Dit accusysteem in Utrecht fungeert als buffer voor pieken in stroomverbruik
Elektrische auto's moeten gaan fungeren als buffer voor piekstroom en als opslag voor zonne-energie. Dat wil althans We Drive Solar bereiken in samenwerking met Renault. Utrecht heeft de wereldprimeur.
Bij bi-directioneel laden, ook omkeerbaar laden of vehicle-to-grid genoemd, wordt het laden en ontladen van de autobatterij aangepast aan de behoeften van de gebruiker en aan de beschikbaarheid van elektriciteit in het net. Het systeem werkt ruwweg als volgt: overdag worden elektrische auto's hetzij thuis, hetzij op je werkplek, opgeladen met zonne-energie, of wanneer het aanbod groter is dan de vraag. 's Avonds plug je de auto in het elektriciteitsnetwerk, waarna je zelf bepaalt hoeveel stroom je tijdens de dure avondpiek wilt terugleveren. Daarna laad je de auto naar believen weer op met goedkope nachtstroom. Of, beter nog, de volgende dag met zonne-energie.
Zelfs koning Willem-Alexander kwam kijken naar de proef en werd bereid gevonden om de eerste laadpaal te activeren. Want niet alle auto's én niet alle laadpalen zijn geschikt voor het systeem. Op dit moment worden hiervoor elektrische Renaults Zoe gebruikt en ingezet als deelauto. Er worden ten minste 145 bi-directionele oplaadpunten geïnstalleerd in Utrecht. Ook een aantal andere Nederlandse steden heeft zich al gecommitteerd. Na Nederland zijn Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Zweden en Denemarken aan de beurt.
,,Op deze manier kan het elektriciteitsnet optimaal van de lokale productie van hernieuwbare energie profiteren", aldus directeur Robin Berg van We Drive Solar. ,,Klanten profiteren op hun beurt van goedkopere en groenere energie. Bovendien hebben zij financieel voordeel doordat zij energie aan het elektriciteitsnet leveren.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
PREMIUM
Licht voor Lightyear nog niet op groen: curator is ‘druk in onderhandeling’ over doorstart Helmondse zonneauto
HELMOND - Komt het nog tot een doorstart van Lightyear? Zit er een kink in de kabel? Er is tijd nodig om alle praktische zaken af te handelen, stellen ingewijden.Helmond -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
Duitse wegenwacht constateert: ‘Aantal pechgevallen met elektrische auto’s meer dan verdubbeld’
Volgens de Duitse wegenwacht Adac is er geen verschil tussen verbrandingsmotoren en elektrische auto’s als het gaat om het onderdeel waar het vaakst problemen mee zijn. En nog iets opmerkelijks: het aantal pechgevallen met puur elektrische voertuigen en plug-inhybrides verdubbelde vorig jaar en ging van 25.000 naar 52.000. -
Dit zijn de meest bizarre verkeersboetes ter wereld
Van het verbod op het rijden met ontbloot bovenlijf tot het dragen van teenslippers en het scheuren door een plas om voetgangers nat te spatten: dit zijn de meest bizarre verkeersboetes ter wereld.
-
Stefan en Susanne bezitten de helft van BMW en zo bizar is hun winstuitkering
De Duitse broer en zus Stefan Quandt en Susanne Klatten hebben vorig jaar ruim een miljard aan dividend uitgekeerd gekregen. De familie Quandt is grootaandeelhouder van het Beierse autobedrijf BMW. -
-
-
AUTO-EXPERT
Gehoor geven aan terugroepactie auto is niet wettelijk verplicht
Automerken roepen auto’s soms terug naar de dealer, omdat er een defect is ontdekt dat moet worden verholpen. Zo’n terugroepactie kost meestal enige tijd. ‘Kan ik aansprakelijk worden gesteld voor de schade als ik in de tussentijd betrokken raak bij een ongeval?’, vraagt lezer Ad Martens zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen.