Deze twee automerken hebben de meest trouwe klanten volgens Duits onderzoek
Particuliere klanten die al een Tesla hadden en een nieuwe auto kochten, kiezen in 2022 veelal weer voor een elektrische auto van het Amerikaanse merk. Ook eigenaren van een Dacia zijn erg trouw aan hun merk, zo blijkt uit Duits onderzoek.
Iedereen die ooit een Tesla heeft gekocht, zal als volgende auto hoogstwaarschijnlijk weer een Tesla kopen. Maar liefst 86,6 procent van de particuliere Tesla-bezitters die vorig jaar in Duitsland hun oude auto inruilden voor een nieuwe, is het merk trouw gebleven. Dat blijkt uit een marktonderzoek van het Duitse marktanalysebedrijf Dataforce in opdracht van het Duitse Automobilwoche. Daarbij werd uitsluitend gekeken naar particuliere kopers.
‘Toyota-klanten trouw omdat ze oud zijn’
Dacia volgt op de tweede plaats met een loyaliteitspercentage van 73,6 procent. ,,Dat is niet verwonderlijk en hangt nauw samen met de positionering van Dacia als een zeer goedkoop merk, zegt Laura Odinius van Dataforce. ,,De meeste Dacia-klanten kwamen voorheen uit zeer oude gebruikte auto’s en genieten nu van het gemak van een nieuwe auto voor de prijs van een goede gebruikte auto. Als je dat eenmaal gewend bent, ga je niet zo snel meer teug naar een tweedehands model.”
De derde plaats gaat met ruime voorsprong naar Toyota. De Japanners noteren voor 2022 een loyaliteitspercentage van 59,2 procent. Volgens Odinius komt dat vooral door oudere klanten: vanaf 75 jaar is 75 procent van de klanten loyaal aan het merk dat hij of zij rijdt, zo blijkt uit het onderzoek.
Duitse merken doen het relatief slecht
Het beste Duitse merk is Mercedes op de vijfde plaats, met een loyaliteitspercentage van 53,9 procent. Mini (49,9 procent) en VW (49,4 procent) volgen op afstand op plaats tien en elf. De reden voor deze relatief ‘slechte’ prestaties van de Duitse merken is hun hoge volume. ,,Over het algemeen is het makkelijker om met nieuwe merken een hoge mate van loyaliteit te bereiken, aangezien minder klanten opnieuw overtuigd hoeven te worden van een merk’’, aldus Odinius.
Zo werden in 2022 zo’n 92.000 particulier geregistreerde VW’s direct ingeruild voor een nieuwe auto. Daarvan wist VW in 49,4 procent van de gevallen de klanten opnieuw van het merk te overtuigen – dat zijn ongeveer 46.000 auto’s. Gemiddeld is de merkloyaliteit in Duitsland de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald. Was het in 2010 nog gemiddeld 54 procent, in 2022 bleef slechts 46 procent van alle klanten trouw. ,,Dat komt door de elektrische auto's’’, legt Odinius uit. ,,Deze stellen merken in staat om snel nieuwe klanten te winnen, omdat klanten vaak niet terechtkunnen voor een elektrisch model bij hun vorige merken.’’
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
-
Autotest
Nieuwe Porsche Cayenne is zo sportief dat het niet leuk meer is
Porsche is het aan zijn stand verplicht om ook van het nieuwste model weer de sportiefste SUV ter wereld te maken. Dat is leuk als er een bocht opduikt, maar in de 90 procent van de gevallen dat er geen bocht opduikt, pluk je daarvan de wrange vruchten. -
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
Elke maand gaan er een paar euro’s naar je bank voor het gebruik van een betaalrekening. Op jaarbasis kan dat best aantikken. ‘Waarom zijn de kosten van mijn bankrekening zo hoog’, vraagt lezer Jos Couwenberg zich af. In deze rubriek leggen we elke week een lezersvraag over geld voor aan een deskundige. -
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
De zesde generatie van de Renault Espace heeft weinig gemeen met de praktische busjes van de eerste vier generaties. De multifunctionele indeling uit het verleden is verdwenen en soepele zescilinders maakten plaats voor haperende hybrides. -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste toerfietsen
Een test van gebruiksvoorwerpen heeft een goede verantwoording nodig. Hieronder alles wat je moet weten. Daarna beginnen we met de resultaten van de spectaculaire categorie van de Elektrische toerfiets. De ideale metgezel tijdens recreatieve toertochten: hoge actieradius, veel versnellingen, slimme innovaties. Het zijn kilometervreters voor dagelijks gebruik en vakanties. Testpanellid Ineke van de Kasteele probeerde er een paar.
-
auto-expert
Een reservebril in je auto: is dat verplicht?
-
-
-
Welke auto past bij jou? Hulp bij het kiezen van een crossover, MPV, SUV of stationcar
Wie een auto wil kopen, wordt met allerlei afkortingen en hippe termen geconfronteerd. Wil je een SUV, MPV, stationcar of crossover? Wat betekent dat precies en hoe kies je de ideale auto die bij jou past? -
Occasionkoper blijft vooral zoeken naar benzineauto's
Bijna twee derde van de consumenten die online een occasion zoeken, kiest nog steeds voor een auto met benzinemotor. Dat blijkt uit onderzoekscijfers van de grote occasionplatforms Gaspedaal.nl en AutoTrack. De vraag naar tweedehands elektrische modellen neemt intussen af. De populariteit van elektrische auto’s op deze occasionsites bevindt zich nu op het laagste punt sinds oktober 2021. Tegelijkertijd laat de vraag naar hybrides wél een stijging zien.