Deze ‘wereldauto’ moet Honda terug aan de top brengen
AutotestDe nieuwe generatie Honda Civic is overduidelijk ingetogener dan zijn extravagante voorganger. Het nieuwe model moet het overduidelijk hebben van zijn onderhuidse kwaliteiten, en die zijn er meer dan voldoende.
De Honda Civic was ooit een hardloper in Nederland, maar om prijstechnische redenen heeft het merk het in Europa - en zeker in Nederland - behoorlijk laten liggen. Dat Nederland niet echt een belangrijke markt is voor Honda blijkt uit het feit dat het Japanse merk de op twee na grootste autofabrikant ter wereld is. En dat dus ondanks het feit dat er bij ons - afgezien van grasmaaiers - bijna geen Honda wordt verkocht.
Toch wil het Japanse merk graag groeien en dus besloot het van de nieuwe Civic een zogeheten ‘world car’ te maken. Er komt dus maar één model met - in ieder geval voorlopig - één motorvariant, en die is volgens Honda gestoeld op de West-Europese smaak. Honda beschouwt de Europese markt namelijk als de meest veeleisende en diverse en denkt dus dat een ‘Europese’ auto meer dan goed genoeg is voor de rest van de wereld.
Het grote nadeel van een auto die bij iedereen in de smaak moet vallen, is dat het design daar vaak onder lijdt. Omdat de buitenzijde niemand tegen het hoofd mag stoten, verrast het ook nergens. En dus zien we een voorzijde die prima oogt, maar niet echt karakteristiek Honda is. Ook de zijkant is wat veilig en doorsnee. De achterkant ziet er leuk uit met zijn diffuser-achtige onderkant en in elkaar overlopende remlichten, maar het is desondanks geen blikvanger. Ook staat de auto een beetje ‘hoog op zijn poten’. De Civic heeft zelfs met 18 inch wielen veel ruimte tussen band en wielkast en dat oogt niet echt sportief.
De Civic, die al niet klein was, is met nog eens 3 centimeter gegroeid tot 4,56 meter. Een record in het C-segment, waar ook auto's als de Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus en Peugeot 308 opereren. Bovendien nam de wielbasis met 3,5 centimeter toe, terwijl de hoogte met 2,5 cm omlaag werd gebracht. Desondanks is er meer glasoppervlak, waardoor het interieur lichter en ruimtelijker overkomt. De afwerking is van hoge kwaliteit en de gebruikte materialen zijn prima. Leuk detail vormen de ventilatieroosters, die doorlopen over het hele dashboard en zijn gemaakt van kunststof in honingraatmotief.
De Civic-hybride heeft een kofferbak van 410 liter
Wanneer je de deur achter je dichtslaat, hoor je een solide dreun en ook de draai- en drukknoppen voelen aan alsof ze een eeuwigheid meegaan. De bediening is simpel en hoewel het instrumentarium wat druk aandoet, vind je snel je weg achter het stuur. In het midden van het dashboard bevindt zich een ietwat bescheiden display voor de navigatie en het multimediasysteem en daaronder bevindt zich een vak waar je zelfs de grootste telefoons kunt opladen.
Achter het stuur zit je lekker laag en je kunt het rechtopstaande stuur goed ver naar je toe trekken. De stoelen bieden aardig wat zijdelingse steun en ook achterin is er genoeg beenruimte voor een auto van dit kaliber. Personen boven de 1,80 meter schuren hier echter met hun hoofd tegen het dak. De kofferruimte meet 410 liter. Dat is best veel, zeker voor een hybride, en dat komt doordat Honda de accu van het hybride systeem onder de achterbank heeft geplaatst, naast de brandstoftank.
‘Driver’s hybrid’
De echte kwaliteiten van de Honda komen echter pas naar boven wanneer we gaan rijden. Honda noemt de nieuwe Civic een ‘driver's hybrid’ en dat is niet eens ver bezijden de waarheid. Want wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt schiet de auto er vandoor. De Civic heeft geen stekker en dus wordt er uitsluitend gebruik gemaakt van regeneratie van remenergie. De elektrische actieradius bedraagt maximaal 3 kilometer, maar de elektromotor biedt enorm veel trekkracht. En wanneer de eerste bocht opduikt, blijkt dat de auto mooi vlak blijft liggen en ontzettend vertrouwenwekkend aanvoelt.
Motorgeluid werkt verslavend
Het allermooiste is dat de auto niet is voorzien van een cvt-transmissie die erop los loeit wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. Bij de Civic is namelijk gekozen voor één vaste versnelling, maar Honda heeft heel slim het motortoerental opgedeeld in overgangen die klinken alsof er een DSG-automaat is ingebouwd. Je krijgt bijna het gevoel dat je in een Honda V-TEC met close ratio-versnellingsbak rondrijdt. Het is nep, maar toch verslavend. Zeker in de sportstand, waarbij het motorgeluid wordt versterkt. Met de flippers achter het stuur kun je helaas niet handmatig schakelen. Hiermee kun je alleen de mate van regeneratie in vier standen regelen.
Het is heel knap hoe Honda de Civic sportief kan laten aanvoelen zonder in te boeten aan comfort. Ook fijn: de motor houdt aandrijving in de bochten, waardoor je meer grip hebt en nog sneller kunt uit-accelereren. Hooguit de besturing had nog wat directer gekund. Door de enorme trekkracht van de elektromotoren lijk je heel hard te gaan en dat is ook zo, maar toch klinkt de sprinttijd van 0 tot 100 kilometer per uur in 7,8 seconden dan weer niet echt spectaculair. Hoe dan ook, de auto voelt nooit traag aan en zijn topsnelheid van 180 kilometer per uur is meer dan voldoende voor nagenoeg alle Europese landen.
Vanaf 35.680 euro
Honda is trots op de nieuwe Civic en dat is niet voor niets, want de 184 pk sterke Atkinson-motor is sneller dan de uitgaande 1.5 turbo en met een verbruik van 4,7 liter per 100 kilometer zuiniger dan de huidige 1.0. Ook heeft deze nieuwe Civic meer trekkracht dan de huidige 2.0-diesel. De nieuwe generatie wordt in Europa uitsluitend geleverd als hatchback en staat vanaf oktober bij de Nederlandse dealers. De prijslijst begint bij 35.680 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze auto’s zijn in de praktijk veel zuiniger of juist minder zuinig dan volgens de fabrikant
Het ware verbruik van een auto is vaak moeilijk te achterhalen. Rijstijl en traject hebben immers een enorme invloed op de resultaten. De onderzoekers van de Britse consumentenorganisatie WhatCar probeerden een zo realistisch mogelijke test te ontwerpen en kwamen tot opmerkelijke conclusies. -
PREMIUMmijn allessie
Aan Amerikanen bij Silvia en Ruud geen gebrek: ‘We noemen deze Christine 2, naar 't boek van Stephen King’
In hun kindertijd waren Silvia Brinkerink (58) en Ruud Geurts (54) al verknocht aan auto’s. Toen ze ‘groot’ werden had zij met haar ex een garagebedrijf en sleutelde hij hobbymatig heel wat af. Het lot bracht hen bij elkaar en de liefde voor Amerikaanse auto’s is de gemene deler. Ze hebben er maar liefst drie voor de deur staan. -
Autotest
Kia EV6 GT: geweldenaar met manieren
Kia is trots op zijn nieuwe topmodel, maar de Tesla Model 3 Performance is sneller, minder duur en komt verder. Is de EV6 GT desondanks de betere auto? -
Zo deel je wachtwoorden op een veilige manier
We kunnen er kort over zijn: deel je wachtwoord nooit. In de praktijk gebeurt dit echter vaak genoeg. Mocht het om welke reden dan ook toch nodig zijn om je wachtwoord te delen met vrienden of familieleden - omdat je een abonnement op bijvoorbeeld Netflix of Spotify deelt: zo doe je dat veilig. -
PREMIUMjong op het platteland
Waarom veel jongeren op het platteland een auto hebben: ‘Er is hier niet één busstation’
‘Maar, hoe kom je daar zonder auto?’ Het is de grote vraag van plattelandsjongeren buiten de grote steden, die steeds afhankelijker zijn van hun wagen. ,,Ik kocht meteen een auto toen ik 18 werd, het is hier nog steeds niet goed bereikbaar met het openbaar vervoer.”
-
Max Verstappen verkoopt zijn auto voor goed doel: ‘Ik heb er nog een laatste ritje mee gemaakt’
Ook graag een keer willen scheuren als een Formule 1-wereldkampioen? Dat kan binnenkort, want de auto van Max Verstappen is te koop. Nee, niet de RB16 waarmee hij Lewis Hamilton afgelopen zondag het nakijken gaf. Maar wel eentje met een Honda-motor. -
iemand moet het doen
Patholoog Emma (36) bekijkt heel de dag stukjes mens: ‘Ik kom ook alle lichaamssappen tegen’
Werk kan niet altijd leuk zijn, maar waarom kiezen mensen voor het vak van ‘putjesschepper’, deurwaarder of overledenenverzorger? In deze reeks vertellen Nederlanders met zo’n baan over hun werk, waarom ze ervoor kozen en wat het zo interessant maakt. Vandaag: klinisch patholoog Emma Witteveen (36) onderzoekt stukken weefsel van mensen, zoals stukjes darm. -
PREMIUMGeld & Geluk
‘Vroeger kochten we eens in de drie jaar nieuwe auto’s, nu hebben we ze al vijf jaar’
In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Inge en Eric houden van golf, autoracen en vakanties. ‘Dubai is wel heel duur dit jaar. Dus gaan we twee emiraatjes verder.’