Deze nieuwe technologieën gaan de elektrische auto grondig veranderen
De elektrische auto heeft op een aantal vlakken nog een achterstand weg te werken, maar de kans is groot dat dit op korte termijn gaat gebeuren. De volgende technologieën kunnen de EV qua prestaties tot bij of misschien zelfs voorbij auto's met een verbrandingsmotor stuwen.
Actieradius: solid state batterijen
De meeste EV’s hebben vandaag een theoretisch rijbereik van 300 à 400 kilometer. Dat terwijl moderne diesels al gauw het dubbele doen en zelfs 1000 kilometer geen uitzondering is. De grote stap voorwaarts moet binnenkort komen van zogenaamde solid state-batterijen. Dit is een batterij met een vaste in de plaats van een vloeibare elektrolyt. Die is minder temperatuurgevoelig en brandveiliger. De elektrolyt heeft ook een langere levensduur en kan sneller opgeladen worden dan de bestaande lithiumbatterijen. Bovendien stijgt de actieradius naar 700 tot 1000 kilometer.
Toyota kondigde enige tijd geleden aan dat het in 2020 met een eerste prototype van een wagen met solid state-batterij zou komen. Dat gebeurde niet, maar ook andere merken werken aan deze technologie. Veel automerken hebben al partnerships met bedrijven die dit soort accu's ontwikkelen. Velen zien 2025 als hét moment om de techniek op grote schaal uit te rollen.
Praktisch: Vehicle to grid
De auto gaat meer en meer een rol spelen in ons dagelijks leven, vooral dan in het energieverbruik. Zo zijn er al een aantal auto's met zogenaamde vehicle to grid-technologie. Zij kunnen niet alleen hun batterij volladen met stroom, maar kunnen die ook weer afgeven. De energiepiek van je huishouden rond 19.00 uur afvlakken met de energie van je EV en die nadien aan nachttarief terug opladen? Geen probleem met een aantal auto's die je vandaag al kunt kopen, zoals de Hyundai Ioniq 5 of de Kia EV6 en enkele Mitsubishi's. Via een kabeltje kun je zelfs rechtstreeks een elektrische fiets opladen aan je auto.
Laadpaalproblemen: inductief laden
Inductief laden is in feite niks meer dan draadloos opladen. Vergelijkbaar met het draadloos opladen van een smartphone. Bij deze vorm van opladen kan een elektrische auto worden geladen zonder tussenkomst van kabels of een laadpunt. Er vindt energieoverdracht plaats via een magnetisch veld. Er bestaan plannen om ook straten met deze technologie uit te rusten, zodat EV’s al rijdend kunnen opladen.
BMW was al enige tijd bezig met de technologie. Zo kon je een BMW 5 Serie plug-in hybride bestellen met de optie, waardoor je thuis je wagen niet in je laadpaal hoefde in te pluggen, maar gewoon boven een platform kon parkeren. Sinds vorig jaar biedt het Duitse merk dit echter niet meer aan. Benieuwd of dit futuristische concept ooit nog vanonder het stof wordt gehaald. Genesis zou met de GV60 in ieder geval ook aan die technologie denken.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
PREMIUM1
Wat is slimmer: een nieuwe auto kopen, of toch doorrijden in je huidige?
Een nieuwe auto lijkt aantrekkelijk. Maar is het niet veel slimmer om langer door te rijden in je huidige bolide? Dat bespaart veel geld en is wel zo duurzaam. Toch? -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
PREMIUM
Zet je auto in als powerbank en je verdient geld terwijl hij stilstaat
Je auto als slimme buffer voor het elektriciteitsnet, dat is een volgende stap op weg naar een samenleving zonder fossiele brandstoffen. ,,Wie straks de energie uit zijn accu beschikbaar stelt, kan geld verdienen met z'n auto.'' -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen.
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Dinnie’s Chevrolet kostte hem veel tijd en geld, maar dat is het hem waard: ‘Er komt nog een camper op’
Als Dinnie van Driel (63) vertelt dat er nog een camper bovenop zijn Chevrolet uit Amerika komt, dan krijgt hij vaak verbaasde blikken. Toch wordt zijn C20 binnenkort een camper. En dat gaat Dinnie, hoewel hij geen monteur maar conciërge op een school is, zeker zélf doen. ,,Ik kocht het camperdeel erbij hoor, past een tweepersoonsbed met keuken en al in.’’ -
-
-
Dit accusysteem in Utrecht fungeert als buffer voor pieken in stroomverbruik
Elektrische auto's moeten gaan fungeren als buffer voor piekstroom en als opslag voor zonne-energie. Dat wil althans We Drive Solar bereiken in samenwerking met Renault. Utrecht heeft de wereldprimeur. -
Met video3
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer