in de weg. Nokian is er zelfs zo zeker van dat de technologie werkt dat je gratis een nieuwe band krijgt wanneer hij onherstelbaar is beschadigd door een gat in de weg.
Het bedrijf belooft dat de nieuwe One-band betere prestaties levert op nat wegdek dan het huidige model. Ook krijgt de nieuwe band een lagere rolweerstand. De Nokian One zal verkrijgbaar zijn in ongeveer zeventig verschillende maten van 14 tot 20 inch. Op dit moment is er nog geen prijs bekendgemaakt, maar volgens het Amerikaanse autoblad Car and Driver wordt de band ‘betaalbaar’.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Mijn Allessie Jaguar van Roland is zijn ‘tweede mami’: ‘Het is een zij, want ze is mijn baby’
Roland Antersyn (55) reed zijn hele leven Mercedes. Het type maakte hem niet uit, zolang de ster maar op de motorkap pronkte. Toch viel hij een jaar geleden als een blok voor Jackie de Jaguar, een donkergroene S-type uit 2005. Chic maar vooral groot, net als hij. Deze keer in de rubriek Mijn Allessie het verhaal van Roland en zijn ‘mami’. -
‘Ook 2021 wordt een zwaar jaar voor auto-industrie’
EINDHOVEN - De Chinezen komen. Aangetrokken door de vele laadpalen én subsidies van de overheid lanceren ze hun elektrische merken bijvoorbeeld in Noorwegen maar ook in Nederland. En dat biedt kansen voor innovatieve bedrijven in de autosector, zegt Albie van Buel, de kersverse voorman van RAI Automotive Industry NL. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Is een vierseizoenenband net zo goed als een winterband?’
,,Zijn vierseizoenenbanden net zo goed als normale winterbanden? Zijn winterbanden in Nederland verplicht en waaraan kun je eigenlijk zien of het winterbanden zijn?” vraagt lezer Ties van Heugten. -
PREMIUM
Winterband in winterslaap door corona en warmer klimaat
Klimaat, maar vooral corona heeft zijn weerslag op de populariteit van de winterbanden. Meer automobilisten kiezen voor een vierseizoenenband voorzien van het bekende symbool van een bergje met sneeuwvlokje, het teken dat een band goedgekeurd is als winterband. -
Formule 1-team en ‘sportieve’ e-auto’s: Alpine wordt nu een écht automerk
De Franse autobouwer Alpine draait nu alleen nog op de A110, een moderne versie van een klassieke sportcoupé. Maar als het aan moederbedrijf Renault ligt, groeit Alpine de komende jaren uit tot een ‘volwaardig merk’ met sportief getinte, volledig elektrische auto’s én een eigen F1-team.
-
‘De beste auto van het jaar is tevens de goedkoopste’
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot ‘Auto van het jaar’. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën. -
Man slaagt na 157 pogingen eindelijk voor theorie-examen
Slagen voor je theorie-examen gaat niet iedereen even makkelijk af. Een Britse man is pas na 157 pogingen geslaagd en betaalde in totaal meer dan 4000 euro aan examengeld. Daarmee is hij al flink langer bezig dan de nummer twee op dit illustere lijstje: een 34-jarige vrouw die na 117 pogingen nog altijd niet geslaagd is. -
‘Mondkapje aan binnenspiegel gevaarlijk voor motorrijders’
Motorrijders roepen automobilisten op om mondkapjes niet meer aan hun binnenspiegel te hangen. Dit maakt motorrijders, fietsers en bromfietsers maar ook voetgangers ‘onzichtbaar’, vrezen zij. Volgens de redactie van online motormagazine Motor.NL zorgt het voor gevaarlijke situaties. Maar in Nederland is het niet verboden.