De DKW Silberpfeil F9 uit 1938.
Volledig scherm
De DKW Silberpfeil F9 uit 1938. © Fraunhofer IWU

Deze ‘Silberpfeil’ sportwagen werd na 82 jaar alsnog gebouwd

Een in 1938 ontworpen sportwagen van DKW is alsnog gebouwd met steun van de Duitse stad Chemnitz. De auto zou 1938 meedoen aan een rally van Berlijn naar Rome, maar die is nooit doorgegaan. 

Aan het ontwerp van deze DKW F9 sportwagen is na 1938 nog wel twee jaar gewerkt, maar de auto is nooit afgemaakt. Toen Frieder Bach, de oprichter van het automuseum in Chemnitz, hoorde van het bestaan van de auto, raakte hij er direct door geobsedeerd. 

Hij besloot om de auto - die door zijn glanzende aluminium body destijds Silberpfeil, oftewel zilverpijl, werd genoemd daadwerkelijk te fabriceren, samen met zijn zoon en met steun van het technische onderzoeksinstituut Fraunhoferin Chemnitz. De glanzende aluminium sportwagen is volgens Bauer exact wat de ontwerpers destijds voor ogen hadden. De auto haalde ondanks zijn 38 pk sterke tweetaktmotor een topsnelheid van 140 kilometer per uur. 

DKW, een afkorting voor Das Kleine Wunder is een fabriek die in 1916 door een Deen in Saksen is gesticht, eerst om stoommachines te maken en vervolgens ook auto's en motorfietsen. DKW trad in 1932 toe tot de Auto Union en ging vervolgens op in Audi. Sinds 1966 worden er geen auto's meer van dit merk vervaardigd. De DKW is direct na zijn voltooiing het museum ingereden. 

  1. Consumentenbond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemelsoftware-schandaal

    Consumen­ten­bond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemel­soft­wa­re-schan­daal

    In samenwerking met de Consumentenbond brengt de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) volgende maand de eerste dagvaarding uit in een aantal individuele proefprocedures tegen Volkswagen vanwege de sjoemeldiesel-affaire. De organisaties zien zich daarbij gesteund door de recente uitspraak van de hoogste Duitse rechter, die oordeelde dat kopers van sjoemeldiesels recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag.