Volledig scherm
© Reuters

Diesel-ban Berlijn treft volgend jaar 200.000 autobezitters en toeristen

Berlijn moet in meerdere straten een verbod op dieselwagens ouder dan drie jaar invoeren. Dat heeft een administratieve rechtbank in de Duitse hoofdstad geoordeeld.

De milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe wilde oude dieselauto's geheel uit de binnenstad verbannen. Zo ver is de rechtbank niet gegaan: per 1 april volgend jaar worden 11 trajecten in de hoofdstad verboden voor euro-1- tot en met euro-5-dieselmotoren, dus alle diesels ouder dan drie jaar. Het verbod treft naar schatting zo'n 200.000 auto's in Berlijn.

Een rijverbod moet de Duitse luchtkwaliteit verbeteren. Die is op veel plaatsen zo slecht, dat dieselverboden als de enige mogelijkheid worden gezien om de hoeveelheid stifstofdioxide in de lucht te verminderen. De politiek wil er liever niet aan, maar de hoogste bestuursrechter heeft bepaald dat steden zo'n rijverbod voor oudere diesels mogen afkondigen. Eerder dwong de rechter in Frankfurt een dieselverbod af

Als de luchtkwaliteit in de Duitse hoofdstad op 31 maart 2019 niet aan de norm voldoet, dan komt er in zeker elf straten een verbod op de vervuilende wagens. Het gaat onder meer over belangrijke doorgangswegen in het centrum. Ook voor toeristen zal het dieselverbod gelden. Die kunnen waarschijnlijk niet anders dan omrijden.

Begin vorige week presenteerde de Duitse regering het langverwachte dieselplan. Daarin wordt eigenaren van een oude diesel een inruilpremie van gemiddeld 6.000 euro beloofd als ze hun auto voor een nieuwer, schoner model inruilen. Mensen die een nieuwe auto ondanks de premie niet kunnen betalen, zouden hun auto gratis moeten kunnen laten ombouwen. Over wie dat betaalt, is tot nu toe nog geen akkoord bereikt.

  1. Ongeluk met een zelfrijdende auto: wie is er verantwoordelijk?
    Video

    Ongeluk met een zelfrijden­de auto: wie is er verantwoor­de­lijk?

    Nooit meer zelf sturen én een verkeer zonder ongelukken! Het ideaal van de zelfrijdende auto klinkt als twee futuristische vliegen in één klap. Google, Tesla en Uber zijn afzonderlijk experimenten gestart om dit te realiseren. De grote vraag is: wie is verantwoordelijk als een zelfrijdende auto een ongeluk maakt? Chauffeur, monteur of auto? Dr. Merel Noorman (Tilburg University) geeft antwoord in een nieuw college van Universiteit van Nederland*.